سه شنبه  06  فروردین  1398
جمعه , 21 دی 1397 ساعت 09:57

وزیر علوم مطرح کرد:

ضرورت برنامه‌مداری در نظام آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صفحه شخصی خود مطلبی را با عنوان ضرورت برنامه‌مداری در نظام آموزش عالی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صفحه شخصی خود مطلبی را با عنوان ضرورت برنامه‌مداری در نظام آموزش عالی منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: هدف نظام آموزش عالی کشور و زیرمجموعه نهادی و سازمانی آن (دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی)، بنا بر کارویژه‌های کلیدی و بنیادی‌اش که معطوف به تولید علم و نیز تربیت نیروی انسانی فرهیخته و کارشناس در عرصه‌های علمی است، حل مشکلات و کمک به طرح سیاست‌ها و راهکارهایی است که موجد گشایش‌های مؤثر در حیات و مناسبات ملی، منطقه‌ای و استانی باشد.

در ادامه تصریح شده است: تحقق چنین کارویژه‌ها و مطالبه‌هایی که به دلیل تغییرات فزاینده در حوزه‌های علم و فناوری پویایی بالایی دارند، مدیریت در این مجموعه را نیازمند سیاست‌گذاری، برنامه‌مداری و اقدامات مبتنی بر خرد جمعی و پرهیز از بی‌برنامگی، برنامه‌گریزی، اکنون‌گرایی، قیل‌وقال‌های بی‌وجه، تصمیمات لحظه‌ای و بی‌اعتنایی به پیامدهای آن کرده است.

در بخش دیگری از یادداشت غلامی آمده است: بنا بر تجربه سال‌ها فعالیت و مدیریت در زیرمجموعه‌های نظام آموزش عالی کشور و دریافت‌های شناختی از ایفای نقش وزرا و تیم مدیریتی آنان در ادوار گذشته، برنامه‌مداری، حرکت بر مدار قانون و رویه‌های اسناد بالادستی و مشورت با اصحاب اندیشه را مبنای کار خود قرار داده، از همه همکاران ستادی و دانشگاهی خواسته‌ام فعالیت خود را مبتنی بر برنامه‌ها و اسناد بالادستی سامان ببخشند و از هر نوع اقدام نسنجیده تنش‌آفرین و مسئلهساز اجتناب ورزند، چنان‌که امروزه همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای برنامه راهبردی‌اند و در فضایی آرام و بی‌تنش وظایف و مأموریت‌های چندگانه خود را اجرا می‌کنند؛ امری که در نگاه مشتاقان رشد و تعالی ایران عزیز ستودنی است.

در ادامه وزیر علوم تأکید کرد: افزون بر اینها، برنامه‌مداری، که در ذات خود کوششی معطوف به آینده است، موجب شده است که هم در ستاد وزارتخانه و هم در دانشگاه‌ها به جامعه و شرایط محیطی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی توجه جدی شود، که خیری بزرگ برای نظام آموزش عالی کشور و جامعه است.

وی در این یادداشت ادامه داد: بر این باورم که در زمانه جدید دانشگاه، تعاملی وثیق با جامعه داشته و در خدمت آن باشد. از این مهم نباید غفلت کنیم که حرمت و اقتدار دانشگاه به میزان خدمت، کارآیی، اثربخشی و حضور در زندگی مردم بستگی دارد.

وزیر علوم نوشت: خوشبختانه، با تدبیر و درایت مجموعه نیروهای ستادی و دانشگاهی سراسر کشور در یک سال و چند ماه گذشته، به‌رغم التهاب‌های موجود در کشور، شاهد فضایی آرام و بی‌تنش در دانشگاه‌ها بوده‌ایم و دانشگاه‌ها برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ـ اجتماعی خود را منظم و مستمر دنبال کرده‌اند. تلاش کرده‌ایم ارتباط میان مدیران ستاد و صف بر خرد جمعی و تلاش سودمندانه با کمترین هزینه‌های مادی و فرامادی استوار باشد. بی‌تردید، حرکت در این مسیر بدون دشواری نبوده و نیست اما شدنی است. با همّت عالمانه و خالصانه می‌توانیم مسیرهای ناهموار را پشت سر بگذاریم. تلاش‌ها باید در مسیر هم‌افزایی و تقویت تعامل بین مجموعه‌های درون نظام آموزش عالی و نیز همراهی متقابل مجموعه‌های خارج از نظام آموزش عالی باشد.

در ادامه این یادداشت اشاره شد: تجربه نشان داده است که هر گاه افق‌های ذهنی مجموعه‌ها هم‌تراز بوده و به فهم مشترک نزدیک شده‌اند امکانِ‌گذار از تنگناها و کسب موفقیت‌های بیشتر آسان‌تر بوده است. پیداست که اقتضای برنامه‌مداری داشتن شیوه عمل‌گرایانه است؛ شیوه‌ای که بر فعالیت و رصد اقدامات در حال اجرا یا انجام استوار است.

غلامی نوشت: در یک سال و چند ماه مسئولیت خود سعی کرده‌ام بیش از حرف زدن عمل کنم. اخیراً، طی دو جلسه در کمیسیون محترم آموزش و تحقیقات مجلس، فرصت یافتم در پاسخ به دغدغه‌ها و پرسش‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات اجرا یا انجام‌شده توضیحاتی بدهم.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت، قرار دادن مسائل و مطالبه‌ها در منظومه‌ای است که منافع محلی، استانی و ملی را مورد ملاحظه قرار دهد، و این از داشتن چارچوب و برنامه‌ای برمی‌آید که به هریک از عرصه‌های یادشده معنای واقعی بدهد. بدیهی است برای عمل در چارچوب ملی منافع ملی، که متضمن منافع منطقه‌ای و محلی است، رجحان دارد. منافع محلی و حتی منطقه‌ای تعارض یا تقابلی با منافع ملی ندارند. در هر سطح از منافع، استمرار و پایداری آنها و نیز آثار و پیامدهای تصمیمات صورت‌های پیدا و ناپیدایی دارد. به‌هرحال، رسیدن به نکاتی که نقش کانونی مشترک دارند گاهی موجب می‌شود در دیدگاه‌های متفاوت به ذهنیت مشترک و اجماع برسیم. وقتی با چنین رویکردی به بحث و تبادل‌نظر بنشینیم به اشتراکات بیشتری دست می‌یابیم.

غلامی ادامه داد:‌ امیدوارم با عمل برمدار قانون و برنامه، شاهد هم‌افزایی بیشتر در بین مجموعه‌ها باشیم، چراکه فهم مشترک ضرورتی برای رسیدن به قله‌های بالاتر است. انتظار می‌رود همکاران عزیز دانشگاهی با درایت و استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران به تشکیل نظام آموزشی و پژوهشی توانمند، کارا، مولد، هوشمند و اقتدار اهتمام ورزند.

در این یادداشت آمده است: آنچه مهم است تعامل نظام‌مند، قانونی و ناظر بر اهداف والایی است که هم مجلس محترم و هم دولت (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) به اقتضائات آن واقف و عامل‌اند. تعامل همراه با الهام از تعالیم اصیل دینی و تقید و تعهد به مکارم اخلاقی و شئون انسانی تصویری مطبوع و در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی به افکار عمومی ارائه می‌کند، که افکار، اعمال و مناسبات ما را هوشمندانه رصد و تحلیل می‌کنند.

غلامی در ادامه نوشت: نقدهای منصفانه در چارچوب حفظ منافع ملی فرصتی برای اصلاح، توسعه و ترقی ساختار علم و آموزش عالی است. خود را کارگزار نظام جمهوری اسلامی و خادم نظام علم و آموزش عالی می‌دانم. از آموختن و خدمت خسته نمی‌شوم و سختی‌های مسیر را به دلیل شیرینی اهداف فراروی خود به چیزی نمی‌گیرم بلکه به استقبال آنها می‌روم. خدمت به دانشگاه فرآیندی بی‌انتهاست که پیش رفتن در امتداد آن افق‌هایی تازه و بدیع ترسیم می‌کند که ضامن پویایی و تلاش پیاپی است.

وی تأکید کرد:‌ این همان داستان بالندگی علم و آگاهی در طول تاریخ است که همچنان سر ایستادن ندارد. بیایید بخشی از این فرآیند باشیم و امکانات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقیانوس‌آسای خود را به پای بالیدن علم، زیباترین مخلوق الهی، بریزیم.

انتهای پیام/4040/ن

اولین جلسه نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگی و اجتماعی برگزار شد

اولین جلسه نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگی و اجتماعی برگزار شد

صادرات 2 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان

صادرات 2 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان

ایران بازیگری مهم در عرصه علم و فناوری بین‌المللی

ایران بازیگری مهم در عرصه علم و فناوری بین‌المللی

دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه پیش می‌روند

دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه پیش می‌روند

دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی برگزار می‌شود

دومین همایش ملی هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی برگزار می‌شود

بازنگری در آیین‌نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت

بازنگری در آیین‌نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت

سیاست کلان وزارت علوم، توسعه کیفی است

سیاست کلان وزارت علوم، توسعه کیفی است

مرکز پردازش سریع دانشگاه شهید باهنر کرمان به بهره‌برداری رسید

مرکز پردازش سریع دانشگاه شهید باهنر کرمان به بهره‌برداری رسید

راه‌اندازی دوره‌های جدید تولیدات گلخانه‌ای در حوزه آموزش کشاورزی

راه‌اندازی دوره‌های جدید تولیدات گلخانه‌ای در حوزه آموزش کشاورزی

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بازوی فکری وزارت علوم است

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بازوی فکری وزارت علوم است

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل منصوب شد

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل منصوب شد

تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل در رشته‌های بدون آزمون

چگونگی برگزاری ماراتن یک میلیون نفری کنکور 98

موافقت با تشکیل و فعالیت ۵ قطب علمی در دانشگاه علامه طباطبایی

افزایش توانمندی آموزش پزشکی با وجود بیمارستان فرهیختگان

آغاز انتخاب رشته آزمون دستیاری پزشکی از ۱۷ فروردین

اجرای سند بنیادین و مهارت‌افزایی 2 مأموریت اصلی مدارس سماست

تلاش دانشگاه برای تحقق شعارسال ایجاد شبکه نوآوری علم و فناوری است

پذیرش دانشجو در 57 رشته دوره دکتری پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران

برگزاری آزمون زبان MHLE در 6 نوبت

برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد پزشکی و غیرپزشکی

تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل در رشته‌های بدون آزمون

برگزاری آزمون زبان MHLE در 6 نوبت

برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد پزشکی و غیرپزشکی

افزایش توانمندی آموزش پزشکی با وجود بیمارستان فرهیختگان

آغاز ثبت‌نام در آزمون کاردانی به کارشناسی از 10 اردیبهشت

پذیرش دانشجو در 57 رشته دوره دکتری پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران

اجرای سند بنیادین و مهارت‌افزایی 2 مأموریت اصلی مدارس سماست

اما و اگرهای رشد آموزش الکترونیکی در کشور

چگونگی برگزاری ماراتن یک میلیون نفری کنکور 98

تلاش دانشگاه برای تحقق شعارسال ایجاد شبکه نوآوری علم و فناوری است

برخورد پیامبر(ص) با کافران+صوت

سیل در شیراز + عکس

ترافیک در رودبار و منجیل

هشدار فرماندار دماوند به مسافران

اسامی کشته‌شدگان سیل شیراز

حفظ جان مردم در برابر سیل

تأمین رایگان سوخت خودروهای امدادی

ساکنان اطراف کشکان منازل راترک کنند

وزیر علوم به پویش هلال احمر پیوست

به جای تهدید درست اطلاع‌رسانی کنید

لزوم اصلاح قوانین مدیریت بحران

آمادگی ترکیه برای کمک به سیل‌زدگان

دانشگاهیان بروجردی دست به کار شدند

مخالفت حکیم با اقدام ترامپ

ارزیابی خسارات منازل ایثارگران

تعداد اخبار امروز گروه : 0 خبر

اجرای سند بنیادین و مهارت‌افزایی 2 مأموریت اصلی مدارس سماست

اما و اگرهای رشد آموزش الکترونیکی در کشور

برگزاری آزمون زبان MHLE در 6 نوبت

برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد پزشکی و غیرپزشکی

تلاش دانشگاه برای تحقق شعارسال ایجاد شبکه نوآوری علم و فناوری است

افزایش توانمندی آموزش پزشکی با وجود بیمارستان فرهیختگان

تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل در رشته‌های بدون آزمون

آغاز ثبت‌نام در آزمون کاردانی به کارشناسی از 10 اردیبهشت

چگونگی برگزاری ماراتن یک میلیون نفری کنکور 98

موافقت با تشکیل و فعالیت ۵ قطب علمی در دانشگاه علامه طباطبایی