دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1397 - 15:47
دژپسند خبر داد:

نظام بانکی و مالیاتی اصلاح می‌شود/ افزایش اختیارات استان‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی و اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها، به‌عنوان اولویت جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.
کد خبر : 324240
ContentImages_250791.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، فرهاد  دژپسند امروز در هشتاد و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی گفت: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی با محور الکترونیکی‌کردن این دو حوزه در راستای افزایش شفافیت و حذف رانت و فساد و اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها، به‌عنوان اولویت جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.


وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: حوزه و وظیفه‌ای فرابخشی در وزارت اقتصاد با عنوان بهبود فضای کسب و کار داریم که در ابتدای دولت رشد خوبی یافت؛ اما در دو سال اخیر شرایط خوبی ندارد، درحالی‌که این حوزه بسیار مهم است؛ زیرا اگر فضای کسب و کار بهبود یابد، رشد فضای سرمایه‌گذای و در پی آن بهبود تولید و اشتغال را هم داریم.


دژپسند با بیان اینکه در برخی جاها مثل زیرساخت ها و اشتغال در پی این موضوع تنزل داشته‌ایم، افزود: برای سرعت‌بخشی به بهبود فضای کسب و کار باید تأمین مالی را نه فقط در بخش دولتی، بلکه با محور فعالیت‌های بخش خصوصی، تعاونی و... افزایش دهیم.


وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد : در این راستا نخستین مأموریتی که رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد داده، اصلاح نظام بانکی در راستای افزایش قدرت اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی است.


وی اظهار کرد: در واقع بانک‌ها نباید شرکت‌داری و بنگاه‌داری کرده و دارایی منجمد داشته باشند و در کنار آن ما هم باید کمک کنیم مطالبات معوق بانک‌ها، به‌ویژه در حوزه دستگاه‌های دولتی، کاهش یابد و این امر اقدامی دوسویه است؛ زیرا در عین آنکه بانک‌ها باید پیشگام شوند، ما هم باید محدودیت‌های برون‌داد آنها مثل مطالبات را  کاهش دهیم.


اصلاح نظام مالیاتی، ضرورت پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی


دژپسند اصلاح نظام مالیاتی را ضرورت پیشبرد امور بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این اصلاح و نیز افزایش درآمدها نباید به قیمت تحت فشار قرارگرفتن مؤدی‌های منضبط و شناسنامه‌دار باشد؛ بلکه باید با کمک همین بخش، جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شده و راه‌های اجتناب از پرداخت مالیات در بخش‌هایی که پنهان شده‌اند را مسدود کرد.


وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی، ضرورت اصلی و بی‌وقفه،  الکترونیکی شدن نظام مالیاتی است ؛در عین آنکه الکترونیکی شدن نظام بانکی به‌طور کامل هم اولویت ماست؛ زیرا حذف روابط رو در رو و انجام همه امور در یک محیط مشخص و شفاف برای مبارزه با فساد، الزامی اساسی است.


وی با بیان اینکه مرحله نخست اجرای این موضوع، الکترونیکی کردن بانک‌ها و مالیات است، موضوع مهم دیگر برای بهبود فضای کسب و کار را گمرکات دانست و گفت: گمرکات باید هم ازبخش خصوصی حمایت کند و هم با قدرت در جلوگیری از قاچاق با قدرت عمل‌کند و به نوعی در عین آنکه تسهیل کننده تجارت قانونی است، برای مقابله با قاچاق هم قدرتمند باشد که این امر نیازمند داشتن گمرکات قوی، مجهز و سالم و مقتدر است.


دژپسند تصریح کرد: باید آن‌قدر در اعطای اختیارات به استان‌ها پیش برویم که اگر به فردی وزارت و یا مسئولیت استانی پیشنهاد شود، او مسئولیت استانی را ترجیح دهد. در این راستا از هر ظرفیت قانونی که بتوان برای این موضوع بهره برد، استفاده می‌کنم تا توانمندی‌های استانی را افزایش دهم.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مدیریت استان و مدیران استانی در خراسان رضوی ظرفیت، قابلیت و توانمندی‌های بسیاری دارند، گفت: باید این امکان در اختیارشان قرار گیرد که برای جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از قابلیت‌های طبیعی و معنوی این خطه که گسترده است، بهره گیرند.
 
ضرورت تسریع در بررسی مصوبه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده


 وی درباره موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم گفت: آنچه که الان در این زمینه اجرا می‌شود، نیاز به اصلاح دارد و منتظریم قانون ابلاغ شود که یکباره بر مبنای آن اقدام کنیم.


دژپسند افزود: مصوبه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس است؛ اما امروز برای رفع نواقص و مشکلات کار در این حوزه باید مجلس این طرح را در اولویت قرار داده  تا سریعتر در صحن بررسی و مصوب شود که خود در بهبود فضای کسب و کار هم مؤثر است.


بسیج تمام ظرفیت‌ها در مقابله مؤثر با تحریم‌ها


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ستاد مقابله با تحریم را در این وزارتخانه فعال کرده‌ایم، گفت: برای آنکه سربلند از این تهدیدات دشمن خارج شویم، باید به‌معنای واقعی، همه امکانات را برای اعتلای نام ایران اسلامی بسیج کنیم.


وی با تأکید بر اهمیت زمان در این شرایط اظهار کرد: بیش از منابع مالی و فیزیکی، نقش منابع انسانی در هر اقدام اصلی و محوری است و در کنار آن تخصیص زمان، مهم‌ترین عامل در اثرگذاری اقدام است.


دژپسند خواستار کمک، همراهی و تعامل همه بخش‌ها با این مجموعه در مدیریت شرایط شد و افزود: اگر مشکلی هست، به جای آنکه در قالب تبلیغات غیر واقعی و ناامیدکننده فضای یأس در جامعه و بین مردم ایجاد کنیم، همه برای حل و رفع مشکل ورود یافته و تلاش کنیم.


وزیر اقتصادی و دارایی تصریح کرد: حق نداریم در راستای اهداف دشمن، دل مردم را خالی کرده و آنان را در موضع ناامیدی و یأس قرار دهیم؛ در عین آنکه باید با آنان شفاف و صریح بوده و همانند دوران دفاع مقدس با امیدآفرینی و بسیج هماهنگی در راستای پیشبرد امور به بهترین شکل، با همه ظرفیت‌ها عمل و صادقانه در مقام خدمتگزاری مردم تلاش کنیم.


وی با بیان اینکه سهم ما باید از اقتصاد بین‌الملل به تناسب جمعیت و وسعت کشورمان 1.2 درصد باشد، گفت: باید همه در راستای تحقق این سهم تلاش کنیم؛ همان‌گونه که امروز در خراسان رضوی مسئولان در پی تحقق سهم واقعی استان از سهم کشور هستند، باید در کشور هم برای تحقق سهم‌مان از اقتصاد بین‌المللی آرام و قرار نداشته باشیم.


 دژپسند افزود: الان سهم ما در اقتصاد جهانی برازنده ایران و متناسب با ذخایر طبیعی، استراتژیک و موقعیت آن نیست؛ اما می‌توانیم در یک زمان مشخص به آن دست یابیم.


انتهای پیام/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته