دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره سیمرغ:

آنچه در حوزه تصویرسازی است در هیچ زبان دیگری نمی‌گنجد/ استفاده از نقاشی در آثار رنگ‌محور

دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره سیمرغ، درباره اثرگذاری بیشتر کمیک استریپ در حوزه سلامت به زبان تصویرسازی اشاره کرد و گفت: آنجایی که قرار است یک اثر هنری ارائه شود و به لایه‌های پنهان مباحث عاطفی برسیم، می‌توانیم از نقاشی بهره‌مند شویم.
کد خبر : 269544

مرتضی گودرزی دیباج؛ پژوهشگر هنر و مدرس و نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، درباره رواج کمیک استریپ و اینفوگرافیک در جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: هر کدام از رشته‌های تخصصی هنری براساس ساختار بیانی و زبان ارائه مفهوم،مضمون و موضوعی که دارند می‌توانند کارکرد خود را داشته باشند.


اولویتی میان رشته‌های هنر وجود ندارد


وی ادامه داد: به طور مثال اگر قرار است موضوعی در قالب کاریکاتور توضیح داده شود همان موضوع نمی‌تواند در قالب نقاشی بیان شود. به همین دلیل انتخاب مضامین و ساختار هنری بستگی به انتخاب و علاقه هنرمند دارد و اینکه تشخیص دهد کدام هنر با کدام زبانِ تصویرسازی می‌تواند موثر باشد انتخاب می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت هیچ کدام از رشته‌های هنری اولویتی بر دیگری دارند.


استفاده از نقاشی در آثار رنگ‌محور


این پژوهشگر هنر و استاد دانشگاه اضافه کرد: تصویرسازی و نقاشی هر کدام کارکردهایی دارد که بسیاری از رشته‌های هنری ندارند. آنجایی که قرار است یک اثر هنری ارائه شود و قرار است به لایه‌های پنهان مباحث عاطفی برسیم، می‌توانیم از نقاشی بهره‌مند شویم. در آثاری که رنگ محور هستند و ساختار هنری خاصی را می‌طلبند می‌توانیم از نقاشی استفاده کنیم.


آنچه در حوزه تصویرسازی است در هیچ زبان دیگری دیده نمی‌شود


گودرزی دیباج افزود: در جایی که نیاز به تنوع آثار بیشتر است بدون تردید باید به سراغ تصویرسازی رفت چون کارکرد خودش را دارد. آنچه در حوزه تصویرسازی است در هیچ زبان دیگری دیده نمی‌شود. در بعضی بخش‌ها زبان مشترکی بین نقاشی و تصویرسازی وجود دارد. هر دو این موارد می‌توانند در حوزه سلامت موثر باشند به ویژه اینکه ما در بحث سلامت و دیگر بخش های جشنواره می‌توانیم از تصویرسازی که آمیخته به رنگ و اثرگذاری بیشتر است استفاده کنیم.


آثار هنری مانند قطعات پازل به مفهوم جشنواره کمک می‌کنند


وی با تاکید به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه کمیک استریپ گفت: برای اینکه در این جشنواره بتوانیم از تصویرسازی به صورت حرفه‌ای بهره‌مند شویم نیاز است که کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار شود.


این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی با تأکید بر اینکه تمام جنبه‌های هنری در جایگاه خود می‌توانند کارکرد خوبی داشته باشند گفت: هر کدام از آثار هنری در کنار هم مانند قطعه‌های یک پازل می‌توانند به مفهوم جشنواره کمک کنند.


گفتنی است؛ جشنواره بین‌المللی سیمرغ که نامش برگرفته از سیمرغ افسانه‌ای در ادبیات ایران به عنوان مرغ درمانگر و نماد جدید جامعه پزشکی است در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، بهار ۱۳۹۷در شهر تهران برگزار خواهد شد.


علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جشنواره «www.festivalf.ir» مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته