دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1397 - 12:15
دانشگاه آزاد اسلامی در ایستگاه سی‌وششم؛

اخگرپور: توسعه دانشگاه آزاد مانع از مهاجرت متقاضیان تحصیل در آموزش عالی شده است

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در نظام‌های رتبه‌بندی علمی جایگاه مناسبی دارد، گفت: دانشگاه آزاد همپای دانشگاه‌های مطرح کشور در موارد علمی حرکت کرده و در برخی موارد حتی از آنها پیشی گرفته و ورود تخصصی داشته است. 
کد خبر : 282192

حسین اخگرپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که یک اقدام مثبت و مبارکی در آموزش عالی کشور بود و تاثیر بسزایی در افزایش سطح سواد و رشد علمی ایران داشته است.


وی افزود: نمی‌توان سهم بسزای دانشگاه آزاد اسلامی را در پیشرفت جایگاه علمی کشور نادیده گرفت، این دانشگاه در کنار دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت همواره نقش موثری ایفا کرده است.


دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: یکی از مزایای دانشگاه آزاد اسلامی این است که توانسته حتی در دورترین شهرستان‌هایی که امکان تاسیس دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد؛ واحد دانشگاهی راه‌اندازی و به تمام مردم کشور خدمت‌رسانی کند.


اخگرپور با اشاره به مشکل کمبود دانشجویان در سال‌های اخیر عنوان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد دارد و در آینده نیز بیشتر با این مشکل مواجه خواهد بود، موضوع کمبود متقاضی ورود به آموزش عالی و خالی ماندن صندلی‌ها نسبت به سال‌های گذشته است که مسئولین دانشگاه باید راهکار و تدبیر اساسی برای این موضوع در نظر بگیرند تا هم از پتانسیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود و هم ضربه‌ای بر دانشگاه وارد نشود.


این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره کیفیت علمی دانشگاه گفت:‌ چنانچه در نظام‌های رتبه‌بندی علمی شاهد هستیم، همواره دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشگاه‌های خوب کشور حضور داشته است و جای شکر دارد که این دانشگاه، همپای دانشگاه‌های دیگر در موارد علمی حرکت کرده و در برخی موارد حتی از آنها پیشی گرفته و ورود تخصصی داشته است.


به گفته اخگرپور باتوجه به ظرف زمانی که در آن قرار داریم باید تغییر رویه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق بیافتد و این دانشگاه به سمت تخصص محوری پیش برود، به عبارت دیگر دانشگاه آزاد اسلامی باید برخی رشته‌های کاربردی را برگزیند و ورود تخصصی به آنها داشته باشد.


وی اضافه کرد: برخی رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی ایران، فقط تا مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد وجود دارد چه بهتر که دانشگاه آزاد اسلامی با زیرساخت‌ها و امکاناتی که دارد فضا را برای مقاطع بالاتر این رشته‌ها مهیا کند، این کار باعث جلوگیری از مهاجرت دانشجویان آن رشته‌ها به خارج از کشور خواهد شد.


دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشراه به تغییر وتحولات مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تغییر رویکردی که در مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده، گفتمان انقلابی در دانشگاه حاکم شده است که تاکید بر قانون‌محوری در برنامه‌ها و فعالیت‌ها دارد. انشالله بتوانند با توجه به برنامه‌هایی که در نظر دارند دانشگاه را به سرمنزل مقصود برسانند و برنامه‌ها و فعالیت‌های ماندگاری برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کنند.


اخگرپور همچنین درباره فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دوران مدیریتی جدید گفت: یکی از اصلی‌ترین مواردی که مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن توجه داشته باشد این است که رویکردهای فرهنگی که در دانشگاه آزاد وجود داشته است با رویکردهای وزارت علوم و بهداشت یکسان نبوده و مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی ریشه‌ای و بنیادی است و برای حل این مشکلات در زمینه‌های فرهنگی، علمی، آموزشی و ... باید راهکارهای اساسی داشت.


این دانشجوی دانشگاه آزاد درباره رویکرد مدیریت فرهنگی دانشگاه در حمایت از تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: تا کنون رویکرد مثبتی نسبت به تمام دفاتری که در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، بوده است اما هنوز تا نقطه آرمانی و مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. تاکنون حمایت‌های قابل ستایشی شده است و امید داریم این رویکرد حفظ شود و ارتقا پیدا کند.


وی در پایان گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان موج می‌زند و در دوران جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز به هیچ وجه تا کنون پیش نیامده است که فردی بخواهد در قالب قانون اظهار نظری بکند و با مشکل مواجه شود.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته