دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 11:21
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ساختار شورای امنیت معیوب است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با معیوب دانستن ساختار شورای امنیت، از ناکارآمدی مجامع بین‌المللی در واکنش مناسب به جنایت‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
کد خبر : 313366

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ‌ظهر امروز در همایش روز جهانی صلح 2018 گفت: در گفتمان دینی رابطه روشنی میان صلح و عدالت برقرار است اما واژه صلح بر اساس منافع قدرت‌های جهان تعریف می‌شود.

محمدی عراقی افزود: انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه دینی در همه عرصه‌های بشری، اجتماعی، سیاسی و... دارای دیدگاه خاصی است. ما در تفکر دینی دارای جهان‌بینی و مبنای خاصی در اصول انسان‌شناسی هستیم که این اصول و مبانی تأثیر خود را بر گفتمان‌های خود خواهد داشت. وی تأکید کرد: اختلاف اساسی که دیدگاه اسلامی در زمینه گفتمان صلح با دیدگاه رایج در جهان دارد مفهوم عدالت است. موضوع صلح و تعریفی که از این مفهوم داریم تا حد زیادی ناشی از عدالت است.

حجت‌الاسلام محمد عراقی تصریح کرد: در جهان‌بینی‌های مادی و الهی یک موضوع به‌طور مشترک وجود دارد و آن، نگاه ماتریالیستی به جهان است. در گفتمان رایج، موضوع صلح در درجه نخست به یک مفهوم سلبی تقلیل داده می‌شود. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در گفتمان رایج، جنگ به‌عنوان نفی صلح تعبیر می‌شود گفت: این تعبیر اشتباه و مفهومی سطح پایین است و در این نوع گفتمان، رابطه روشنی میان صلح و عدالت برقرار نیست. این در حالی است که ما اعتقاد داریم صلح و عدالت ریشه اعتقادی و دینی دارند.

محمدی عراقی تصریح کرد: تقریباً همه کشورهای جهان، عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند و سالی یک‌بار جلسه برگزار می‌کنند. در این جلسه سران کشورها یکی پس از دیگری سخنرانی می‌کنند و بعدازآن از مجمع عمومی خارج می‌شوند. طبعاً مشخص است این ساختار خروجی خاصی ندارد؛ البته به این معنا نیست که ما نباید از این فرصت استفاده کنیم و باید بدانیم چقدر می‌توانیم از این ساختار در جهت صلح جهانی سود ببریم.

وی اظهار داشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ساختار معیوبی دارد. تعدادی کشور عضو دائم این سازمان هستند، حق وتو دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری در آنجا قانون جنگل رایج است. طبعاً آن‌ها در برابر ظلم آشکار نمی‌توانند واکنشی نشان دهند زیرا هر موضوعی ممکن است با منافع یکی از این کشورها در تعارض باشد. محمدی عراقی تصریح کرد: واژه صلح بر اساس منافع قدرت‌های جهان تعریف می‌شود. در منطقه ما یکی از محورهای اصلی موضوع فلسطین است. هر جمعه پیش چشم جهانیان یک ملت محاصره‌شده در اوج مظلومیت با دست‌خالی در مرزهای محاصره‌شده فریاد می‌زند و تظاهرات بازگشت برگزار می‌کند. وی افزود: در فلسطین نسل جدیدی به وجود آمده که هرچقدر شهید می‌دهند نیرویشان بیشتر می‌شود. این ناکارآمدی مجامع بین‌المللی است که نمی‌توانند واکنش مناسبی به فجایع رژیم صهیونیستی نشان دهند.


انتهای پیام/4033

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته