دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1396 - 16:23
با استعفای عمار حکیم رخ داد

تولد جریان سیاسی جدیدی در عراق

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی به بررسی استعفای رئیس ائتلاف ملی عراق از رهبری مجلس اعلای اسلامی پرداخت و نوشت تنش داخلی میان نسل‌های مختلف مجلس اعلا هم‌زمان با اختلاف دیدگاه میان جریانی که رهبرانشان بیشتر عمرشان را در ایران گذرانده‌اند و خواستار ارتباط بیشتر با یکدیگر هستند از سویی و جریانی که عمار حکیم در سال 2009 با حمایت گروهی از جوانان عراقی تاسیس کرده بود از سوی دیگر به وجود آمده است.
کد خبر : 197842

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در گزارشی نوشت: «عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق روز گذشته (دوشنبه) از رهبری مجلس اعلای اسلامی کناره‌گیری و تشکیل جریانی را با نام جریان حکمت ملی (الحکمه الوطنی) اعلام کرد. حکیم در مقابل طرفدارانش گفت این جریان نظامی‌گری را در هز سطحی رد می‌کند و افزود عراق 2017 تفاوت‌های زیادی با عراق 2003 خواهد داشت.»


وی افزود: «شعار جریان حکمت ملی عراق، پلی برای ارتباط نه عرصه‌ای برای درگیری، است و از همه عراقی‌ها می‌خواهم که به این جریان بپیوندند. عراق نیاز به جریان جدیدی دارد که چارچوب رقابت عادلانه حفظ شود. همه خواسته‌های مشروع می‌تواند به دست آید اگر اراده سیاسی جدید، آگاهانه و سازنده‌ای وجود داشته باشد.»


حکیم تصریح کرد: «من در راستای حفظ و صیانت از وحدت عراق کار خواهم کرد و انتخابات را با حضور عراقی‌ها از همه طیف‌ها برگزار و بر لزوم پرهیز از فرقه‌گرایی تاکید می‌کنم. عراق امروز شاهد تولد جریان سیاسی جدیدی است که چشم‌انداز واضحی دارد، به آینده امیدوار و قید و بندهای ناامیدی و سستی را شکسته است. تاسیس جریان خرد ملی در نتیجه ماهیت پیشرفت اقدامات سیاسی انجام شده است.»


الحیات مدعی شد: «چند دستگی در ساختار مجلس اعلای اسلامی بعد از سفر هیاتی از رهبران باسابقه این تشکیلات به تهران انجام شد. رهبری این هیات برعهده جلال‌الدین صغیر، باقر زبیدی و حامد خضیری بود که در جلسه با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی از عمار حکیم گله‌گذاری کردند.»


طبق این گزارش، تنش داخلی میان نسل‌های مختلف مجلس اعلا هم‌زمان با اختلاف دیدگاه میان جریانی که رهبرانشان بیشتر عمرشان را در ایران گذرانده‌اند و خواستار ارتباط بیشتر با یکدیگر هستند از سویی و جریانی که عمار حکیم در سال 2009 با حمایت گروهی از جوانان عراقی تاسیس کرده بود از سوی دیگر به وجود آمده است. آن‌ها روشنفکران عراقی‌ای هستند که می‌خواهند روابط بازی میان کشورهای عربی منطقه با اروپا و آمریکا برقرار باشد.


از سوی دیگر سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق خواستار ایجاد کمپینی ملی برای عبور از مرحله تروریسم و احترام نسبت به خانواده‌های شهدا شده و گفته است: «سه سال گذشته برای عراق دوران سخت و سنگینی بوده و نباید از یاد ببریم که هزاران واحد مسکونی به‌دلیل جنگ با خاک یکسان شدند و صدها هزار نفر از ساکنان مناطق مختلف عراق که در کنترل تروریست‌ها بودند از شهر و خانه‌های خود آواره شده‌اند. ولی آیا اکنون طرحی واضح برای بازسازی این مناطق و بازگشت آوارگان وجود دارد؟»


از سوی دیگر جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی زیرشاخه مجلس اعلای اسلامی عراق به‌دنبال اعلام تاسیس جریان حکمت به رهبری عمار حکیم به این جریان جدید سیاسی در عراق پیوستند و همزمان پلاکاردهای جریان حکمت در مقر اقامت و دفتر سیاسی عمار حکیم جایگزین نام «مجلس اعلای اسلامی عراق» شد.


شکل‌گیری یک انقلاب سیاسی در عراق


به گزارش آنا، کارشناسان سیاسی عراق معتقدند اقدام عمار حکیم بیش از آنکه اقدامی درون حزبی و تشکیلاتی باشد، نقطه عطفی در روند سیاسی این کشور به شمار می‌رود که از آن به‌عنوان بخشی از آثار مرحله «پسا داعش» یاد می‌کنند.


خبر تشکیل جریان حکمت ملی در زمانی اعلام می‌شود که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است قصد دارد یک گروه انتخاباتی با نام آزادی و سازندگی ایجاد کند. علاوه بر این، شب گذشته (دوشنبه) برخی رسانه‌های عراق اعلام کردند دو جریان سیاسی وابسته به نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری (از رهبران سیاسی شیعه) و سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق (از رهبران سیاسی اهل‌سنت) قصد دارند ائتلاف جدیدی را ایجاد و قالب‌های سیاسی شکل گرفته بر اصولی همچون مذهب و قومیت را بشکنند.


در میان این خبرها، خبری نیز درباره ائتلاف جریان صدر با حیدر العبادی منتشر شده است. با این تفاصیل اقدام عمار حکیم را می‌توان تلاشی در راستای تغییر ساختار حزبی -سیاسی عراق عنوان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته