دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1396 - 12:22
در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد

دکتر ولایتی: راه‌اندازی دانشگاه‌ آزاد اسلامی پاسخ به نیاز فرهنگی مردم بود/ تاسیس اولین دانشگاه جامع آزاد اسلامی در لبنان

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آینده دانشگاه آزاد رو به جلو است و باید روز به روز پیشرفت رو به جلو داشته باشیم، گفت: سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با شرایط و اوضاع و احوال شهرهای ایران تغییر پیدا می‌کند و برای تعدادی از شهرها تعدیل شهریه‌ صورت می‌گیرد.
کد خبر : 194075

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی صبح امروز از مجتمع دانشجویی فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی) بازدید و در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بسیج دانشجویی یکی از ارکان مهم دانشگاه‌ها و محیط دانشجویی به حساب می‌آید. دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ به نیاز مردم با فرهنگ ما بود.»


او ادامه داد: «من آشنایی زیادی با مسائل فرهنگی سایر ملت‌ها دارم، اما فرهنگ ایرانی، فرهنگ علم‌جویی است. یکی از آرزوهای بزرگ پدران و مادران ایرانی تحصیلات عالیه فرزندان‌شان بود، اما اوایل انقلاب امکانات دولت برای فراهم کردن شرایط آموزشی عالی فرزندان ایران مهیا نبود. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد. دانشگاه آزاد اسلامی با رشد کمی زیادی مواجه شد، اما هرچقدر که توسعه کمی کاهش پیدا کند، در مقابل توسعه کیفی را به همراه خواهد داشت. بنابراین ما نیاز به توسعه کیفی بیشتری داریم.»


لزوم تعامل مناسب با نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «علم‌ و‌ عمل و علم‌ و‌ ایمان در دانشگاه‌های ما باید توأم با یکدیگر باشند و خاصیت علم‌جویی هم به همین شکل است. من در این‌باره می‌توانم مثال‌های زیادی را از روایات، آیات قرآنی و احادیث برای شما دانشجویان و بسیجیان بیان کنم. علاوه بر مساجد، مدرسه‌سازی هم جزو کارهای رایج امرای اسلامی بوده است. برخی می‌گفتند که دانشگاه با حوزه تفاوت دارد، یعنی در دانشگاه نباید خبری از مسائل دینی و فقهی باشد. حتی همین کار را هم در یک دوره‌ای انجام داده بودند، به طور مثال در دانشگاه تهران مسجدی وجود نداشت، اما نیروهای مذهبی با توانمندی‌های خودشان توانستند مسجدی را در این دانشگاه تاسیس کنند.»


ولایتی افزود: «من از معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهم که تعامل بسیار خوبی با نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی داشته باشد.»


او درباره بسیج گفت: «بسیجیان امروز همان جوانمردان دوران اسلام هستند. بسیاری از مقاومت‌ها در برابر بیگانگان از سوی همین جوانمردان صورت گرفته است. بنابراین تعریف تاریخی بسیجی، جوانمردی است که نقشی اساسی در تاریخ اسلام داشته است.»


ولایتی به آینده دانشگاه آزاد اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: «آینده دانشگاه آزاد اسلامی رو به جلو است. نه تنها نباید در این مسیر درجا زد، بلکه باید روز به روز پیشرفت رو به جلو داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی براساس علم و دانش می‌تواند ریشه‌دار شود و تحقق پیدا کند. بنابراین اقتصاد مقاومتی بدون دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست.»


او در ادامه به شفافیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره کرد و افزود: «تقاضا و درخواست‌های زیادی از من شده است تا دانشگاه آزاد با شفافیت مالی روبه‌رو شود که به نظر من این حرف بسیار درست و به حقی است،‌ زیرا این پول مردم است و صاحب ثروت دانشگاه آزاد اسلامی مردم هستند.»


به گفته ولایتی، حسابرسی ممتاز و مستقلی قرار است بعد از سه دهه در دانشگاه آزاد اسلامی گزارش‌هایی را درباره شفافیت مالی ارائه دهد.


او در بخش دیگری از سخنان خود به مناطق محروم اشاره کرد و افزود: «سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با شرایط و اوضاع و احوال شهرهای ایران تغییر پیدا می‌کند. یعنی برای یکسری از شهرها تعدیل شهریه‌هایی خواهیم داشت.»


امیدواریم ارتباط مناسبی بین بسیج و دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد


ولایتی ادامه داد: «ما نباید فقط در حوزه‌های دفاعی به کشورهایی مانند عراق کمک کنیم، بلکه باید به مسائل علمی هم پرداخته شود و ما بتوانیم با کشورهای مسلمان و همسایه خودمان مانند عراق کمک علمی از جمله تاسیس دانشگاه را انجام دهیم.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به واحد لبنان اشاره کرد و گفت: «مکاتباتی با آقای سیدحسن نصرالله برای ارتقای دانشگاه آزاد واحد لبنان انجام شده است و ما می‌خواهیم مقاومت اسلامی این کشور در دانشگاه‌ها تحصیل کنند و از تحصیل محروم نشوند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در این مساله نقشی اساسی ایفا کند.»


ولایتی از تاسیس اولین دانشگاه جامع دانشگاه آزاد اسلامی در لبنان خبر داد و افزود: «انشاءالله در آینده یک دانشگاه جامعی در این کشور تاسیس خواهیم کرد که این مساله مورد استقبال سیدحسن نصرالله هم قرار گرفته است.»


او در پایان گفت: «بسیج دارای رسالتی است که در هیچ جایی پیدا نمی‌شود و من امیدوارم که معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که کارنامه خوبی در زمینه فرهنگ دارد، بتواند با سازمان بسیج دانشجویی ارتباطات خوبی برقرار کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته