دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جام جهانی 2018 روسیه؛

جدال تمام اروپایی درنیژنی نووگورود/ ادامه قدرت‌نمایی کرواسی یا شگفتی‌آفرینی دانمارک

تیم ملی کرواسی امروز در حالی با دانمارک دیدار می‌کند که به‌واسطه نمایش درخشانش در دور مقدماتی شانس بیشتری برای برتری در این مسابقه دارد.
کد خبر : 291001

گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ ساعت 22:30 امشب جدالی تمام اروپایی میان تیم‌های کرواسی و دانمارک در ورزشگاه نیژنی نووگورود برگزار می‌شود تا چهره یکی دیگر از 8 تیم حاضر در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2018 روسیه مشخص شود. دیداری که سوت قضاوت آن در دستان نستور فابین پیتانا آرژانتینی است.


کرواسی با هدایت زلاتکو دالیچ در دور مقدماتی فراتر از انتظار ظاهر شده است. واترنی(لقب کرواسی) با پیروزی دو بر صفر مقابل نیجریه رقایت‌ها را آغاز کرد و در روز دوم دست به کار بزرگی زد و آرژانتین را 3 بر صفر شکست داد تا صعودش به مرحله یک هشتم نهایی را قطعی کند. کروات‌ها در روز پایانی دور مقدماتی و در شرایطی که بخش عمده‌ای از نفرات اصلی را روی نیمکت داشتند،‌ مقابل ایسلندی که نیاز وافری به امتیازات بازی برای صعود داشت قرار گرفتند و این تیم را هم 2 بر یک مغلوب کردند تا با 9 امتیاز اقتدار خود را به رخ تمامی تیم‌های حاضر در جام بکشند و در حد مدعی قهرمانی معرفی شوند. اگر چه این تیم هیچ‌گاه موفق نشده فینال جام جهانی را تجربه کند و بهترین عنوان این تیم رتبه سوم 1998 فرانسه است.


قدرت اصلی تیم کرواسی در خط میانی‌اش است. جایی که لوکا مودریچ، ایوان راکیتیچ، ایوان پرشیچ و مارسلو بروزوویچ عملا کنترل بازی را در اختیار می‌گیرند و با ایجاد ارتباط مناسب با خط دفاعی و حمله اجازه ایجاد موقعیت را از حریفان می‌گیرند و فرصت‌سازی مناسبی برای مهاجمان انجام می‌دهند. هافبک‌های خلاق و بازیساز کرواسی در گلزنی هم نقش ویژه‌ای دارند و بیش از نیمی از 7 گلی که تیم‌شان وارد دروازه حریفان کرده را به ثمر رسانده‌اند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که غالبا سرمربی تیم از پرشیچ به عنوان مهاجم کاذب استفاده می کند و آنته ربیچ هم که یکی از گلزنان کروات‌ها در این جام بوده، دیگر مهاجم کاذب تیم است که هر دو پشت‌سر ماریو مانزوکیچ بازی می‌کنند. استحکام مثال‌زدنی در خط دفاعی کروات‌ها و البته نمایش قابل قبول دانیل سوباسیچ گویای آن است که تیم دالیچ از امتیازات فراوانی برای برتری در دیدار امروز و تکرار حضور در جمع 4 تیم برتر جهان را داراست.



ایج هاریده که سومین جام جهانی‌اش را در قامت سرمربی تجربه می‌کند در بازی امروز برابر کرواسی قرار گرفته که شرایط به مراتب بهتری را نسبت به تیمش داشته است. با این حال تیم او از پیش بازنده نیست و احتمال آنکه برنده زمین را ترک کند، وجود دارد. دانمارک در روز اول بازی‌ها پرو را 2 بر یک مغلوب کرد و در ادامه برابر استرالیا نمایش جالبی نداشت اما به تساوی یک بر یک رسید تا با تک امتیازی که از فرانسه گرفت با 5 امتیاز مجوز صعود بگیرد. دینامیت دنیش (لقب دانمارک) یکی از تیم‌هایی است که از خط دفاعی منظم و توانمندی بهره می‌برد. شاگردان هاریده پیش از جام با این انتقاد مواجه بودند که از کناره‌‌ها دچار ضعف هستند اما این موضوع دانمارک را در مسابقات آنچنان اذیت نکرد و پوشش مناسبی که بازیکنان از همدیگر ارائه کردند مانع از آن شد تا در این زمینه تهدید خاصی را حس کنند. البته نماینده سرخ‌پوش اروپا ثابت کرده در خط میانی و حمله فاقد توانمندی آنچنانی برای ایجاد فرصت گلزنی برابر حریفان است. تنها کریستین اریکسن است که به عنوان یک هافبک خلاق و تاثیرگذار در تیم دانمارک خودنمایی می‌کند و در تیم تاتنهام انگلیس نشان داده مهره سرنوشت‌سازی است. بازیکنان تیم هاریده متخصص استفاده از توپ‌های بلند هستند و بیشتر برای مهاجمان خود از این طریق خلق موقعیت می‌کنند. انداختن توپ پشت‌سر مدافعان یکی از حربه‌های دینامیت دنیش است و همچنین استفاده از ضربات ایستگاهی که توام با سانترهای بلند باشد، از روش‌های گلزنی این تیم است. دانمارکی‌ها در کناره‌ها نیز خوب حرکت می‌کنند و مهاجمان از سانترهای ارسالی به خوبی بهره می‌برند.


از اردوی دانمارک خبر می‌رسد یوسف پولسن که بازی با فرانسه را به دلیل محرومیت از دست داد در این بازی به میدان خواهد رفت. ویلیام کوئیست هم که در بازی با پرو مصدوم شد و دو بازی بعدی را از دست داد مشکلی برای این بازی نخواهد داشت. کرواسی اما غایب خاصی ندارد و دالیچ بدون شک نفراتی که در دیدار با ایسلند به آنها استراحت داده بود را به میدان می‌فرستد.


آمارو ارقام


* این ششمین بازی دو تیم است. هر تیم موفق به کسب دو پیروزی و کسب یک تساوی شده است.


* کرواسی در 5 بازی از 6 بازی قبلی خود در جام جهانی پیروز شده است.


* میانگین قدی بازیکنان تیم ملی کرواسی 184 و تیم حریف یعنی دانمارک 185 می باشد.


* دانمارک در 12 بازی قبلی خود در جام جهانی شکست نخورده است.


* کرواسی برای نخستین پس از جام جهانی 1998 موفق شده به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند.


* کاسپر اشمایکل با 14 مهار توپ پس از گیرمو اوچوا دومین دروازه بان موفق جام بوده است.


* در 6 بازی از 7 بازی قبلی دانمارک در جام جهانی کمتر از 2.5 گل زده شده است.


* هشت بازیکن کروات از جمله ماریو مانژوکیچ، مارسلو بروزوویچ و ایوان راکیتیچ در خطر محرومیت از دیدار بعدی قرار دارند.


* 6 گل از 7 گل کرواسی در این جام در نیمه دوم به‌ ثمر رسیده است.


* دانمارک در پنجمین حضور خودش در جام جهانی موفق شده برای چهارمین بار به مرحله یک هشتم راه یابد. این تیم تنها یک بار به یک چهارم صعود کرده است.


* زانکا، پیونه سیستو و توماس دلینی در صورت دریافت اخطار، دیدار آینده دانمارک را از دست خواهند داد.


* کرواسی در 5 بازی از 6 بازی قبلی خود در جام جهانی حداقل 2 گل زده است.


* آخرین دیدار دو تیم به ژوئن 2004 باز می گردد، که طی آن کرواسی در دیداری دوستانه با نتیجه 2-1 از سد دانمارک عبور کرد.


* دو تیم فقط یک بار در یک تورنمنت معتبر به مصاف یکدیگر رفته اند. کرواسی در یورو 96 با دو گل داور شوکر و تک گل زوونمیر بوبان موفق شد با نتیجه 3-0 از سد دانمارک عبور نماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته