دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم نکوداشت عباس کیارستمی عنوان شد؛

کیارستمی هوایی که از همه ما دریغ شد

مراسم نکوداشت زنده یاد عباس کیارستمی عصر روز چهارشنبه؛ 14 تیرماه و همزمان با سالروز درگذشت این هنرمند در سی امین جشنواره فیلم های بین المللی کودکان و نوجوان اصفهان برگزار شد.
کد خبر : 192668

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم نکوداشت زنده یاد عباس کیارستمی همزمان با سالروز درگذشت او در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برگزار شد.


شادمهر راستین: کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد​


در ابتدای این مراسم که در سینما فلسطین شهر اصفهان برگزار شد اجرای شادمهر راستین که اجرا کننده این برنامه بود، عنوان کرد: کیارستمی در زمان حیات مانند هوا بود که می‌گفتیم هست، اما حالا که نیست احساس تنگنا می‌کنیم، کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد.


وی با اشاره به اینکه قرار است در این مراسم به بازخوانی عباس کیارستمی برای کودکان و نوجوانان پرداخته شود گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که همزمان با این مراسم در تهران هم مراسم دیگری در حال برگزاری است. این نشان می‌دهد که کیارستمی در هر فضا و بخشی که فعالیت کرده، علاقه‌مندان خودش را دارد.


هوشنگ گلمکانی: امروز حسرت نبودن عباس کیارستمی را داریم


در ادامه این مراسم هوشنگ گلمکانی منتقد سینما با آمدن روی صحنه بیان کرد: امروزه سینمای کودک و نوجوان کیارستمی تبدیل به خاطره‌ای دور شده است. من به عنوان کسی که از ابتدا کارهای کیارستمی را دنبال کرده‌ ام و به تازگی برای چندمین بار فیلم‌های قدیمی و دوران کانون او را تماشا کردم، باید بگویم که بعضی از فیلم‌هایی او که مستقیما جنبه آموزشی دارند، در عین حال ساده هم هستند.


او ادامه داد: زمانی فیلم ساختن در کانون برای بیان نکات فلسفی بود و در همان زمان‌ها بود که عباراتی چون «برای کودک» یا «درباره کودک» به راه افتاد. اما کیارستمی همیشه در فیلم ‌هایش ذوق داشت، حتی در فیلم‌های آموزشی اش هم به کارکردها توجه می کرد و در آثاری که می‌ساخت روحیه کارمندی نداشت، فیلم‌های بلند او واقعا اثر هنری بودند.


گلمکانی با تاکید بر این که امروز حسرت نبودن عباس کیارستمی را داریم؛ اظهار داشت: کارنامه‌ای که زنده یاد کیارستمی از حود به جای گذاشت برای اعتبار بخشیدن به چند زندگی هنری بود. هیچ هنرمندی در اندازه‌های کیارستمی در دنیا وجود ندارد که در زمان زندگی‌اش قدر دیده و مورد توجه قرار گرفته باشد. ما امروز حسرت‌های خودمان را بیان می‌کنیم و اینکه قدر او را به خوبی ندانستیم. درباره کیارستمی بیش از هر هنرمند ایرانی نقد و کتاب نوشته شده بود. کیارستمی در زمان حیات مانند هوا بود که می‌گفتیم هست، اما حالا که نیست احساس تنگنا می‌کنیم، کیارستمی هوایی بود که از ما دریغ شد.



فرشته طائرپور: یه روح بزرگوار کیارستمی تعظیم می کنیم


در ادامه این مراسم هنرمندان دیگری هم به صحبت در مورد زنده یاد کیارستمی پرداختند که در این میان فرشته طائرپور عنوان کرد: کیارستمی سادگی را دوست داشت و بعد از دور زدن تمام پیچیدگی هایی که یک هنرمند می تواند آن ها را بشناسد دوباره به سادگی رسیده بود و برای همین بود که حرفش و اثرش نه فقط میان ایرانی هایی که اهل درک این سادگی بودند بلکه بر همه مخاطبان جهانی تاثیر می گذاشت.


وی ادامه داد: باید می دیدید در ژاپن چه صف های طولانی برای دیدن همان فیلم هایی از کیارستمی تشکیل می شد که در داخل ایران آن ها فرصت نمایش نداشتند. باید می دیدید در فرانسه با چه احترامی به خاطر او از سینمای ایران حرف می زدند. باید مثل ما مفتحر می شدید از اینکه به هر کشور دنیا سفر می کردید نام کیارستمی مثل یک کلید درها را برای احترام به فرهنگ ایرانی باز می کرد.


این تهیه کننده خطاب به نوجوانان گفت: شما زمانی که بزرگتر شوید تازه سادگی کیارستمی در آثارش را درک می کنید. برای رسیدن به آن روز ساده بمانید، تلاش کنید و پاک باشید.


وی افزود: کیارستمی روح بزرگ و پاکی داشت، روحی که عمدا پیچیدگی ها را پس می زد به و یک زندگی ساده فکر می کرد. اگر خودش اینجا بود برای شما از امید و سادگی و زیبایی صحبت می کرد. بزرگ ترهای ما هم باید بدانند وقتی امثال کیارستمی می روند جایشان پر نمی شود و آن هایی هم که فکر می کنند در سبک می خواهند در سبک کیارستمی کار کنند باید بدانند این سادگی درونی بوده است.


طائرپور افزود: به روح بزرگ او تعظیم می کنیم و به عنوان یک دوست، یک هنرمند، یک عزیز و یک شاعر مدرن سینمای امروزی دلتنگ او هستیم. گرجه مطمئنم او اینجاست. به یادش هستیم و فکر می کنیم ای کاش بود، کاری می کرد، فیلم می ساخت و زندگی می کرد.


شهرام مکری: کیارستمی همیشه همان چیزی بود که از او می دیدیم


شهرام مکری نیز دیگر هنرمندی که به یاد زنده یاد کیارستمی صحبت کرد و گفت: کیارستمی همانی بود که می دیدیم کاش آثار ما نیز شبیه خودمان باشد. او همواره میان فیلم های سینمایی بلندش؛ فیلم کوتاه می ساخت و به فیلم کوتاه به عنوان یک فعالیت آرتیستیک نگاه می کرد.


وی با بیان اینکه عباس کیارستمی در توصیف سینمای هنر و تجربه از جمله «خوش آید که هنر و تجربه آید به میان» استفاده کرده است، افزود: این هنرمند بزرگ کشورمان همیشه در مراودات اش شوخ و طناز بود. همیشه همان چیزی بود که از او می دیدیم، امیدوارم روزی برسد که همه ما آثارمان و فیلم هایمان شبیه خودمان باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته