دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در حوزه هنری قم؛

چند نسخه تعزیه به لحاظ روایی و ادبی اصلاح و چاپ شد

پژوهشگر تئاتر و هنرهای نمایشی حوزه هنری قم گفت: چهار متن تعزیه اشعار و صحنه‌هایی که بر اساس روایات سندیتی نداشتند حذف و صحنه‌هایی نزدیک به واقعیت جایگزین آن شد.
کد خبر : 327076
IMG162045621111.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، محمدرضا آزاد با اشاره به فعالیت گروه‌های متعدد تعزیه در استان قم گفت: اصلاح متون تعزیه آن هم در قم به عنوان شهری مذهبی و فعال در حوزه تعزیه نیاز بود. به این ترتیب چهار متن تعزیه از جمله کتاب تعزیه قمر بنی‌هاشم با عنوان «وداع با ماه پاره»، کتاب تعزیه علی‌اکبر با نام «شبه نبی» و کتاب تعزیه امام حسین (ع) با عنوان «وداع با خورشید» به چاپ رسیده که در این کتاب‌ها چند مجلس تعزیه بازنگری و اشعار و صحنه‌هایی که بر اساس روایات سندیتی نداشتند حذف و صحنه‌هایی نزدیک به واقعیت جایگزین آن شد.


آزاد گفت: تعزیه هنری ملی، شیعی و ایرانی است که در ۲۰۰ سال گذشته شکل گرفته و بازتابی از هنر عاشورایی است که در قالب مردمی رشد پیدا کرده و منسجم شده است. آمار دقیقی از تعداد گروه‌های تعزیه در قم وجود ندارد ولی برآورد می‌شود که ۱۵۰ تعزیه‌خوان در این استان فعال باشند.


آزاد افزود: تعزیه بازتاب فرهنگ عاشورایی در هنر نمایشی است. تعزیه در طول زمان با توجه به روحیه، فرهنگ و سطح سواد مردم آن زمان تغییر کرده و گاه برای گرفتن اشک از مخاطبان خود دچار تحریف و یا تخیل هم شده است.


این پژوهشگر ادبیات نمایشی ادامه داد: حیات تعزیه در مردمی بودن آن است. تعزیه قم جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد؛ به گونه‌ای که برخی گروه‌های تعزیه استان در تهران و استان‌های دیگر به روی صحنه می‌روند.


آزاد با بیان اینکه بسیاری از بزرگان تعزیه کشور تربیت یافته قم هستند، افزود: به دلیل اثرگذاری و جایگاه تعزیه این استان، هر تغییر در آن نتایجی کشوری خواهد داشت. به همین دلیل باید به‌تدریج و به‌دور از تعجیل متون و صحنه‌های تعزیه را به‌روز کرد تا نتیجه آن شکوفایی این میراث فرهنگی باشد.


وی در خصوص چهار متن تعزیه‌ای که به تازگی با اصلاحات وی منتشر شده است گفت: در این کتاب‌ها چند مجلس تعزیه بازنگری و اشعار و صحنه‌هایی که بر اساس روایات سندیتی نداشتند حذف و صحنه‌هایی نزدیک به واقعیت جایگزین آن شد.


این کارشناس حوزه هنری قم با ابراز نارضایتی از برخی انحرافات در نسخ تعزیه و متون آن افزود: استفاده از این متون در گروه‌های تعزیه نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است. متاسفانه این جریان فرهنگی که می‌توانست با اصلاح ادبی و روایی متون، جلو انحرافات در تعزیه را گرفته و بر اثرگذاری این هنر نمایشی اصیل بیفزاید، در چند سال گذشته متوقف شد و ادامه پیدا نکرد.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته