دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1396 - 15:03
ابتکار خبر داد؛

حمایت از تشکیل‌ استارتاپ‌ها برای توسعه اشتغال زنان/ آموزش دختران و زنان روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل

به گفته معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: می‌توانیم با استفاده از استارتاپ‌ها و شبکه‌های تجاری به اشتغال زنان کمک کنیم.
کد خبر : 264368

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار در نشست خبری به مناسبت هفته مقام زن و میلاد حضرت فاطمه گفت: روز گذشته اولین فعالیت معاونت زنان را به عنوان اجلاس نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان برگزار کردیم که وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این برنامه با ما همکاری داشتند.


وی افزود: هدف ما ایجاد مجموعه برنامه های توانمندسازی و توانمندافزایی زنان است که در بخش خصوصی و دانشگاهی انجام می‌دهند و این اجلاس جریان سازی چنین موضوعی را در پی دارد. در این اجلاس برخی فعالان شبکه‌های مجازی و استارتاپ‌های موفق و شبکه‌های تجاری اینترنتی موفقیت‌های کاری خود را معرفی کردند.


ابتکار با بیان اینکه می‌توانیم با استفاده از استارتاپ‌ها و شبکه‌های تجاری به اشتغال زنان کمک کنیم، افزود: امیدواریم زنان بتوانند در کنار مسولیت های فردی و خانوادگی خود با سهولت بیشتری به اشتغال دسترسی داشته باشند.


به گفته معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، نشست بین‌المللی هم با محوریت این موضوع اوایل سال آینده برگزار خواهد شد.


وی اضافه کرد: همچنین امیدواریم در این نشست بین المللی از تجربه های موفق سایر کشورهای دنیا نیز استفاده کنیم و دستاوردهای موفق دنیا را به ایران منتقل کنیم.


توجه به اشتغال زنان روستایی و عشایر


وی از توجه به موضوع اشتغال زنان روستایی و عشایر در معاونت زنان و امور خانواده خبر داد و گفت: آموزش دختران و زنان روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل نیز جزو برنامه‌های ما خواهد بود؛ در این زمینه نیز با سازمان نهضت سوادآموزی موافقت نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا تعدادی از آموزش‌گران روستایی را به طور خاص آموزش دهیم.


ابتکار برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع خانواده، حقوق شهروندی، تاب‌آوری را نیز از برنامه‌های هفته تکریم مقام زن و خانواده اعلام کرد و افزود: کنگره ملی خانواده را تاکنون در ۱۰ استان کشور برگزار کردیم.


وی اضافه کرد: در کنار این کنگره، گفتگوی بین نسلی را هم مورد توجه قرار دادیم و به نسل دهه ۷۰ به صورت خاص پرداخته‌ایم. همچنین ۵جلسه الگو سازی گفتگوی ملی خانواده را در دهه فجر برگزار کردیم.


اختصاص جایگاه‌های مدیریتی به زنان


ابتکار با اشاره به بخشنامه رباست جمهوری مبنی بر بکار گیری ۳۰ درصد زنان در پست‌های مدیریتی گفت: در راستای این بخشنامه که ۳۰ مرداد امسال ابلاغ شد با سازمان اداری استخدامی مذاکراتی داشتیم. همچنین با همه وزار و استانداران نیز جلساتی داشتیم تا برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشند که ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار زنان قرار گیرد و براساس این بخشنامه باید زنان در جایگاه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های موثر قرار گیرند.


معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: براساس گزارش سازمان اداری استخدامی کشور از زمان ابلاغ این بخشنامه تاکنون در ۱۸ دستگاه اجرایی، ۲۳ نفر از بانوان در سطوح مختلف در پست های مدیریتی منصوب شده‌اند. همچنین ۶ زن در پست‌های جدید معاون وزیر به کار گرفته شده‌اند. البته هنوز تا جایگاه مطلوب بسیار فاصله داریم.


زن ایرانی هیچ وقت پشت دیوار شیشه‌ای نماند


ابتکار در پاسخ به سوالی در خصوص حجاب زنان ایرانی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم در مورد حجاب خطاب اول به مردان و حفظ نگاه است و در ادامه زنان را خطاب قرار می دهد. موضوع پوشش بخش از فلسفه حجاب است و بخشهای مهمتر آن مباحث رفتاری و اخلاقی است. حجاب برای محدود کردن زن و مرد نیست بلکه برای گذاشتن حدودی برای رعایت حرمتها است.


وی گفت: در ایران بعد از انقلاب فلسفه حجاب به عنوان بخشی از احکام اسلامی مورد خواست مردم قرار گرفت و بعد به قوانین و مقررات تبدیل شد. تاکید داریم که اعمال فشار و اجبار در قالب گشت ارشاد که قبلا انجام می شد و امروز ساماندهی شده است٬ را قبول نداریم.


معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در مبانی انقلاب و امام هیچ محدودیتی برای پیشرفت زنان قایل نبود و اگر حدودی اعمال می شد در راستای پیشرفت زنان بود. بعد از انقلاب هم زمینه های لازم برای پیشرفت زنان مهیا شد و همت زن ایرانی هم سبب شد که از این وضعیت استفاده کرد. زن ایرانی هیچ وقت پشت حصار شیشه ای نماند. اوایل انقلاب فکر میکردیم باید درهای ورزش را برای زنان ببندیم اما امروز شاهد شکوفایی زنان در عرصه ورزش هستیم.


شکل گیری گفتگوی ملی در موضوع حجاب


ابتکار در پاسخ به سوالی در مورد زنان موسوم به خیابان انقلاب هم تاکید کرد: گفتگو مهمترین رویکرد در این زمینه است. باید نظرات نسل جوان را در موضپعاتی مثل حجاب بشنویم. شیوه برخورد با این مسایل باید قانونمند باشد و حداقل برخوردهای انتظامی اتفاق بیافتد. نگاهها باید به سمت گفتگوی ملی در این زمینه پیش برود و فضا برای نسل جوان و جوانان دهه ۷۰ فضایی باشدتا بتوانند دیدگاههای خود را مطرح کنند.


آخرین وضعیت امدادرسانی به زنان در زلزله کرمانشاه


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت خدمت رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه به ویژه رفع نیازهای زنان و دختران آسیب دیده افزود: براساس گزارشی که از کارگروه خانواده معاونت زنان دریافت شده٬ گزارشی از این خدمات را در هیات دولت ارایه دادم. در حال حاضر مشکلات روستاها تا حد زیادی حل شده است و کمکهای بلاعوض را کسانی که مایل بودند٬ دریافت کرده اند. در بعضی موارد کمبودها و مشکلاتی وجود دارد و به ویژه در مورد زنان سرپرست خانوار باید نگاه ویژه ای داشته باشیم.


معاون رییس جمهور ادامه داد: در روزهای نخست زلزله به وزارت کشور و بهزیستی اعلام کردیم که در ارایه همه تسهیلات زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گیرند. در شهرها هم بخش زیادی از مشکلات حل شده است و در بیشتر موارد کانکس مناسب توزیع شده است. امروز هم در دولت مصوبه ای داشتیم در مورد اعتبارات ویژه زلزله٬ اگرچه کمبود سرویس بهداشتی را در همان روزهای نخست اعلام کردیم و مشکلات زنان باردار٬ کودکان و زنان سرپرست خانوار هنوز وجود دارد. سمنها در زلزله وارد کار شدند و معاونت امور زنان در قالب طرح تاب آوری استان کرمانشاه را در اولویت قرار داد و کارگروه خانواده سالم به منطقه اعزام شده و پیگیر امور هستیم.


ابتکار در خصوص وضعیت کودکان حاصل ازدواج زن ایرانی و مرد غیر ایرانی نیز اظهار کرد: اینکه بسیاری از کودکان با نداشتن شناسنامه مواجهند را تصدیق می‌کنم؛ بخشی از این مساله حقوقی است و فرزندان بالای 18 سال این نوع ازدواج می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای دریافت شناسنامه کنند اما این مساله در شورای فقهی حقوقی معاونت زنان نیز مطرح بوده و در حال حل این مساله هستیم.


وی گفت: در این زمینه مذاکراتی با فراکسیون زنان نیز داشته‌ایم و برای حل این مشکلات برخی از کودکان توانستند کارت هویت و اقامت کسب کنند که مساله مدرسه رفتن‌شان حل شود.


معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص آمار ازدواج کودکان نیز گفت:‌ آمار ازدواج این رده سنی بسیار پایین است. برای بهبود این وضعیت، از دوره پیشین معاونت زنان فعالیت‌هایی انجام شده است. بنابر نظر علمای اهل سنت هم ارتقای آگاهی باعث کاهش ازدواج کودکان می‌شود به همین دلیل پیگیر احداث مدارس برای دختران بازمانده از تحصیل هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته