دوشنبه  31  تیر  1398
سه شنبه , 23 آذر 1395 ساعت 16:13

وزیرعلوم:توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت ارجح بر توسعه کمی بوده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مقام معظم رهبری را پشتیبان اصلی پژوهش در کشور خواند و تاکید کرد، در سال‌های اخیر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان چراغ راه پژوهش کشور بوده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده و دوازدهمین جشنواره تجلیل از ایده‌های برتر در دانشگاه شهید بهشتی گفت: «ایران با تولید 1.82 درصد علم دنیا هم‌اکنون در رتبه 16 جهان قرار دارد و در دو سال اخیر 200 دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته‌اند و 2.2 درصد مقالات برتر دنیا نیز از سوی این دانشمندان ایرانی منتشر می‌شود.»

وزیر علوم ادامه داد: «تحقق مرجعیت علمی ایران اسلامی، توسعه نوآوری، فناوری و تحقق دانشگاه‌های کارآفرین و تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق اقتصاد دانش‌بنیان محور برنامه‌ها و اقدامات وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده است.»

او افزود: «همانطور که در اسناد بالادستی و دیدگاه‌‌های مقامات عالی نظام به مقوله توسعه علمی، حفظ شتاب تولید و ارتقای جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان اشاره شده است وزارت علوم در این راستا و برای بسترسازی پژوهش در علوم مختلف اقداماتی مانند فعال سازی کرسی‌های نظریه‌پردازی، هدفمند کردن تحصیلات تکمیلی برای نیازهای جامعه، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی و کیفی‌سازی نشریات علمی و پژوهشی را در سه سال اخیر انجام داده است.»

وزیر علوم گفت: «براساس نقشه جامع علمی کشور توسعه کیفی قابل ملاحظه‌ای را در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده‌ایم به طوری که امروزه مرجعیت ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته علمی بر همگان آشکار است.»

فرهادی کسب رتبه جهانی 5 ایران در علوم نانو فناوری، مهندسی شیمی و مکانیک و رتبه 15 جهانی در تولید مقالات علمی رشته‌های فیزیک، علوم هسته‌ای و سلول‌های بنیادی را از جمله شاخص‌های برتری کشور در حوزه علم نام برد و گفت: «توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت ارجح بر توسعه کمی بوده است به طوری که در ابتدای شروع کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن نبود ولی امروزه حدود 13 و 14 دانشگاه ایرانی به ترتیب در طبقه‌بندی تایمز و لایدن جزو دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شوند.»

وزیر علوم افزود: «ایران از نظر شتاب تولید علم برتر در جایگاه نخست دنیا قرار دارد. معتقدیم اگر ایران بخواهد به عنوان یک مرجع علمی دارای اعتبار جهانی باشد باید در تولید علم برتر و علم پراستناد پیشگام باشد.»

او گفت: «بر این اساس ایران از نظر شتاب تولید مقالات علمی با حدود 12درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015 در رتبه سوم دنیا قرار دارد که این نشان از عزم جدی دانشگاهیان کشور برای رسیدن به قله‌های رفیع علم و دانش دارد.»

فرهادی ادامه داد: «در دولت یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه‌یافته منفی بوده است، رتبه علمی ایران در سه سال اخیر بین یک تا دو پله ارتقا یافته است. به طوری که با تولید 1.82 درصد علم دنیا هم‌اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه آی‌اس‌آی و اسکوپوس قرار داریم.»

وزیر علوم گفت: «با وجود انتشار بیش از 40‌هزار مقاله علمی توسط محققان ایرانی، تخلفات علمی در ایران بسیار ناچیز است و در جامعه علمی پر تلاش کشور به هیج وجه عمومیت ندارد و برای مقابله با این مقدار ناچیز نیز وزارت علوم اقداماتی نظیر ابلاغ آیین‌نامه تخلفات علمی و تشکیل کمیته‌های اخلاق در مراکز علمی و تدوین لایحه مقابله با تقلب در آثار علمی و تدوین لایحه مالکیت فکری را انجام داده است.»

وزیر علوم به لزوم توجه به رویکرد ارزش‌آفرینی و کارآفرینی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر نوآوری و فناوری اشاره کرد و گفت: «در این راستا وزارت علوم ضمن توجه جدی به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری همواره کوشیده است مسیر تبدیل علم به محصول و سپس تجاری‌سازی را هموار کند.»

او ادامه داد: «در این مسیر ایجاد و راه‌اندازی 6 پارک علم و فناوری جدید، حدود 30 مرکز رشد و 1000 واحد فناور، حدود 1000 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد در دولت یازدهم گواه این موضوع است.»

وزیر علوم گفت: «دستاورد این میزان توجه، گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومانی، صادرات بیش از 120میلیون دلاری و ایجاد 30هزار شغل پایدار و زایشی در دو تا سه سال اخیر توسط پارک‌های علم و فناوری بوده، ضمن آنکه حدود سه هزار محصول تجاری‌شده تولید شده است.»

فرهادی افزود: «هر قدر در حوزه علم و پژوهش سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعا بیش از ده‌ها برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری متوسط یکصد میلیارد تومانی و گردش مالی حدود 2هزار میلیارد تومانی در سال در مراکز فناوری اثبات این ادعاست.»

وزیر علوم در پایان خواستار حمایت مجموعه‌های قانونگذاری مدیریت اقتصادی کشور از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت علوم و تامین زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور شد.

http://ana.ir/i/142317

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد

مهلت دوباره انتخاب رشته آزمون دکتری پزشکی آغاز می‌شود

سرای نوآوری، مدل دانشگاه آزاد برای تبدیل‌شدن به دانشگاه کارآفرین است

بازدید دهقانی فیروزآبادی از کارگاه‌های تولیدی و نمایشگاه‌های فروش مبل ملایر

اعلام 63 رشته محل جدید در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

نشست مدیران دفاتر و مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

همکاری وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی خوب است

آغاز توزیع کارت ورود به جلسه آزمون المپیاد علمی دانشجویی کشور

سپردن مسئولیت گاهی با خواهش است و گاهی با تهدید/ در حوزه آموزش ناچار به تحولیم

ارائه 8 رشته در دوره دکتری تخصصی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» برگزار می‌شود

امکان انتخاب‌رشته در دوره‌های بدون‌آزمون دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد برنامه‌های علمی به دنبال مسئله‌محوری است

مهلت انتخاب رشته آزمون دوره دکتری پزشکی فردا به پایان می‌رسد

دانشگاه آزاد اسلامی با استانداری‌ها، اتصال و تعامل محکمی داشته باشد

دستورالعمل ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به دانشجویان دانشگاه آزاد ابلاغ شد

کاهش علاقه به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

لزوم کسب نمره حدنصاب زبان برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پزشکی

بیش از 5 هزار قرارداد همکاری دانشگاه‌ها با صنایع مختلف در حال انجام است

آیین‌نامه ارتقا و ترفیع؛ ابزاری در راستای جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است