دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرکز آمار ایران گواهی‌نامه مدیریت امنیت اطلاعات گرفت

امروز در مراسمی گواهی‌نامه مدیریت امنیت اطلاعات به امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران اهدا شد.
کد خبر : 330646
amarlogo.png

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از مرکز آمار ایران، امید علی پارسا در این جلسه که روز شنبه دهم آذرماه در مرکز آمار ایران برگزار شد،‌ با بیان این‌که محرمانگی از اصول مهم حرفه‌ای تک‌تک کارکنان مرکز آمار ایران است، گفت:‌ در نظام آماری مدرن با ویژگی در دسترس و یکپارچه بودن و برای تولید ریز داده‌هایی که به سمت تولید آن پیش می‌رویم،‌ امنیت اهمیت خاصی پیدا می‌کند.


گواهینامه مدیریت اطلاعات در جلسه‌ای با حضور رئیس و معاونان مرکز آمار ایران،‌ مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات این مرکز،‌ نماینده مرکز راهبردی افتا و کارشناسان این نهاد و شرکت مشاور سیستم مدیریت امنیت اطلاعات مرکز آمار ایران به امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران اهدا شد.


 پارسا در این جلسه که روز شنبه دهم آذرماه در مرکز آمار ایران برگزار شد،‌ با بیان این‌که محرمانگی از اصول مهم حرفه‌ای تک‌تک کارکنان مرکز آمار ایران است، گفت:‌ در نظام آماری در دسترس و یکپارچه و برای تولید ریز داده‌هایی که به سمت تولید آن پیش می‌رویم،‌ امنیت اهمیت خاصی پیدا می‌کند.


رئیس مرکز آمار ایران با بیان این‌که طی پنج دهه فعالیت مرکز آمار ایران، همواره این مرکز عملکرد بسیار مثبتی ازنظر محرمانگی اطلاعات داشته است، افزود:‌ کد ملی، کد‌پستی و کد کسب‌وکار، سه کدی هستند که در نظام آماری ثبتی مبنا و مدرن، ریز داده‌های مربوط به آن‌ها باید در دستگاه‌های مربوطه تولیدشده و این اطلاعات به مرکز آمار ایران انتقال یابد و مرکز آمار ایران نیز به‌صورت داده‌های کلی و با حفظ محرمانگی و بدون قابلیت شناسایی، این اطلاعات را برای نظام برنامه‌ریزی کشور، یکپارچه و منتشر کند. وی تأکید کرد، محرمانگی و امنیت داده‌های مرکز آمار ایران در حدی است که در اختیار هیچ نهاد و مرجع و حتی مراجع قضایی قرار نمی‌گرد. پارسا تأکید کرد، با توجه به این‌که مرکز آمار ایران یک‌نهاد IT محور است، تخصیص اعتبارات برای امنیت و حفظ و نگهداری اطلاعات در آن نیز، اهمیت ویژه‌ای دارد.


وی تأکید کرد بر‌اساس آخرین پژوهش‌ها و نظریه‌پردازان اقتصادی، در دنیای امروز "داده پاک" که مرکز آمار ایران برای تولید آن تلاش می‌کند، بیشتر از مدل‌سازی‌ها و تئوری‌ها و نرم‌افزارها برای اقتصاد و برنامه‌ریزی اهمیت پیدا می‌کند.


رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات مرکز آمار ایران نیز با بیان این‌که در دنیای دیجیتال کنونی، استفاده از ابزارهای مناسب باید استاندارد و تحت کنترل باشد،‌ افزود:‌ مرکز آمار ایران یک‌نهاد حساس داده‌ای است که امنیت و محرمیت از الزامات آن هست. جمال مقدم گفت: خوشبختانه با خواست و اراده‌ای که در تمامی همکاران وجود داشته است،‌ مرکز آمار ایران به این درجه از امنیت داده‌ها رسیده است.


وی تأکید کرد، مرحله سخت‌تر از ایجاد هر موضوعی، حفظ و نگهداری آن است و این موضوع در مورد اطلاعات نیز سخت‌تر بوده و نیاز به راهبرد دارد.


مقدم با ذکر این‌که الزامات امنیت اطلاعات در مرکز آمار ایران از نهادهای بالاتر دریافت شده است، تأکید کرد: ‌۹۹ درصد از این الزامات توسط مرکز آمار رعایت شده است و هر ۶ ماه نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.


دستاوردهای مرکز آمار ایران درزمینهٔ امنیت اطلاعات بسیار مثبت است


در ادامه این جلسه نماینده شرکت ممیز امنیت اطلاعات مرکز آمار ایران با ذکر این نکته که سه عنصر محرمانگی، یکپارچگی و دسترسی به اطلاعات مهم‌ترین عناصر امنيت اطلاعات را تشکیل می‌دهند، گفت:‌ این سه عنصر در نهادی مانند مرکز آمار ایران که کل دارایی آن از جنس داده و اطلاعات است، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.


 وی تأکید کرد: امنیت اطلاعات نیازمند طرح‌ریزی، اجرا و آزمون و ممیزی است و بر‌اساس ممیزی اخیر که در مورد مرکز آمار ایران انجام‌شده است، عزم جدی در این مرکز برای انطباق امنیت اطلاعات با الزامات ISO۲۷۰۰۰۱ و نسخه ۲۰۱۳ از سال ۱۳۹۰ وجود داشته است و همه امکانات سازمانی در این راستا بسیج شده است.


وی تصریح کرد: با توجه به این ممیزی‌ها، دستاوردهای مرکز آمار ایران بسیار مثبت است که حاصل تلاش مجدانه همکاران مرکز آمار ایران است و این مرکز یکی از تجربه‌های موفق ISMS و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی درزمینهٔ اطلاعات داده‌ها است.


در ادامه این جلسه نماینده افتا،‌ با بیان این‌که امنیت فضای سایبری کشور حاصل همکاری موفق و هم‌افزایی دو بخش دولتی و خصوصی است، افزود: این همکاری نه‌تنها باعث امنیت اطلاعات فضای سایبر است، بلکه به توانمندسازی بخش خصوصی می‌انجامد. وی افزود: با مدیریت افتا و همکاری بخش خصوصی،‌ ایران می‌تواند درزمینهٔ امنیت سایبری در منطقه پیشرو باشد.


انتهای پیام/4092/خ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته