22557
شنبه  28  مهر  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

جمعه , 22 دی 1396 ساعت 11:44

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

برش منطقه‌ای سند نیازسنجی نیروی انسانی کشور تدوین می‌شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای نظام سلامت لازم نیست آموزش‌های منجر به مدرک دانشگاهی ارائه شود بلکه برخی از این نیازها با آموزش‌های مهارتی مرتفع می‌شود و هدف این است تمامی این آموزش‌ها با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست کلان منطقه آمایشی 9 در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: دانشگاه‌های منطقه 9 آمایشی به خوبی در بحث تحول نوآوری در آموزش علوم پزشکی پیش رفته‌اند. چنین فرصت‌هایی که پیش می‌آید و می‌بینیم مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی کنار یکدیگر برای بحث آموزش جمع شده‌اند، نشان می‌دهد که خوب در حوزه آموزش علوم پزشکی پیش رفته‌ایم.

وی اظهار داشت: هیچ دوره‌ای تا این حد تمرکز و توجه به حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود نداشته و امیدواریم تعامل مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی که اساتید فرهیخته حوزه آموزش علوم پزشکی هستند بتواند برای ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور در آینده‌ای نزدیک نتایج موثری را در بر داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر ایجاد شبکه‌های دانشگاهی در توسعه آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌توانند تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مناطق آمایشی یک خوشه علمی هستند و دانشگاه‌ها می‌توانند در این بستر با یکدیگر کار کنند،‌ گفت: با توجه به ارزیابی‌هایی که از مناطق آمایشی داشته‌ایم، منطقه آمایشی 9 حرکت خوبی در اجرای ماموریت‌های ویژه واسپاری شده داشته است. این منطقه در بازبینی کوریکولوم دندانپزشکی، باتوجه به ماموریتی که در زمینه توسعه علوم دندانپزشکی داشته، بسیار موثر بوده است. تمامی متخصصین را از دانشگاه‌های مختلف کشور گردهم آورده و در این پروژه همکار وزارت بهداشت بوده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه دانش مرتبط با علوم تغذیه در کلان منطقه 9 اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه در بحث تغذیه یه شبکه ملی ایجاد کرد و ضمن کارهایی که در منطقه انجام شده به سایر مراکز علمی مرتبط در کشور نیز ماموریت‌هایی محول کرده و این نمونه یک شبکه علمی موفق در سطح ملی است و چنانچه با همین سرعت اقدامات پیش رود این منطقه به سرآمدی دست می‌یابد.

لاریجانی به روش تدوین و اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که ظرف مدت حدود 3 سالی که از اجرای این بسته‌ها می‌گذرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیام این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند و در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی نظام سلامت بررسی شده و نکاتی که در آموزش عالی مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی کشور در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ثمرات اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: امروز تمام موسسات و بیمارستان‌های آموزشی کشور اعتباربخشی شده‌اند و این فرصت خوبی برای دانشگاه‌ها ایجاد کرد تا استانداردهای آموزشی خود را ارتقا دهند. ما می‌خواهیم اگر دانشگاهی در حوزه آموزش مشکلی دارد از دانشگاه حمایت کنیم تا به استانداردهای مناسب در حوزه آموزش دست یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ایجاد مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: 2 سال از تصویب این مرکز می‌گذرد و حدود 500 طرح به این مرکز رسیده است و لازم است دانشگاه‌ها از این بستر استفاده کنند تا ظرفیت سازمانی را در زمینه آموزش علوم پزشکی ایجاد کنند.

وی توسعه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای را یکی از نیازهای نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای نظام سلامت لازم نیست آموزش‌های منجر به مدرک دانشگاهی ارائه شود بلکه برخی از این نیازها با آموزش‌های مهارتی مرتفع می‌شود و هدف این است تمامی این آموزش‌ها با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و متناسب با نیازهای مناطق آمایشی کشور توسط موسسات مختلف ارائه شود.

لاریجانی به تصویب سنجش نیازهای کشور به رشته‌های تخصصی در شورای گسترش اشاره کرد و گفت: حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت از جمله معاونت درمان، توسعه و آموزشی در برآورد نیاز نیروی انسانی کشور توافق کرده‌اند و در گام بعدی باید برش منطقه‌ای این سند نیازسنجی تدوین شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: هدف این است 70 درصد نیازهای هر منطقه در همان منطقه تربیت شود. دانشگاه‌ها باید نیازهای خود را ارزیابی و در منطقه آمایشی تصویب کنند. تفاهم‌نامه‌هایی با مناطق آمایشی در زمینه گسترش‌های 5 سال آتی مناطق به زودی منعقد می‌شود.

وی از اجرای ماموریت‌های ویژه سپرده شده به دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: چنانچه در دور جدید بازبینی این ماموریت‌ها دانشگاهی بخواهد ماموریت جدیدی داشته باشد می‌تواند به حوزه معاونت آموزشی پیشنهاد کند. ماموریت‌ها به دانشگاه‌ها هویت می‌دهند و موجب ارتقای آنها می‌شوند.

برچسب‌ها

بیشتر بخوانید

نظرات

نتایج قطعی ذخیره رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌شود

نتایج نهایی ذخیره رشته‌های پزشکی ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

تعیین تکلیف ذخیره‌های زیر‌گروه پزشکی و رشته دامپزشکی

راهنمای ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر طهماسب کاظمی مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی شد

آمادگی دانشگاه آزاد برای افزایش ظرفیت در صورت کسب مجوزهای قانونی

آغاز تکمیل ظرفیت بدون آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور از امروز

اعلام جزئیات برنامه هفته پژوهش سال 97/ تمرکز بر چالش‌های مهم کشور

ثبت‌نام در آزمون زبان MSRT از 29 مهرماه

نتایج آزمون EPT اعلام شد

4 هزار دانشجوی ایرانی در هند تحصیل می‌کنند

برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دی ماه برگزار می‌شود

70 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای مشغول به کار هستند

ثبت‌نام در آزمون زبان MSRT از 29 مهرماه

امکان بورسیه یک‌هزار و 300 نفر در دانشگاه تهران

تحولات انقلابی در دانشگاه آزاد موجب حضور اساتید انقلابی در رده‌های مدیریتی شد

اعلام جزئیات برنامه هفته پژوهش سال 97/ تمرکز بر چالش‌های مهم کشور

همکاری دانشگاه‌های اصفهان و عراق برای برگزاری دوره‌های آموزش زبان‌ فارسی

برگزاری دوره‌های مشترک بین‌المللی با همکاری استادان دانشگاه‌ تهران

الزامات تعاملات علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها چیست؟

گفتگوی ویـژه

گـزارش

دیدگاه

پیشخوان روزنامه