دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 06:06
آنا گزارش می‌دهد؛

توصیه‌هایی از رهبر معظم انقلاب به دستگاه دیپلماسی کشور

‌رهبر معظم انقلاب همواره و در طول دوران رهبری و حتی پیش از آن، بر ضرورت تدبیر همراه با مقاومت بر اصول در مسائل مربوط به کار دیپلماسی تاکید داشته‌اند. ایشان در سخنرانی های مختلف خود تاکید کرده اند که به کار دیپلماسی و ضرورت های آن، متناسب با شیوه انقلابی و اسلامی پایبند هستند.
کد خبر : 297267

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری‌ آنا، سیاست خارجی در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی، استمرار سیاست‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی است. ایشان در بیان اصول سیاست خارجی معتقد به ادامه خط امام و اصل تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی است و تاکید دارند که مهمترین اصل در سیاست خارجی ما، حمایت از هویت نظام اسلامی و پافشاری بر اصول و ارزش‌هاست و سه اصل‌ «عزت، حکمت و مصلحت» را یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین‌المللی نظام جمهوری اسلامی می دانند که نباید هیچ گونه خدشه ای به آن وارد شود.


از دیـدگاه رهبری، در سیاست خارجی جمهوری اسلامی هیچگونه گردن کلفتی و ژست ابر قدرتی از هیچکسی پذیرفته نیست. کنار نیامدن با ظالم، رشوه نپذیرفتن از زورمند و زرمند، پـافشردن بـر حقیقت و حمایت از مظلومان و طرفداری از اسلام، از جمله اصول مستحکم سیاست خارجی محسوب می‌شود که جنجال‌هیا هوچیگرانه دشمنان هم هرگز قادر به منحرف ساختن آن نخواهد بود.


در همین رابطه به بخش کوتاهی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌پردازیم.


دیپلماسی ابزار کارآمد اقتدار نظام سیاسی است


سـیـاست خارجی و دستگاه اداره کننده سیاست خارجی در حقیقت نیمی از نظام سیاسی است که رابـطـه و حـدود و مـنـافـع کـشـور را در اقـطـار عـالم دنـبـال می کند. هر چه هم که دنیا از ارتباطات بیشتری و نزدیکتری برخوردار بشود، این نـقـش اهـمـیـت بـیشتری پیدا می کند. خیلی از مشکلات کشورها را دیپلماسی توام با ابتکار و اقتدار می تواند حل کند. در واقع دیپلماسی ابزار کار آمد اقتدار نظام سیاسی است . اقتدار نظام سیاسی را بیش از بسیاری از دستگاههایی که حافظ و موظف به حفظ امنیت ملی هستند، دسـتـگـاه دیپلماسی و اداره کننده سیاست خارجی می تواند به عهده بگیرد و تحقق ببخشد. (1379/5/25)


کارخانه دیپلماسی،‌ وزارت خارجه است


دیپلماسی کار مجموعه نظام است، یعنی اختصاص به وزارت خارجه ندارد. مجموعه مدیریت کلان نظام، متصدی مسئله دیپلماسی است، اما دستگاه تخصصی و کارخانه دیپلماسی و ستاد اصلی دیپلماسی ، وزارت خارجه است . (1379/6/6)


میدان دیپلماسی شبیه میدان نبرد نظامی است


میدان دیپلماسی، میدان یک نبرد واقعی است ، منتها نبردی که پشت میز و با لبخند و با گـفـتـن صـبح بخیر و شب بخیر انجام می گیرد! وجود ارتباطات دیپلماتیک ، هرگز نباید به معنای اعتماد به دشمن تلقی شود، نباید اعتماد کرد. دیپلماسی یک جنگ اسـت ، هـمـه دیـپـلمـاتهای دنیا مشغول جنگند. ارزش و تاءثیر آن جنگ هم ، گاهی از جنگ های نظامی کمتر نیست ، بلکه در مواردی هم بیشتر است ، البته همیشه این گونه نیست . منظور من از جنگ یک مبارزه معمولی نیست که این کار همه دیپلمات هاست. (1368/4/31)


ابتکارهای دستگاه دیپلماسی، برای جلوگیری از جنگ


آن دستگاهی که می تواند جلوی حمله را سدّ کند و منافع کشور را تامین کند و پیام دنیاپسند کشور را به دنیا برساند و دوست هم فراهم بکند و اعتماد ایجاد کند و رابطه به وجود بیاورد و مجموعه کار آمد درست کند، دستگاه دیپلماسی است. چقدر جنگهایی که می توانسته شروع بشود اما با اقتدار دیپلماسی شروع نشده ، چقدر تهاجم ها و توطئه هایی که شکل گرفته بود، اما با اقتدار دیپلماسی جلوی آنها سدّ شده ، چـقدر توطئه در زمینه افکار عمومی دنیا طراحی شده بود و ابتکار دستگاههای دیپلماسی، پـرکـاری آنـهـا، تـوجـه آنـهـا، بـه روز بـودن آنـهـا، بـهـنـگـام عمل کردن آنها، توانسته این توطئه را خنثی کند و از بین ببرد! (1379/6/6)


هیچ گردن کلفتی را از هیچکسی قبول نمی‌کنیم


هـیـچ مـحـدودیـتـی در چـارچوب اصول برای ما در سیاست خارجی وجود ندارد. ما هیچ گردن کلفتی و ژست ابرقدرتی را از هیچ کس قبول نمی‌کنیم. هر کس بخواهد برخورد قلدرمآب ابرقدرتی با ما حرف بزند، ما حرف او را به خودش برمی‌گردانیم.(1366/2/18)


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته