دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1396 - 11:56
سردار رادان مطرح کرد؛

برگزاری اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی/ نیروی انتظامی برای جابه‌جایی در روش‌ها و نگرش‌ها آماده است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا با بیان اینکه اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی 27 دی‌ماه در دانشگاه علوم‌انتظامی امین برگزار می‌شود، گفت: آمادگی ناجا برای جابه‌جایی در روش و نگرش بسیار بالاست و سازمان‌هایی که بخواهند درجا بزنند،‌ در آینده دیگر پاسخگو نخواهند بود.
کد خبر : 250783

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار احمدرضا رادان در نشست خبری اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه مرکز مدیریت راهبردی نیروی انتظامی سال 94 با فرمان مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد تا ماموریت‌های مرکز مطالعات را پیگیری کند، اظهار کرد: این مرکز جوان‌ترین مرکز مطالعات است که با همکاری اندیشمندان به یکی از فعال‌ترین و به روزترین مرکزهای مطالعات راهبردی تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه در کنار ماموریت‌های معمول دو کارویژه مهم در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، افزود: معماری ناجای آینده و ناجا و تمدن نوین اسلامی دو ماموریتی است که در دستور کار ما قرار گرفته است تا معماری ناجای آینده صورت بگیرد و براساس آن سایر ماموریت‌ها انجام شود.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا ادامه داد: مقام معظم رهبری انقلاب را به 5 مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور یا جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی تقسیم‌بندی کرده‌اند. برای اینکه معماری ناجای آینده را طراحی کنیم، باید شرایط را مدنظر قرار دهیم و ببینیم پلیس قرار است در چه جایگاهی قرار گیرد و چه منفعت‌هایی داشته باشد. ما باید رویکرد و افق خودمان را مشخص کنیم و رویکردمان را تمدن نوین اسلامی قرار دهیم.


رادان با بیان اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی از سال 94 در دستور کارهای مطالعاتی قرار گرفت، تصریح کرد: با یک تلاش چندین‌ساله توانستیم از نظرات اندیشمندان، خبرگان و نخبگان استفاده و با آنها یک همکاری دوطرفه و پی‌درپی را داشته باشیم. برخی از اندیشمندان ناجا را به خوبی نمی‌شناختند و به همین دلیل همگام کردن آنها زمان می‌برد.


وی با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی ناجا و تمدن نوین اسلامی توضیح داد: این همایش روز چهارشنبه 27 دی‌ماه در دانشگاه علوم‌انتظامی امین با حضور اندیشمندان برگزار خواهد شد. همچنین برای این همایش 360 چکیده و 200 مقاله به دست ما رسیده است که برترین‌ها در مرحله همایش ارائه خواهد شد.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا با بیان اینکه ناجا یکی از سازمان‌های مرتبط با مردم است، اضافه کرد: ناجا یکی از سازمان‌هایی است که با مردم به شدت سروکار دارد و غیر از مسلح بودن، اقدامات و کارکردهای فراوانی دارد که بر دارندگی سلاح غلبه می‌کند، به همین دلیل نمی‌تواند در زمان خودش محکوم به زمان شود زیرا جامعه در زمان محکوم و محصور نمی‌ماند. جامعه به صورت مداوم در حال تغییر است،‌ مثلا سطح تحصیلات افراد جامعه نسبت به دو دهه گذشته به شدت تغییر کرده و این بینش و مطالبات را تغییر می‌دهد. نهادها و سازمان‌ها باید به مطالبات مردم به حق پاسخ دهند.


وی با بیان اینکه سازمان‌ها باید در حوزه عمل و نظر رویکرد مشخص داشته باشند، عنوان کرد: رویکرد ما باید تمدنی باشد. در واقع ما توقع داریم پلیس ما علاوه بر مسئول بودن،‌ مجاهد هم باشد و به هنگام ماموریت‌ها همانند یک مهندس عمل کند. هر مامور باید یک مهندس باشد. مهندسی یکی از ویژگی‌های مسئولیت‌ است.


رادان خاطرنشان کرد: ماموریت‌های فراوانی برای نیروی انتظامی در قانون اساسی و شرح وظایفش اعلام شده که حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و حفظ سازمان از جمله آنهاست و لازمه آن داشتن رویکرد معماری ناجای آینده است.


وی با اشاره به 5 رویکرد تمدن نوین اسلامی و ناجا، گفت: توسعه معنوی و گسترش ادبیات راهبردی، گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی، بستر‌سازی نظری برای معماری ناجای آینده، بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمی حوزوی – امنیتی صاحبنظران و ایجاد شبکه نخبگان از جمله ماموریت‌های ناجا در این زمینه است.


رادان با اشاره به محورهای همایش ادامه داد: رویکردهای ناجا و تمدن نوین اسلامی، تمدن نوین اسلامی در اندیشه‌های انقلاب، ناجا و رویکرد تمدن از جمله چالش‌ها، راهبردها و الزاماتی است که مورد توجه این همایش قرار گرفته است.


وی درباره ضابطیت ماموران ناجا توضیح داد: اگر ضابطیت از ماموران ناجا گرفته شود، آنها اقدام موثری نخواهند داشت و البته بخش‌هایی از ناجا هستند که وظیفه ضابطیت ندارند، به عنوان مثال مراکز پژوهشی ضابطیت ندارند، اما باید بدانیم که ضابطه‌ها در چرخه صحیح ماموریت کمک می‌کنند و در واقع ضابطیت در نقش‌های پلیس، همان اجرای نقش مهندسی است که در اجرای حکم باید در زمان خودش بهترین رویکرد و استفاده را از آن داشته باشند.


رادان با بیان اینکه مامور وظیفه‌شناس شاخص انجام ماموریت‌ها را به خوبی انجام می‌دهد، تصریح کرد: مامور ما باید در آینده یک مجاهد مسئول باشد. در زمان جنگ نیز رزمندگان مجاهد بودند، اگرچه مجاهد بودن به معنی داشتن سواد نیست؛ اما در معماری آینده ناجا برخی از آموزش‌ها نیازمند تغییر هستند، در حال‌حاضر وضع موجود را بررسی و تلاش می‌کنیم در سال آینده وضعیت خود را به سطح مطلوب برسانیم و آموزش‌ها و گزینش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا با تاکید بر اینکه ناجای امروز با ناجای 10 سال گذشته یکسان نیست، عنوان کرد: مردم هرزمان نیازمند یک تخصص از پلیس هستند، مثلا زمانی نیازمند راه‌اندازی پلیس فتا بودند. در واقع رویکرد معماری ناجای آینده تعامل و همکاری است. دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید هر لحظه خود را بازسازی و بازیابی کنند، در غیر این صورت محکوم به میرایی خواهند شد. سازمان‌هایی که بخواهند درجا بزنند، در آینده دیگر پاسخگو نیستند.


وی در پایان با بیان اینکه من همواره به وجود نیروهای ناجا افتخار می‌کنم و در ماموریت‌ها و مواقع حساس در هر دوره‌ای به وجودشان بیش از پیش افتخار می‌کنم، تصریح کرد: ماموران ناجا کم‌توقع و پرکار هستند و در رسته‌های مختلف ماموریت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند،‌ اما باید این را بدانیم که در ناجا آمادگی برای جابه‌جایی در روش و نگرش بسیار بالاست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته