دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 12:45
مراسم پرحاشیه رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان؛

شکسته شدن جایگاه ویژه مسئولان و کتک خوردن یک عکاس+ تصاویر

مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان در یونسکو با حاشیه‌های زیادی برگزار شد.
کد خبر : 303921

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، شانزدهم آذرماه 96 بعد از سه سال تلاش بی‌وقفه و رایزنی‌های بین‌المللی و همکاری تنگاتنگ وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بالاخره در دوازدهمین اجلاس کمیته بین الدول کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس یونسکو در کره جنوبی رشته چوگان به نام ایران ثبت شد، رشته‌ای که البته مدعیان زیادی داشت اما با تلاش‌های مسئولان این رشته اصیل به نام ایران در یونسکو ثبت شد.


چوگان از بازی ورزش‌های کهن ایرانی است و امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده‌ است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشته و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند. ورزش چوگان امروزی از بازی چوگان ایرانی نشأت گرفته‌ است.


رونمایی از سند ثبت جهانی با چاشنی بی‌نظمی


روز گذشته بعد از سه سال تلاش بی‌وقفه مسئولان برای ثبت جهانی این رشته در یونسکو مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی در فدراسیون چوگان برگزار شد. مراسمی که با حضور چهره‌های سرشناس همراه بود تا این افتخار ملی را در کنار هم جشن بگیرند.


البته حاشیه‌های این مراسم به‌قدری زیاد بود که شیرینی این ثبت جهانی به کام همگان تلخ شد و بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی مسئولان ما را به این فکر فرو برد که چرا باید مراسم‌های این چنینی در اوج بی‌نظمی برگزار شود؟ مگر نه اینکه چوگان یک ورزش اصیل ایرانی است که با تلاش‌های چندین ساله مسئولان و ادعاهای واهی آذربایجان بالاخره به نام ایران ثبت شد، اما چرا باید این مراسم در اوج بی نظمی و ناهماهنگی برگزار شود؟


در این مراسم علی‌اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، بهمن حسین‌پور معاون تشریفات دفتر رئیس جمهور و عضو هیات رئیسه فدراسیون چوگان، محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و عضو هیات رئیسه فدراسیون چوگان، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تعدادی از مقامات نظامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران به همراه تعداد زیادی از ورزشکاران، مربیان و پیشکسوتان رشته چوگان به همراه اهالی رسانه حضور داشتند.


یکی از نکات قابل توجه این مراسم حضور عکاسان و رسانه‌های خارجی برای پوشش خبری این مراسم بود، مراسمی که البته به قدری حاشیه داشت که تنها باعث تعجب آنها شده بود. بی‌نظمی و سردرگمی اهالی رسانه در آفتاب تند مردادماه، شکسته‌شدن و فروریختن جایگاه ویژه مسئولان و همچنین کتک‌خوردن یکی از عکاسان از اتفاقات روز گذشته مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان بود. مراسمی که باید در اوج نظم برای این افتخار ایرانی برگزار می‌شد اما متاسفانه تنها آوردگاه آن افسوس و حسرت بود.


تصاویر زیر مربوط به شکسته شدن جایگاه ویژه مسئولان در مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان در یونسکو است:







انتهای پیام/4057


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته