دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آذین:

احیای سینماهای شهرداری کمک به سینمای کشور است

یک منتقد سینما معتقد است که احیای سینماهای شهرداری تهران خبری مسرت‌بخش برای سینمای ایران و سینماگران است که تولیدات سالانه آن‌ها به دلیل کمبود سالن‌های سینما، چندین ماه در نوبت اکران می‌ماند.
کد خبر : 298474

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، سعید اوحدی چند روز پیش اعلام کرد که پایتخت نیازمند افزایش فضاهای فرهنگی و هنری است و قصد داریم برای تحقق این هدف سینماهای تعطیل شده را احیا کنیم. برخی از مناطق نیاز به چنین فضاهای فرهنگی و هنری دارند و به همین دلیل ساخت سینما لازم است که ما در مورد سینماهای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تصمیم‌گیری می‌کنیم و این سینماها در اولویت قرار دارند.


رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار کرد:‌ در مورد تملک صحبتی نکرده‌ایم اما در تلاش هستیم با مسئولان حوزه هنری، بنیاد مستضعفان و وزارت ارشاد که مالک تعدادی از سینماهای پایتخت هستند، صحبت کنیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و سینماها فعال شوند. به این دلیل که استفاده بهینه از ظرفیت سینماهای تعطیل شده، قطعاً بخشی از کمبود سرانه‌های فرهنگی و هنری شهر را جبران می‌کند.


حالا و در ارتباط با این خبر، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی نوشت: این خبری مسرت‌بخش برای سینمای ایران و سینماگران است که تولیدات سالانه آن‌ها به دلیل کمبود سالن‌های سینما، چندین ماه در نوبت اکران می‌مانند و در شرایطی هم به علت ازدحام فیلم‌ها با ترفندهایی تنها برای چند روز اکران می‌شوند تا اکران شده باشند.


این خبر چنانچه اجرایی شود، برای رقبایی که سالهاست تعدادی از سالن‌های سینمای کشور را در اختیار و انحصار خود دارند، چندان خوشایند نخواهدبود، چرا که اقتدار و انحصار آن‌ها را در هم می‌شکند و بازار رقابت را داغ و ناتوانی‌ها را در سینماداری عیان‌تر می‌کند.


احیا و بازگشایی سالن‌ها و سینماهای تعطیل شده با توجه به نوع سینماداری و برخوردهای اخیر سازمان مورد اشاره با فیلم و سینماگران، این نگرانی را در بطن خود دارد که به جای کمک و حمایت از سینما به قدرتمند، پولدار و تأثیرگذارتر شدن شهرداری در حیات و اداره سینما منجر شده و سازمان فرهنگی و هنری آن را بر مبنای سلیقه، تفکرات، تعلقات و معادلات مادی بر سینما حاکم گرداند. این خطر که در فضای ملوک‌الطوایفی هنر و سینمای کشور دور از انتظار نیست، دو گروه دیگر از مرتبطان سینما را هم به تکاپو واداشته است.


نخست نامدیران سینما که می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و با نزدیک کردن خود به سازمان مذکور، اعمال نظر و مدیریت نموده و سهم و نقش سازمان اشتباهی سینمایی را در این رویداد، مهم جلوه دهند.


دوم، مافیای سینما که می‌خواهند با نقاب دایه مهربان‌تر از مادر در خوان جدید شریک و همسفره شوند. در مبارکیِ اقدام سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با نیت احیا و رشد سینما حرفی نیست، به شرط آنکه احیای سینماها، بهانه‌ای برای اعمال قدرت و سلطه شهرداری بر سینما نشود؛ دست سینماگر را بگیرد، تبدیل به امپراتوری جدید نشود، راه نفوذ مافیا و فسادهای مالی را ببندد، کار ناشناسان و فرصت‌طلبان جاه و مقام و تاراجگران بیت‌المال را در خود جای ندهد و با کار کارشناسی، علمی و حرفه‌ای و حضور متخصصان و کارشناسان متعهد سینما همراه باشد. گام‌های بعدی سازمان مورد بحث، راه یا بیراه آن را عیان خواهد کرد.


انتهای پیام/4073/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته