دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1397 - 12:37
سورنا ستاری:

صنایع هنری و فرهنگی هالیوود ایران است

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مراسم گشایش اولین پارک ملی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: «صنایع دستی ما که تاریخی چند هزار ساله دارد، هالیوود ماست با این حال ما آن را نابود کرده‌ایم .ما صنایع دستی و تاریخ پنج هزار ساله آن را کشتیم. در حال حاضر در بعضی از رشته‌های هنری استادکار ماهر وجود ندارد. ما زیرساخت و زیست بوم فرهنگی را از بین بردیم».
کد خبر : 279580

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: «در واقع شتاب‌دهنده‌ها همان رابطه بین استاد و شاگردی بود که مدرنیزه شده است».


رئیس بنیادملی نخبگان گفت: «تاکنون این‌ همه هزینه در حوزه فرهنگ و هنر نکرده بودیم. در حال حاضر چهار الی پنج هزار دانشجو با هزینه دولت در حوزه فرهنگ و هنر در حال تحصیل هستند. پس چرا ابن سیناها و سعدی‌هایی از دانشجویان ما برنمی‌خیزد؟ در بعضی از قرن‌ها چند دانشمند و شاعر و هنرمند بزرگ هم دوره داریم اما در بعضی قرن‌ها چنین افرادی دیده نمی‌شود؛ چرا؟ چون ما زیست بوم و زیرساخت را از بین برده‌ایم».


ستاری ادامه داد: «زیست بوم با پول دولت ساخته نمی‌شود. اگر پول دولتی می‌توانست کاری کند که سیلیکون ولی در دبی یا عربستان بود. برای مثال صنعت فرش را در نظر بگیرید؛ صنعتی که بزرگ‌ترین صادرات کشور را دارد، مگر دانشگاه چه کاری برای این صنعت کرد؟ رنگ یا نقش آن را عوض کرد؟ صنعت فرش با اتکا به زیست بومش زنده است و به کارش ادامه می‌دهد».


وی گفت: «در شهر اصفهان انواع کارخانه‌های صنعتی از سیمان گرفته تا فولاد وجود دارد. شهری که مهد هنر و فرهنگ ایران است، دیگر ظرفیت اضافه کردن یک دودکش هم ندارد. شهر اصفهان از نظر بیکاری سومین استان کشور است. همه این‌ها حاصل سیاست‌های غلط است».


ستاری با تاکید بر احیای زیست‌بوم‌ها گفت: «با پول دولت نمی‌توان زیست بوم ساخت، تنها می‌توانیم بستر آن را فراهم کنیم. معتقدیم اگر چیزی فروش کند، می‌تواند فرهنگ‌سازی هم انجام دهد. فیلمی می تواند فرهنگ‌سازی کند که مردم برای دیدنش صف بکشند نه این که ما برای دیدنش ژتون رایگان دست مردم بدهیم».


معاون علمی ریاست جمهوری افزود: «دولت می‌تواند شتا‌ب‌دهنده‌ها را توسعه دهد، می‌تواند بسترساز ی کند اما فرهنگ سازی بر عهده فعالان این حوزه است. ابتکار برای بخش خصوصی است از افرادی که پول دولتی می‌گیرند انتظار نوآوری نداشته باشید. از کسی که هفت صبح تا چهار بعدازظهر کارت می‌زند، ابتکار حاصل نمی‌شود».


وی ادامه داد: «برای فرهنگ‌سازی دو راه وجود دارد یک راه این است که آدم استخدام کنید و حقوقی به آنها بدهید تا برای شما فرهنگ بسازند؛ کاری که متاسفانه در سال‌های گذشته انجام شده است. راه دیگر این است که شتاب‌دهنده را توسعه دهیم تا جوان‌ها بتوانند استارتاپ‌های فرهنگی را گسترش دهند».
ستاری افزود: «ارزشمندترین دارایی بشر نوآوری اوست. چیزی که باعث جهت‌گیری بشر می‌شود نوآوری و ابتکار اوست. ذهن وحشی باعث پیشرفت بشر می‌شود».
معاونت علمی ریاست جهوری گفت: «بشر در چهارچوب حقوق دولتی پیشرفت نمی‌کند. این نگاهی است که به حوزه تکنولوژی داریم و فکر می‌کنیم باید در حوزه فرهنگ هم با همین دید پیش برویم اما این گونه نیست. باید زیست بوم و اصول زیست بوم را توسعه دهیم؛ باید محیط فرهنگی لازم، سرمایه‌گذار، نیروی انسانی و افراد مستعد را داشته باشیم. همه این عوامل باید در کنار هم کار کنند تا زیست بوم ایجاد شود. باوجود چنین زیست بومی می‌‌توان انتظار داشت که استارتاپ‌ها پیشرفت کنند.».
رئیس بنیاد ملی نخبگان به جوانان توصیه کرد: «برای موفق شدن از سیستم‌های دولتی فاصله بگیرید. سیستم دولتی افراد را معتاد می‌کند؛ پول دولت اعتیادآور است. هرچه بیشتر بتوانید روی پای خودتان بایستید و کارتان را در غالب بستر بخش خصوصی و جامعه انجام دهید، موفق‌تر هستید».
وی افزود: «دولت وظیفه دارد در توسعه زیرساخت‌ها کمک کند؛ بستر استارتاپ‌های فرهنگی را ایجاد کند اما باقی کارها را برعهده جوانان است. باید این زایشگاه‌ها را در سیستم‌های خود ایجاد کنیم تا بدین ترتیب استارتا‌پ‌ها و شرکت‌های دولتی ساخته شوند و جوانان علاقه‌مند به حوزه بتوانند در چنین جاهایی مشغول به کار شوند. ما باید محیط کسب‌وکار آنها را آماده کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم موفق شویم».
ستاری گفت:«توسعه ایده‌های جدید در سیستم‌های دولتی بسیار سخت است. یکی از برنامه‌های جدی ما در معاونت علمی بحث صنایع خلاق و شتاب‌دهنده‌های فرهنگی است و امیدواریم که بتوانیم این مشکلات را حل کنیم چراکه یکی از انگیزه‌های اصلی اقتصاد دانشگاهی است. این امر می‌تواند باعث ایجاد بازار در صنایع بسیاری از جمله فیلم، انیمیشن، صنایع فرهنگی و اسباب‌بازی شود».


رئیس جهان دانشگاهی: ضرورت تبدیل اقتصاد منبع بنیان به دانش بنیان
دکتر سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، گفت: «با هدف کمک به توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی کشور، ایده راه‌اندازی پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی را مطرح کردیم؛ پس از بازدید و بررسی، تشخیص داده شد که این امکان در جهاد دانشگاهی وجود دارد و با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت علوم، این طرح مورد استقبال قرار گرفت؛ در نهایت، این طرح در شورای گسترش مورد تصویب قرار گرفت».
وی افزود: «گستره فعالیت جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، و فضای مناسبی که هم در دانشگاه علم و فرهنگ و هم مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی در استان البرز، برای فعالیت‌های آینده به پارک، وجود دارد، از عوامل اعطای مجوز راه‌اندازی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به جهاد دانشگاهی بود».
دکتر طیبی گفت: «توسعه دانش‌بنیان به این معناست که علم و کاربردی کردن آن در قالب فناوری و نوآوری، مبنای اقتدار اقتصادی و دفاعی کشور قرار بگیرد. برای تحقق این هدف، به باور توانایی ایرانی در تولید علم، فناوری و تجاری‌سازی نیاز داریم. باید در دیدگاه مدیران کشور، تحول در زمینه اقتصاد منبع بنیان به سمت دانش بنیان ایجاد شود. باید خودمان تولید فناوری کنیم و توان تولید اکثر فناوری‌ها را در کشور داریم؛ در عین حال، با انتقال برخی فناوری‌ها از خارج از کشور، مدیریت صحیح بازار و ارتقا این فناوری‌ها، آنها را بومی سازی کنیم».
وی ادادمه داد: «این اتفاق زمانی روی می‌دهد که دولت برنامه جامع و درازمدت داشته باشد و دستیابی به این برنامه، با وحدت و همدلی در کشور حاصل می‌شود. مردم زمانی از ما و کالای ایرانی حمایت می‌کنند که این وحدت، همدلی و برنامه‌ریزی را در کشور مشاهده کنند. کشور پتانسیل خوبی برای پیشرفت دارد؛ معتقدم با 10 سال برنامه ریزی درست می‌توان کشور را به پیشرفت رساند.
دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: «خوشحالیم که مجموعه‌ای به این نام، پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، در عرصه علمی اجرایی و دانشگاهی کشور و با حمایت دکتر ستاری و سایر همکاران بنا نهاده شد. 10 برنامه توسعه قبل و بعد از انقلاب داریم. در این برنامه‌ها آنچه مغفول ماند، نقش و جایگاه انسان توسعه یافته است. در ادبیات توسعه امروز عنوان می‌شود که انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته، هدف غایی توسعه است. انسان توسعه یافته با تکیه بر هنر و فرهنگ و دیرینه یک سرزمین به دست می‌آید».
وی افزود: «امروزه در عرصه فرهنگ و هنر کشور، بدون وجود اتاق فکر و یک مجموعه عالم، فهیم و به‌روز، به جایی نخواهیم رسید. این مجموعه می‌تواند هنر را عالمانه مدیریت و هدایت کند و به تقویت بنیه اقتصاد ملی کمک کند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته