دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1393 - 11:28
افزایش حملات طالبان، اختلاف در تعیین کابینه و خروج نیروهای نظامی ناتو

چشم انداز امنیتی و اقتصادی برای افغان‌ها همچنان تاریک است

خبرگزاری آنا: حملات طالبان علیه شهروندان، نیروهای امنیتی و زیرساخت‌های محدود افغانستان بیشتر شده و این موضوع می‌تواند بر اقتصاد متزلزل این کشور تاثیراتی منفی داشته باشد.
کد خبر : 3

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از الجزیره انگلیسی، مقامات دولت افغانستان همچنان بر سر تصمیمات اساسی با یکدیگر اختلاف دارند و در این میان اوضاع امنیتی و اقتصادی هر روز وخیم‌تر می‌شود.


در همین اوضاع و احوال نیز هفته گذشته نیروهای نظامی ناتو به حضور 13 ساله خود در این کشور پایان دادند.در یک مراسم در مرکز نیروهای ناتو در پایتخت افغانستان که از ترس حملات طالبان به صورت مخفیانه برگزار شد، مقامات این ائتلاف تحویل مسئولیت‌های امنیتی به دولت افغانستان و 350 هزار نیروی ارتش این کشور را اعلام کردند.


البته حدود 12 هزار و 500 نیروی ناتو تحت عملیاتی به نام «حمایت همه‌جانبه» در افغانستان باقی می‌مانند. ژنرال جان کمپل، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان در این مراسم گفت: امروز پایان یک دوره و آغاز یک دوره جدید دیگر است. عملیات «حمایت همه‌جانبه» به عنوان سنگ بنای همکاری ما با دولت افغانستان خواهد بود.


طی 13 سال گذشته، حدود سه هزار و 500 سرباز خارجی در افغانستان کشته شده که حدود دو هزار و 200 نفر از آن‌ها آمریکایی بوده‌اند. ده‌ها هزار شهروند افغان در این سال‌ها کشته شده و به عنوان نمونه تنها در یک سال گذشته بیش از چهار هزار و 600 نیروی نظامی و پلیس افغانستان در حملات طالبان کشته شده‌اند.



از سوی دیگر، طالبان با کوچک شمردن این تحویل مسئولیت امنیتی، ماموریت نیروهای ناتو را شکست خورده عنوان و تعهد کرد تا زمانی که حتی یک خارجی با یونیفورم نظامی در افغانستان باشد به حملات خود ادامه می‌دهند. طالبان در بیانیه خود گفت: نیروهای خارجی در حالی پرچم خود را پایین کشیدند که نتیجه‌ای جز شکست و حقارت نصیب آن‌ها نشده است.



در این میان و پس از برکناری بسیاری از وزرا به دست اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در ماه نوامبر، اختلافات میان او و عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی کشور بر سر تشکیل کابینه جدید همچنان بالا است. در این میان حملات طالبان علیه شهروندان، نیروهای امنیتی و زیرساخت‌های محدود کشور بیشتر شده و این موضوع می‌تواند بر اقتصاد متزلزل افغانستان تاثیراتی منفی داشته باشد.



«حاجی سخی» حدود دو سال پیش یک خانه 75 متری در منطقه شمالی کابل خرید. او برای خرید آن حدود 120 هزار دلار هزینه کرد اما خودش می‌گوید پس از آنکه شغلش در فروش خشکبار کساد شد، هزینه بدهی‌های این خانه بیش از پیش او را تنگنا قرار داد. سه ماه پیش او تصمیم گرفت برای پرداخت بدهی‌هایش این خانه را به فروش برساند، اما بازار مسکن در کابل مثل بسیاری از نقاط دیگر افغانستان چندان مساعد نیست. بنا به گفته خودش او حتی مجبور شده خانه را به نصف قیمت زمان خرید به فروش برساند، اما هیچ خریداری پیدا نمی‌شود.


حدود 15 کیلومتر آن طرف‌تر از خانه سخی، در مرکز بازار تنک لوگار خان محمد زازای در حالی که به انبوهی از تکه چوب‌های بریده شده تکیه داده، آتشی در مقابل مغازه‌اش روشن کرده تا از سرمای سخت زمستان کابل در امان باشد. وقتی از او در مورد بازار کار سئوال می‌شود، می‌گوید: «زمستان گذشته از فروش چوب و زغال سنگ روزانه حدود هزار دلار در آمد داشتم. اما این روز‌ها اگر حدود یک دهم آن درآمد را داشته باشم، راضی خواهم بود. مردم از ترس حملات طالبان از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند». دو مغازه آن طرف‌تر حاجی نظام در حالی که در حال خواندن روزنامه است، به این فکر می‌کند که اقتصاد افغانستان به کدام سمت می‌رود. او که تا پیش از این وارد کننده قطات الکترونیکی از چین بود، گفت: این حرفه زمانی رونق دارد که بازار ساخت و ساز نیز رونق داشته باشد.


وضعیت نابسامان امنیتی و نبود توافق نظر در دولت بر سر موضوعات اساسی، باعث شده اقتصاد افغانستان وخیم‌تر از گذشته باشد. قیمت خانه‌ها در حال افزایش است، تعداد مشاغل در حال کم شدن است، تورم افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی نیز تقریبا متوقف شده است. همه این مسائل نوعی بلا تکلیفی در این کشور به وجود آورده است.



یونس فکور، تحلیل‌گر مسائل سیاسی با متهم کردن اشرف غنی و عبدالله‌عبدالله در به‌وجود آوردن این شرایط، اظهار داشت: آنها هنوز نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت با هم توافق کنند و این در حالی است که حملات طالبان افزایش یافته و اوضاع اقتصاد نیز وخیم است. وی افزود: هر دوی این افراد تجربیات فراوانی دارند؛ یکی مجاهد است و دیگری تکنوکرات، اما آن‌ها در حال ناامید کردن مردم هستند.



فکور عقیده دارد حتی اگر به‌زودی بر سر تشکیل یک کابینه توافق صورت بگیرد، باز هم ساختار کنونی سیاسی افغانستان دچار مشکلاتی است.



اوایل ماه گذشته مجلس سفلای افغانستان از عدم موفقیت اشرف غنی در تشکیل کابینه انتقاد کرد و آن را یک تراژدی خواند. مصطفی مستور، وزیر اقتصاد موقت افغانستان نیز عقیده دارد تعلل در تشکیل دولت و حملات تروریستی باعث سخت‌تر شدن شرایط شده است. وی افزود: دولت برای سال 2014 درآمدی حدود 2. 3 میلیارد دلار در نظر گرفته بود که تنها توانسته 1. 7 میلیارد دلار آن را تامین کند.



بنا به گفته مستور، دولت افغانستان تاکنون از آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و ایتالیا کمک‌های مالی دریافت کرده است، اما به دنبال راه‌کار‌ها و روش‌های دیگری هستند تا این کسری بودجه را تامین کنند. در همین حال، پارلمان افغانستان بودجه سال 2015 را رد و آن را نامتعادل توصیف کرد.



در این میان، مقامات دولتی مثل نظیف الله سالارزی، سخنگوی دولت می‌گویند فرایند تعیین کابینه جدید در حال تکمیل شدن است. وی افزود: اختلافاتی بین طرفین وجود دارد، اما آن‌ها به دنبال این هستند که کابینه‌ای کارآمد و موثر تشکیل دهند.



انتهای پیام /


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته