دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 13:36
اشتری عنوان کرد:

کتابگردی مسکّن است نه درمان

مترجم شناخته شده کتاب‌های سیاسی و تاریخی، برنامه‌هایی همچون کتابگردی را مفید، اما تنها در حد یک مسکّن می‌داند.
کد خبر : 328477
ashtari.jpg

بیژن اشتری در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره برنامه‌های هفته کتاب، گفت: اقتصاد کتاب در کشور ما وضع چندان خوبی ندارد و ضعیف است. در چنین شرایطی اصولاً هر اقدام نمادینی، برای به حرکت درآوردن و ایجاد جنبش در بازار کتاب کار پسندیده‌ای است. به ‌هر حال حداقل کمک می‌کند که به مدت یک ‌هفته،‌ کتاب مورد توجه افکار عمومی باشد.


مترجم پرکار حوزه کتاب اظهار کرد: در روز کتابگردی، نویسنده‌ها، مسئولان و افراد معروف در کتاب‌فروشی‌ها حاضر می‌شوند و همین برای مردم انگیزه‌ای می‌شود تا آنها هم در کتاب‌فروشی‌ها حاضر شوند. در سال‌های گذشته هم شاهد بودیم که میزان فروش کتاب‌فروشی‌ها در این ایام، به ‌صورت محسوسی بالا می‌رود و به‌همین خاطر اقدام مثبتی است، امّا نباید فراموش کرد که مشکلات کتاب در ایران، ساختاری است و آنها را باید حل کرد. حرکت‌هایی مثل کتابگردی،گرچه خوب است ولی در حد مسکّن برای دردهای بازار نشر کتاب عمل می‌کند و درمان نیست.


اشتری گفت: برنامه‌هایی مثل کتابگردی و تخفیف‌های ویژه در هفته کتاب، مانند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب نوعی شور و اشتیاق ایجاد می‌کند. روشن است که این کارها کافی نیست و به یک‌ سری کارهای زیربنایی و اصولی برای تغییر دادن زیرساخت‌ها نیاز داریم تا بتوانیم سرانه مطالعه را در کشورمان بالا ببریم.


 انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
۰
بیژن اشتری مترجم بزرگ و کاربلدی است
هلدینگ شایسته