دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1396 - 12:18
دسیسه سعودی برای به آشوب کشیدن خاورمیانه

چرا ریاض، ایران و حزب الله را به جنگ افروزی متهم می‌کند؟

عربستان سعودی و اسرائیل با همدستی یکدیگر توطئه جدیدی را برای خاورمیانه طراحی کرده‌اند و به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و آشوب بیشتر در منطقه هستند.
کد خبر : 230479

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سایت گلوبال ریسرچ در یادداشتی به قلم استفن لندم می‌نویسد استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض به اجبار صورت گرفته و عربستان سعودی برای جبران شکست‌های خود در سوریه، عراق، یمن، لبنان و همچنین در قبال قطر، طرح جدیدی را با همکاری اسرائیل، برای به آشوب کشیدن خاورمیانه، در دستور کار قرار داده است.


روز 4 نوامبر (13 آبان) سعد حریری نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی از مقام خود استعفا داد! او ادعا کرد حزب الله لبنان متحد ایران، توطئه قتل او را طرح ریزی کرده است. این ادعایی کاملا مزخرف است! چیز دیگری دارد اتفاق می‌افتد.


ادعای سعد حریری مبنی بر این که ایران و حزب الله دنبال جنگ افروزی در خاورمیانه و نابودی جهان عرب هستند، ادعایی دروغ است. استعفای او داوطلبانه نبود و تحت فشار انجام شد. سعودی ها پشت این استعفا بودند و سعد حریری نمی‌توانست از آنچه از او خواسته می‌شد، سرباز بزند. ریاض، لبنان و ایران را به اعلام جنگ به پادشاهی سعودی متهم کرده است.


تجاوز عربستان سعودی به یمن، نتیجه‌ای جز قتل عام غیرنظامیان، ویرانی گسترده و فاجعه‌ای انسانی، دربر نداشته است. تلاش عربستان سعودی برای وادار کردن قطر به تسلیم در برابر خواسته‌هایش هم، شکست خورده است.


از این‌رو، عربستان سعودی به حمایت از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، روی آورده است. در مقابل، ایران و سوریه در حال افزایش قدرت منطقه‌ای خود هستند و روسیه هم به یک بازیگر کلیدی در خاورمیانه تبدیل شده است.


شکست برنامه راهبردی ریاض در منطقه دلیل اصلی و پشت پرده تصفیه حساب‌های داخلی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، وادارسازی سعد حریری به استعفا و مطرح کردن اتهام‌هایی علیه حزب الله لبنان و ایران است. البته بازی قدرت محمد بن سلمان هم را نباید فراموش کرد.


آیا ریاض مشکل سازی­های خود را از سوریه به لبنان و ایران، دارد انتقال می دهد؟ آیا استعفای سعد حریری به آنچه دارد اتفاق می‌افتد، ربطی دارد؟ آیا آمریکا و اسرائیل در این رویدادها دخیل هستند؟ آیا لبنان و ایران، میدان نبردهای بعدی خواهند بود؟


در تاریخ 8 نوامبر (17 آبان) سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) مرتبط با وب­سایت دبکافایل (DEBKAfile)، به دروغ ادعا کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران: «تجهیزات موشک های زمین به زمین جدید را از راه دریا به یمن منتقل کرده است.» این سازمان افزود: «کارشناسان ایرانی اخیرا توانسته‌اند برد موشک‌های بالستیک انتقالی به یمن را افزایش بدهند.»


این در حالی است که محاصره همه جانبه یمن از سوی عربستان سعودی و آمریکا، از انتقال تسلیحات، مهمات و اقلام مربوطه به یمن، جلوگیری می‌کند. در حال حاضر، از انتقال همه چیز حتی کمک‌های بشردوستانه به یمن، جلوگیری می‌شود.


اسرائیل و ریاض علیه ایران و لبنان با یکدیگر همدست شده‌اند و احتمالا قصد دارند که بی‌ثباتی‌ها و خشونت‌های منطقه‌ای بیشتری ایجاد کنند. اسرائیل اخیرا از سفارتخانه‌های خود در کشورهای مختلف خواسته است تا علیه حزب الله لبنان و ایران، اقدام‌های بیشتری انجام بدهند.


آیا این بخشی از یک طرح شرورانه برای ایجاد خشونت و آشوب منطقه‌ای بیشتر است؟ آری. بیروت باور دارد ریاض ممکن است حریری را، همراه با شماری از شاهزادگان و وزرای عربستانی تصفیه شده، تحت بازداشت خانگی قرار داده باشد.


یک مقام ارشد دولت لبنان، که نامش فاش نشده، به رویترز گفته است: «لبنان در حال رایزنی با دولت‌های خارجی و عرب برای اعمال فشار بر عربستان سعودی به منظور آزادسازی سعد حریری نخست وزیر لبنان است.» این مقام افزود: «محدود کردن آزادی حریری در ریاض، حمله به حاکمیت لبنان است. شان او شان ماست. ما با کشورهای خارجی برای بازگرداندن او به بیروت، همکاری خواهیم کرد.»


میشل عون، رئیس جمهوری لبنان هم، خواهان بازگشت و توضیح حریری پیرامون استعفایش در عربستان سعودی است. سعد حریری منافع تجاری گسترده‌ای در عربستان سعودی دارد؛ از جمله یک شرکت ساخت و ساز که به دست پدرش رفیق حریری تاسیس شد.


کمپانی «سعودی اوجیه» که در سال 1978 از سوی رفیق حریری تاسیس شد و مقر آن در ریاض پایتخت عربستان سعودی است، کار عمرانی گسترده‌ای در این کشور انجام داده اما به خاطر افت قیمت نفت و بدتر شدن شرایط اقتصادی، روزگار سختی را سپری می‌کند. طبق گزارش‌های رسیده، این شرکت حدود 3/5 میلیارد دلار به بانک‌های عربستان سعودی بدهی دارد.


یک منبع ناشناس در عربستان سعودی مدعی شده است که استعفای حریری به بدهی‌های پرداخت نشده او ارتباط دارد. این منبع گفته است: «سعد حریری به ریاض فراخوانده شد تا در کنار بقیه شاهزادگان و تاجران عربستانی، بازداشت گردد و با تهدید مجبور شود وجوه خود در خارج از کشور را، به ویژه وجوهی که با لبنان ارتباطی ندارند، در اختیار عربستان بگذارد.» اگر این گفته درست باشد، برای حریری اتفاق متفاوتی افتاده است.


اتفاق مهمتر از لحاظ ژئوپولیتیکی این است که پس از اتهام‌زنی ریاض به ایران و لبنان مبنی بر اعلام جنگ آنها به عربستان، تنش ها در منطقه افزایش پیدا می‌کند. آیا جنگ علیه ایران و لبنان یا هر کدام از این دو کشور، محتمل است؟ یک چیز مسلم است. در آینده هر حادثه‌ای که پیش بیاید، خاورمیانه بی‌ثبات‌تر خواهد شد.


روز پنج شنبه (18 آبان) عربستان سعودی به اتباع خود دستور داد بلافاصله از لبنان خارج شوند. به شهروندان عربستان هم گفته شد به لبنان سفر نکنند. دولت بحرین روز 5 نوامبر (14 آبان) هشدار مشابهی داده بود. آیا نقشه نفاق افکنانه‌ای کشیده شده است؟ در روزهای آینده، بیشتر خواهیم فهمید.


منبع: گلوبال ریسرچ/ نویسنده: استفن لندم/ ترجمه: محمدرضا پارسا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته