دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1397 - 10:52

مجلس با راه‌اندازی سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد و بانک مرکزی را به راه‌ندازی سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق موظف کردند.
کد خبر : 314414
BQ4K0244.jpg

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی امروز خود بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دستور کار داشتند، با راه‌اندازی سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق موافقت کردند.

ابتدا نمایندگان ماده 20 این قانون را اصلاح کردند که به موجب این اصلاح: ماده پنج این قانون بعد از عبارت «مبادله کالا و ارز» عبارت «از قبیل سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق» اضافه و تبصره‌ (3) آن به شرح زیر اصلاح شد.

همچنین در تبصره سه این قانون آمده است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صمت و اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به تشخیص ستاد از طریق وزارت اطلاعات نسبت به تهیه، اجرا و بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده اقدام کند و تمامی مراکز  مرتبط با تجارت داخلی و خارجی کشور، موظف به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق این سامانه هستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با ماده 19 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند که بر اساس آن ماده چهار قانون و تبصره‌های آن حذف و عنوان «فصل دوم- پیشگیری از قاچاق» به قبل از ماده (5) قانون منتقل می‌شود.

نمایندگان مجلس بعد از آن با ماده 21 لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باموضوع «تهیه سامانه شناسایی و مبارزه با کالا و ارز قاچاق» موافقت کردند.

طبق این ماده؛ یک ماده به عنوان ماده 6 مکرر یک به شرح زیر به قانون الحاق می‌شود:

ماده 6 مکرر1- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور ابلاغ مقررات تجاری در فرآیندهای تجارت نظیر مقررات مذکور در آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات و ضمایم آن، «سامانه مقررات تجاری» را ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری نماید. این وزارت موظف است آخرین مقررات تجاری را حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت به صورت الکترونیکی و برخط به کلیه دستگاههایی که مسؤولیت اعمال مقررات تجاری یا نظارت بر آن را بر عهده دارند از جمله سازمان‌های توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید و دستگاههای مزبور موظفند به محض ابلاغ، مقررات مذکور را به صورت سامانه‌ای اعمال نمایند.

تبصره 1- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است مقررات تجاری مذکور را در اسرع وقت جهت اطلاع‌رسانی به عموم مردم به طریق مقتضی منتشر کند.

تبصره 2- پس از بهره‌برداری از سامانه موضوع این ماده، لازم‌الاجرا شدن مقررات تجاری منوط به ابلاغ در این سامانه و انتشار عمومی آن است.

انتهای پیام/4034



انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته