دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مرزچیلات از وعده تا عمل/ تردد زوار اربعین از دهلران شاید وقتی دیگر

مرز چیلات واقع در شهرستان دهلران قرار بودبه‌ منظور رونق اقتصادی منطقه و سهولت تردد زوار اربعین راه‌اندازی شود ولی آنطور که از شواهد مشخص است، تا اربعین بازگشایی نمی شود.
کد خبر : 219091

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، ازدحام زوار در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه در سال گذشته سبب شد که مسئولان وزارت کشور ایجاد گذر موقت در مرز چیلات دهلران برای بازگشت را زوار در دستور کار خود قرار دهند به طوری که معاون عمرانی وقت وزیر کشور و مسئولان امنیتی برای بررسی مرز چیلات به شهرستان دهلران سفر کرده و اقدمات اولیه از جمله ایجاد داربست به جای گیت‌های امنیتی و تسطیح مکان مشخص شده انجام شد ولی عدم موافقت کشور عراق باعث شد که گذر موقت در مرز چیلات دهلران ایجاد نشود.


از آن روز اقدامات انجام شده در چیلات سبب شد که ایجاد بازارچه مرزی چیلات دهلران به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و در این راستا پرونده ایجاد بازارچه مرزی چیلات از سوی استانداری ایلام به هیئت دولت ارائه شد. در این بین بازار داغ دیدار مقامات ایرانی و عراقی چه به صورت ملی و چه محلی برای ایجاد مرز جدید در چیلات دهلران راه به جایی نبرد ولی استاندار وقت استان برای به سرانجام رسیدن احداث مرز دهلران با تخصیص اعتبار خواستار ایجاد زیر ساخت‌های لازم در چیلات شد. در نهایت هم در تیر ماه سال جاری با موافقت هیئت دولت بازارچه مرزی تیله کوه واقع در استان کرمانشاه و بازارچه های چیلات و شهابی در استان ایلام، تصویب شد.


رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در سفر اخیر به استان ایلام در این زمینه اظهار داشت: با توجه در پیش بودن ایام اربعین حسینی امسال دولت افزایش مرزهای رسمی تعیین شده برای تردد زائران اربعین حسینی را در دستور کار قرار داده و در این راستا مرزهای خسروی و چیلات در استان های کرمانشاه و ایلام علاوه به سه مرز قبلی مهران ، شلمچه و چذابه مورد استفاده قرار می گیرد.


عراق برای ایجاد بازارچه چیلات دهلران موافقت نکرده است


اواخر هفته گذشته هم خبری مبنی بر موافقت کشور عراق برای بازگشایی مرز چیلات دهلران از زبان معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد، از سوی دیگر اما مدیرکل مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد اربعین گفت: تاکنون کشور عراق برای ایجاد بازارچه چیلات دهلران موافقت نکرده است.


مجید آقابابایی اظهار داشت: هفته گذشته حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با وزیر کشور عراق در خصوص آخرین اقدامات اربعین دیدار وگفتگو کردند.


با رایزنی های معاون وزیر کشور و موافقت وزیر کشور عراق قرار شد که بعد از اربعین با بررسی کارشناسی، ایجاد مرز جدید چیلات در دستور کشور عراق قرار گیرد
وی اظهار داشت: یکی از مباحثی که در این دیدار مطرح شد ایجاد مرزی جدید در چیلات دهلران برای تردد زوار اربعین بود که مورد موافقت وزیر کشور عراق قرار نگرفت است.


آقابابایی بیان داشت: با رایزنی های معاون وزیر کشور و موافقت وزیر کشور عراق قرار شد که بعد از اربعین با بررسی کارشناسی، ایجاد مرز جدید چیلات در دستور کشور عراق قرار گیرد.


دبیر ستاد اربعین بیان داشت: در صورت موافقت وزارت کشور عراق باید در هیئت دولت کشور ما و هیئت وزیران کشور عراق موافقت ایجاد مرز جدید چیلات نیز به تصویب برسد.


شهرستان دهلران ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد


نماینده مردم حوزه انتخابیه دهلران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به حجم بسیار زیاد تردد از مرز مهران و به منظور سهولت در تردد زائران اربعین یکی از نقاطی که می تواند به عنوان مسیر کمکی مورد استفاده قرار گیرد، مرز چیلات دهلران است.


شادمهر کاظم زاده بیان داشت: شهرستان دهلران با داشتن ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از امن ترین مرزهای کشور است و همین سبب شده رایزنی ها برای ایجاد زیرساخت های لازم در چیلات به منظور تسهیل در پیاده روی اربعین در دستور کار قرار گیرد.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به هموار بودن مسیر دهلران و نزدیکی با کشور عراق متاسفانه تاکنون اعلام رسمی در خصوص مجاز بودن این
باتوجه به هموار بودن مسیر دهلران و نزدیکی با کشور عراق متاسفانه تاکنون اعلام رسمی در خصوص مجاز بودن این مسیر انجام نشده است
مسیر انجام نشده که مطالبه عمومی مردم از دولت اعلام رسمی این مسیر برای پیاده روی اربعین سال جاری است.


وی گفت: به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر اعلام مسیر دهلران و موسیان در ایام عبور کاروان پیاده روی اربعین هستم تا امسال شاهد عبور زائران از این مسیر باشیم.


کاظم زاده گفت: بدون شک راه اندازی مرز چیلات علاوه بر اشتغال جوانان منطقه باعث توسعه همه جانبه و از همه مهم‌تر کاهش ازدحام جمعیت در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه خواهد شد.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در بحث زیر ساخت‌ها بازارچه چیلات دهلران صورت گرفته است.


فرماندار دهلران هم درباره امکانات و زیرساخت های مرزی در چیلات گفت: ایجاد بازارچه چیلات بر اساس ضرورت اجتماعی، اقتصادی و اهمیت ارتباطی با توجه به قرابت‌های فامیلی که مردم منطقه دهلران با استان میسان دارند می‌تواند نقش مهمی در توسعه و اشتغال منطقه داشته باشد.


سید حسینعلی موسوی بیان داشت: یکی از خواسته و مطالبات به حق مردم دهلران نیز بازگشایی مرز چیلات است و در این راستا مذاکرات متعددی با استانداران طرف عراق صورت گرفته است.


وی تصریح کرد: یکی از ضروریات ایجاد بازارچه چیلات دهلران جانمایی از طرف کشور ایران و عراق است که تاکنون این کار صورت نگرفته است.


یکی از ضروریات ایجاد بازارچه چیلات دهلران جانمایی از طرف کشور ایران و عراق است که تاکنون این کار صورت نگرفته است
وی بیان داشت: شهرستان دهلران با داشتن یک سوم خاک استان و دارا بودن ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی به عتبات عالیات شرایط مناسبی برای بازگشایی مرز چیلات را دارد و امیدواریم در اربعین امسال با عنایت مسئولان این مهم محقق شود.


فرماندار دهلران اظهار داشت: خوشبختانه زیرساخت‌های لازم از قبیل راه دسترسی، فیبر نوری، آب شرب و برق در این نقطه مرزی فراهم شده است.


موسوی عنوان کرد: سال گذشته نیز برای تکمیل زیرساخت های این مرز شش میلیارد تومان هزینه شده است و امسال هم شش میلیارد تومان دیگر برای تکمیل زیر ساخت ها از جمله آسفالت ۱۰کیلومتر باقی مانده اعتبار اختصاص یافته است.


وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده در بحث بازارچه چیلات دهلران هیچ گونه مشکل اعتباری و تخصیص بوجه وجود ندارد و در تلاش هستیم که مرز چیلات دهلران به دلیل فاصله ۳۰۰ کیلومتری تا شهر نجف اشرف بازگشایی شود چرا که در ایام اربعین تسهیل در تردد زائران عتبات عالیات دو کشور بسیار حائز موثر خواهد بود.


به هر تقدیر همایش چند ده میلیونی مسلمانان در ایام اربعین و ضرورت تسهیل برگزاری آئین پیاده روی، مسئولان را به تحرک واداشته تا مقدمات آن را مهیا کنند ولی آنچه که اهمیت دارد، توافق مسئولان دو کشور عراق و ایران است که به نظر می رسد برای امسال در زمینه مرز چیلات حاصل نشده و کماکان مرز مهران تنها مرز استان ایلام برای تردد خواهد بود.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته