دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مطرح کرد:

3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم/ جزئیات بسته تأمین معیشتی

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: نبود تعادل در بازار کار، باعث شده حدود 3 میلیون و 200 هزار بیکار داشته باشیم.
کد خبر : 314690

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در جلسه صبحانه کاری امروز با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جایگاه ویژه فعالان اقتصادی و مسئولیت اجتماعی آن‌ها برای جلوگیری از آسیب به مردم گفت: با توجه به تلاش ترامپ و تأکید بر همراهی دیگر کشور درباره تحریم ها و همراهی با آمریکا، از فعالان اقتصادی کشور انتظار داریم نظرات خود را به دولت منعکس کنند.

رئیس سازمان برنامه و برنامه‌وبودجه با اشاره به مهم‌ترین وظیفه‌ دولت در چارچوب اقتصادکلان توضیح داد: مهم‌ترین وظیفه‌ای دولت، موضوع تعادل اقتصادی و موضوع توسعه است.

وی با بیان اینک ما تعادل اقتصادی را از اعمال سیاست‌های اقتصادی اعم از سیاست‌های پولی و مالی از طریق تسویه بازارها انجام می‌دهیم، افزود: این بخش به شما فعالان اقتصادی مرتبط می‌شود و بخش توسعه هم با دولت است.

نوبخت گفت: تا پایان سال به سند جامع آمایش سرزمین دست خواهیم یافت و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد. در این زمینه از نظرات صاحب‌نظران هم بهره خواهیم گرفت.

نبود تعادل، علت آشفتگی بازار ارز 

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بیان کرد: ما اکنون از بازارهای چهارگانه، در بعضی از بازارها دچار عدم تعادل به جهت عدم تسویه این بازارها نسبت به عرضه و تقاضا هستیم و بازار پولی ما الآن دچار نبود تعادل است و آثار این عدم تعادل را در بازار ارز مشاهده می‌کنیم.

وی با توضیح این که در حال حاضر اقبال به سمت بازار سرمایه وجود دارد، از سرریز شدن پول به این بازار خبر داد و افزود: بازار کالای ما به خاطر نقدینگی زیاد، اکنون دچار چالش شده است.

3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم

نوبخت با بیان اینکه جمعیت شاغل ما طی سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی  پیدا کرده است، بیان کرد: در بازار کار هم نبود تعادل وجود دارد که سبب شده است حدود 3 میلیون و 200 هزار بیکار در این بازار داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: هر سال 700 هزار نفر جمعیت فعال به بازار کار مراجعه می کردند. در سال گذشته 736 هزار نفر وارد بازار کار شدند؛ این درحالی است که ما برای 710 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کردیم؛ حدود 40 هزار نفر از این تعداد در سال گذشته به جمعیت بیکار 3 میلیون و 200 هزار نفری اضافه شد.

امسال حدود 50 هزار نفر از جمعیت بیکار کاسته شد

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بیان کرد: در بهار امسال بر اساس گزارش طرح آمارگیری مرکز آمار 711 هزار نفر جمعیت فعال به جمعیت بازار کار وارد شدند؛ این درحالی‌است که حدود 757 هزار نفر امسال مشغول‌به‌کار شدند و برای نخستین بار تعداد حدود 50 هزار نفر از جمعیت بیکار کاسته شد.

نوبخت بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سال 97، 700 هزار نفر به‌طور متعارف به بازار کار وارد شوند، تشریح کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم حدود یک‌میلیون و 33 هزار فرصت شغلی امسال ایجاد کنیم که نه‌تنها 700 هزار نفر را پاسخ دهیم، بلکه 300 هزار نفر از جامعه بیکار کشور به جمعیت شاغلین اضافه کنیم.

یک فعال اقتصادی در اعتراض به صحبت های نوبخت، گفت: کارخانه‌ها ۵۰ درصد ریزش نیرو کرده‌اند.

در این جلسه در اعتراض به صحبت‌های نوبخت، یکی از فعالان اقتصادی به نوبخت گفت: آقای نوبخت اینجا کلاس درس نیست. تمام کارخانه‌های ما 50 درصد ریزش نیروی انسانی کرده است و به دنبال بیان این مطلب برخی از حضار در تأیید صحبت‌های این فعال اقتصادی کف زدند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هم در ادامه گفت: الآن واحدهای تولیدی ما در معرض اشتغال منفی قرار دارد و بنابراین ما باید خیلی فراتر ازآنچه در بودجه و تبصره 18 دیده‌شده باید احساس خطر کنیم و به همین دلیل به این جلسه آماده‌ایم تا با همفکری هم این مشکل را حل کنیم.

وی اظهار کرد: برای تنظیم بازار ارز، همکاران ما در بانک مرکزی باید از طریق اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی آن را به سرانجام برسانند. ما به عنوان سازمان برنامه‌وبودجه و متولی سیاست‌های مالی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در کنار برنامه جاری، آثار سوء به وجود آمده را جبران کنیم. بنابراین ما دو برنامه داریم که یکی از آن‌ها معطوف است به مشکلی که برای واحدهای تولیدی به وجود آمده و باید تا آنجا که امکان دارد، تکانه‌هایی که در واحدهای تولیدی ما به وجود آمده است و می‌تواند بر بازار کالا و پول اثرگذار باشد را کنترل کنیم و بخش دیگر برنامه‌ای است که برای حل مشکل پیمانکاران در نظر گرفته‌ایم.

خبر خوش برای پیمان‌کاران

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اظهار کرد: پرداخت‌های پیمانکاران معمولاً منظم نیست و علاوه براین مشکلات، دچار چالش افزایش هزینه تولید و مصالح و مواد شده‌اند که بسته‌ای در سازمان برای پیمانکارانی که دراین‌ارتباط با ما همکاری می‌کنند، داریم.

5 بسته سیاستی  برای کنترل بازار ارز و سایر مسائل اقتصادی

نوبخت اظهار کرد: ما در این جلسه می‌توانیم این 2 برنامه را تکمیل کنیم و مصمم هستم تا در آغاز نیمه دوم امسال، 5 بسته سیاستی را برای کنترل بازار ارز و سایر مسائل اقتصادی ازجمله معیشت عمومی آغاز کنیم.

وی افزود: بنابراین در این جلسه به دو بسته اشتغال و حل مشکل پیمانکاران می‌پردازیم.

انتهای پیام/خ

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محسنیان
United States of America
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
۰
پرچمتو بالا بگیر آقای نوبخت از افتخارات دولت همین بس است
هلدینگ شایسته