دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1397 - 02:30
یک روانشناس:

مبارزه دولت با مفاسد اقتصادی در روحیه مردم تاثیرگذار است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مبارزه دولت با مفاسد اقتصادی در روحیه مردم تاثیرگذار است.
کد خبر : 319566

داوود نجفی توانا در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص رشد میزان افسردگی در جامعه اظهار کرد: افزایش گرانی، تورم و فشارهای روحی در شرایط فعلی، افسردگی را در جامعه گسترش داده و در نتیجه ناامیدی، احساس عدم امنیت، درماندگی را به بدنه جامعه تزریق می کند.


این روانشناس با بیان این مطلب که افسردگی بر رفتار افراد تأثیر گذاشته و امکان برقراری ارتباط سالم را از آنها خواهد گرفت، افزود: انرژی‌های منفی ناشی از آن بر افراد مختلف تأثیرات متفاوتی خواهد داشت، به عنوان نمونه والدینی که به واسطه مشکلات اقتصادی به طور مداوم دغدغه معاش دارند فاقد حوصله و توان تربیتی فرزندانشان هستند.


وی تصریح کرد: در این میان نوجوانان و جوانان از همه اقشار آسیب پذیرترند، زیرا وقتی می‌بینند دو سوم تحصیل‌کردگان در جستجوی کار به فعالیت‌های غیرمرتبط و بعضاً یدی اشتغال دارند، غمگینی و افسردگی و عدم امید به آینده در آنها ایجاد می‌شود.


عضو هیات  علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: در واکنش به فقر، شادی و عدم امنیت اقتصادی، که به عنوان عامل اصلی افسردگی محسوب می‌شود، برخی مقاومت کرده و برخی دیگر نیز از طریق روی آوردن به اقدامات نابهنجار، شادی‌های زودگذر را برگزیده و یا زندگی‌زدایی را تنها راه رهایی از این عذاب مداوم می‌دانند.


نجفی توانا با بیان این که عمق فشارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه نهادینه شده، خاطرنشان کرد: به فرض اگر همین امروز مشکلات اقتصادی مردم بهبود یابد، از مدیران ناسالم سلب مسئولیت شده و ثروت‌های نامشروع به بیت المال بازگردد، باز هم زمان می‌برد تا زخم‌های وارد شده بر روح و روان مردم جبران شود.


این روانشناس چاره کار در شرایط موجود را استفاده از اقدامات جایگزین دانست و افزود: زمانی که نمی‌توانیم نیازهای مادی مردم را تأمین کنیم، فرصت‌های شادی آنها را فراهم کرده و از اقدامات قهری و حذفی دوری کنیم.


وی در پایان گفت: در کنار این اقدامات تلاش برای حذف فساد در جامعه در چارچوب اقدامات کوتاه، میان و بلندمدت ضروری تلقی می‌شود و همین که مردم احساس کنند اراده ملی برای مبارزه با مفاسد اجتماعی وجود دارد، خود در روحیه مردم تأثیرگذار بوده و تلاش برای ریشه کنی فقر و تبعیض تا حدی افسردگی را ریشه کن می‌کند و اثرات مثبت آن در جامعه تعمیم می‌یابد.


انتهای پیام/۴۰۴۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته