دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1397 - 15:56

چگونه بوی بد دهان در روزه‌داری را رفع کنیم؟

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان‌خراسان رضوی بیان کرد: روزه‌دار می‌تواند در طول روز به طوری‌که آب و خمیر دندان از گلوی او پایین نرود تا روزه‌اش باطل نشود برای رفع بوی دهان از مسواک و نخ دندان استفاده کند.
کد خبر : 281538

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر بهمن کلالی مقدم گفت: برای پوسیدگی دندان باید پلاک میکروبی دندان از روی دندان‌ها حذف شود، پلاک میکروبی لایه بی‌رنگ و چسبنده‌ای است که روی دندان ایجاد می‌شود و این لایه تولید اسید و ایجاد پوسیدگی دندان می‌کند و این پلاک میکروبی فقط با مسواک و نخ دندان از روی دندان از بین می‌رود.


وی افزود: بهتر است در طول ایام و در ماه مبارک رمضان مواد بسیار شیرین مانند زولبیا، بامیه و خرما به مقدار کم استفاده شود، زیرا مواد غذایی به ویژه مواد غذایی قندی تولید اسید می‌کند و مواد قندی راحت‌تر در دسترس میکروب‌ها قرار می‌گیرد و باعث پوسیدگی بیشتر دندان می‌شود.


کلالی مقدم با بیان اینکه در طول روز مسواک و نخ دندان توصیه می‌شود، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان باید بعد از سحر و افطار مسواک و نخ دندان استفاده شود به ویژه مسواک در آخر شب هنگام خواب که بزاق دهان کمتر ترشح و دهان خشک و باعث تولید بیشتر پلاک دندان روی دندانها می شود، ضروری است.


وی تصریح کرد: برخی افراد در طول روز هنگام غذا خوردن به ویژه در زمان افطار که روزه ‌ار گرسنه و تشنه است مواد و مایعات سرد و گرم را بلافاصله پشت سر هم می‌خورند که این کار باعث ترک‌های میکروسکوپی می‌شود و به دنبال آن اگر ترمیم نشود ایجاد پوسیدگی در دندان می‌کند، لذا بهتر است مواد غذایی و مایعات سرد و گرم حداقل با فاصله سه الی چهار دقیقه مصرف شوند.


وی با بیان اینکه روزه‌دار در طول روز بوی بد در دهان خود احساس می‌کند که باعث ناخوشایندی خود و اطرافیان می‌شود، خاطرنشان کرد: این بوی بد به خاطر پلاک میکروبی و ترکیب میکروب‌ها با مواد غذایی مانده در سطوح بین دندانی است بنابراین روزه‌دار می‌تواند در طول روز به طوریکه آب و خمیر دندان از گلوی او پایین نرود تا روزه‌اش باطل نشود برای رفع بوی دهان از مسواک و نخ دندان استفاده کند.


کلالی مقدم با بیان اینکه پوسیدگی‌های جزیی و سطحی به مرور تبدیل به پوسیدگی‌های عمقی می‌شوند بنابراین باید در همان ابتدا ترمیم شوند، توصیه کرد: هر ۶ ماه یکبار یا حداقل هر یکسال یکبار بررسی دندان توسط دندانپزشک برای سلامت بیشتر دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته