دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1393 - 13:59
در نشست خبری ابراهیمیان مطرح شد؛

ایراد شورای نگهبان به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به نظر این شورا درباره طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: این طرح ۲۴ ماده‌ای در دو جلسه مورد بررسی قرار گرفت و ایراد‌های شورای نگهبان در قالب ۱۴ بند به مجلس اعلام شد.
کد خبر : 27

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در سومین نشست خبری خود که صبح امروز -شنبه 13 دی- در محل شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به طرح‌های و لوایح بررسی شده از ابتدای آبان‌ماه تا به امروز، اظهار کرد: در این مدت، 13 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری و 37 مورد اصلاح اساسنامه شرکت‌های دولت مورد بررسی قرار گرفت.


وی با اشاره به اهم موارد بررسی شده در شورای نگهبان، بیان کرد: طرح "اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387"، طرح "آیین دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی"، طرح "استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته"، طرح "اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی" مورد بررسی قرار گرفت و مغایر موازین شرعی و قانون اساسی شناخته نشد.


سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه "نحوه اجرای محکومیت‌های مالی" هم اظهار کرد: با توجه به ایرادهای قبلی و رفت و برگشت لایحه به مجلس، برخی اشکالات وارد به این لایحه به قوت خود باقی است که منجر به تصویب نهایی این لایحه نشده است.


ابراهیمیان ادامه داد: طرح "الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان براساس دو سال آخر بیمه‌پردازی" در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.


وی درباره ایراد 75 قانون اساسی به این طرح، اظهار کرد: ماده واحده این طرح به دلیل آنکه منجر به افزایش هزینه عمومی می‌شود و منبعی که در آن پیش‌بینی شده منبع جدیدی نیست تا بار مالی مصوبه را تأمین نماید، بنابراین مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.


سخنگوی شورای نگهبان، همچنین درباره نظر شورای نگهبان در مورد "طرح دوفوریتی نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی" که مربوط به تعیین تکلیف وظایف وزیر دادگستری می‌‌شود، گفت: در شش بند این طرح، ایراد مغایرت با قانون اساسی وجود دارد که این موضوع را به مجلس اعلام کردیم و هنوز اصلاحیه‌ آن به شورا نرسیده است.


ابراهیمیان افزود: طرح جامع حدنگار -کاداستر- نیز از موارد بررسی شده در جلسات شورای نگهبان بود که ماده 17 این طرح مغایر اصل 75 قانون اساسی اعلام شد.


عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین درباره بررسی "طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر" مصوب مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای نگهبان پس از دو جلسه بحث در تاریخ 10 دی‌ماه این طرح 24 ماده‌ای مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا در 14 بند موارد مغایر با قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته