دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 12:48

قنات قاسم‌آباد همدان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل  دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی از پایان فرآیند ثبت ملی قنات قاسم‌آباد همدان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر : 297441

فرهاد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرگزاری آنا گفت: پرونده ثبت قنات قاسم‌آباد استان همدان، توسط اداره کل میراث فرهنگی این استان و دهیاری قاسم‌آباد آماده شده و در حال حاضر فرآیند ثبت آن در حال انجام است.


وی ادامه داد: قنات قاسم‌آیاد یکی از مهم‌ترین قنات‌های غرب کشور به حساب می‌آید که خوشبختانه دایر است یعنی آب در آن جاری است.


مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی در سخنانش اظهار کرد: ما بررسی‌‌های لازم را برای ارزیابی این اثر انجام می‌دهیم تا چنانچه این قنات دارای ارزش‌های منحصربه‌فرد ویژه‌ای بود، بتوانیم آن را برای الحاق به پرونده ثبت جهانی قنات‌ها پیشنهاد دهیم.


وی ادامه داد: در این قنات آثار حجاری‌شده و سنگ‌های منقوشی که احتمالا مربوط به دوره ایلخانی هستند، کشف و پیدا شده است.


نظری در پایان تاکید کرد: این قنات همچنین از حمایت‌های اجتماعی برخوردار است، به طوری که اهالی روستای قاسم‌آباد و سازمان میراث فرهنگی تمام توان خود برای حفظ این قنات را به کار گرفته‌اند.


لازم به یادآوری است، قاسم‌آباد روستایی در شمال‌شرقی شهر همدان است که نام این روستا با مفهوم آن که همان مکانی برای تقسیم آب است، همخوانی دارد. قنات قاسم‌آباد همدان 3 هزار متر طول و ۱۳ متر عرض دارد و تاکنون تنها بخشی از آن کشف شده است، بر همین اساس ثبت ملی آن اطلاعات قابل توجهی از معماری زیرزمینی با خود به دنبال خواهد داشت.


انتهای پیام/4031


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته