دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست خبری جشنواره جهانی فجر برگزار شد

رضا میرکریمی: حضور رییس‌جمهور جدید آمریکا دردسرهایی برای ما درست کرد/ دعوای سیاسی‌تان را ببرید جلوی خانه خودتان

نشست خبری دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر این جشنواره در چارسو برگزار شد.
کد خبر : 170698

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، صبح امروز، دوشنبه، 21 فروردین‌ماه اهالی مطبوعات و مسئولان جشنواره جهانی فجر، در نشست خبری این فستیوال حاضر شدند. در ابتدای این برنامه تیزرها و پوسترهای بخش‌های مختلف رونمایی و میرکریمی با شرح رویداد پیش‌رو پرداخت. مازیار میری، سیف‌الله صمدیان، شادمهر راستین، امیر اسفندیاری و علیرضا شجاع نوری هم به عنوان مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در این نشست حضور داشتند. حضور داشتند.


طبق وعده‌ همه‌چیز را پیش بردیم


رضا میرکریمی، دبیر جشنواره این نشست گفت: «سال گذشته پس از اتمام جشنواره، کارمان را بلافاصله آغاز کردیم و طبق وعده‌ای که داده بودیم همه‌چیز را پیش بردیم. معمولا همکارا ما از نبود دبیرخانه ثابت برای چنین رویدادهایی گلایه می‌کنند اما این نکته را در نظر نمی‌گیرند که خودشان باید پیش‌قدم باشند.»



جشنواره‌ها در تمام دنیا براساس اهداف ملی برگزار می‌‌شوند


میرکریمی در ادامه درمورد اهداف این رویداد گفت:‌ «تمام کشورهای دنیا، براساس اهداف ملی خودشان، جشنواره برگزار می‌کنند و این نکته‌ای طبیعی است و اهداف ملی و فرهنگی هر کشور در صدر خواسته‌ها قرار می‌گیرد. هدف کوتاه‌‌مدت ما تبدیل شدن به جشنواره درجه یک در منطقه و حرف اول آسیا در بلندمدت است. البته به ارتقای بین‌المللی هم فکر می‌کنیم و بر اساس این هدف برنامه‌ریزی می‌کنیم.»


مسئولیت تمام انتخاب‌ها را می‌پذیرم


میرکریمی درمورد تغییرهایی که در راستای حرفه‌ای برگزار شدن جشنواره اتفاق افتاده، گفت: «هیچ کجای دنیا، کاندیدا را اعلام نمی‌کنند و ما هم اینکار را نکردیم. مطمین باشید هر فیلمی که در جشنواره پذیرفته شده، از بهترین‌ها بوده است. از طرفی اعلام اسامی هیات انتخاب و اعلام کاندیداهای حضور در جشنواره را حذف کردیم. فهرستی از فیلم‌های متقاضی منتشر نمی‌کنیم، چون امانت است و مانند راز نزد ما باقی می‌ماند و تنها از طریق ایمیل به کسانی که فیلم‌شان پذیرفته نشده، عذرخواهی کردیم و خواستیم تا سال آینده هم برای ما فیلم بفرستند. از طرفی مسئولیت تمام انتخاب‌ها را به عنوان دبیر جشنواره می‌پذیرم.»


قرار نیست کپی جشنواره‌های کن و برلین و لوکارنو باشیم


دبیر جشنواره جهانی فجر درمورد بخش بازار گفت: «در این دوره متقاضیان بیشتری با هزینه خودشان به ایران می‌آیند. پارسال یک‌ میلیارد تومان ارزان‌تر جشنواره را نسبت به سال قبل‌اش برگزار کردیم. امسال هم صرفه‌جویی کردیم و از هتل‌های گرانقیمت صرف‌نظر کردیم. جالب است که از زمانی نحوه خدمات ما تغییر کرده، حتی استقبال هم از نظر کارشناسان بیشتر شده است. جشنواره ما باید با جشنواره‌های کشورهای اطراف تفاوت داشته باشد. همچنین قرار نیست کپی جشنواره‌های کن و برلین و لوکارنو باشیم. ما ذائقه و سلیقه داریم و دنبال تعامل هستیم. امسال آثار خوبی را انتخاب کرده‌ایم و آثار برگزیده برای اولین‌بار به نمایش در می‌آیند.»


دعوای‌تان را سرکوچه خودتان ببرید


میرکریمی درمورد اتفاقات سیاسی و تاثیر آن بر جشنواره بین‌المللی فجر گفت: «مشکلات فرامتنی عجیبی داشتیم؛ حضور رییس‌جمهور جدید آمریکا و تصمیمات تبعیض‌آمیزش دردسرهایی برای ما درست کرد. از طرفی قوانینی در همین منطقه وجود دارد که برخی به شهروندانشان اجازه سفر به ایران نمی‌دهند. علاوه بر دشمنان خارجی، کوته‌فکران داخلی هم به مشکلات ما دامن زدند و کارمان را سخت کردند. باید بگویم بهتر است دعوای‌تان را سرکوچه خودتان ببرید. ما وارد بازی سیاسی شما نمی‌شویم. اینجا جای تعامل فرهنگی است و نه قدرت‌طلبی سیاسی. حضور مهمان‌هایی از جای‌جای دنیا می‌تواند مورد توجه سیاستمداران قرار بگیرد که بدانند از طریق هنر و سینما می‌توانند درهایی را باز کنند.»


آخرین تجلیل از کیارستمی در ایران


میرکریمی درمورد بخش دارالفنون گفت: «این بخش با استقبال خوبی مواجه شده و دو روز زودتر از جشنواره شروع و دو روز زودتر از پایان جشنواره هم تمام خواهد شد. پارسال عباس کیارستمی را از دست دادیم و با توجه به برگزاری مراسم‌هایی در جشنواره‌های مختلف جهانی، خواستیم این اتفاق را برای آخرین بار در ایران برگزار کنیم. سه مراسم ویژه برای عباس کیارستمی در نظر داریم که مسئولیتش به عهده سیف‌الله صمدیان است و افرادی از سراسر دنیا برای این بخش و سخنرانی به ایران سفر خواهند کرد.»


وظیفه من نیست که به این سوال شما جواب بدهم


در بخش پایانی این نشست، رضا میرکریمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارها راجع به بودجه این دوره از جشنواره گفت: «وظیفه من نیست که به این سوال شما جواب بدهم و به عهده وزارت ارشاد و آقای حیدریان است چون ما با آن‌ها قرارداد بسته‌ایم و هزینه دریافت کرده‌ایم اما استقبال می‌کنم که رقم دقیق بودجه اعلام شود و حتی مقایسه‌ای با بودجه‌های دیگر رویدادها در سال‌های اخیر صورت بگیرد. من هم از مدیریت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد می‌خواهم که رقم بودجه را اعلام کنند.»


دنبال سلبربتی نیستیم


میرکریمی در ادامه راجع به اسامی مهمان‌های شناخته‌شده و چرایی دعوت نکردن از ستاره‌های سینمای دنیا هم گفت: «در این رویداد دنبال سلبربتی نیستیم، ولی افراد سرشناسی دعوت شده‌اند که همگی از بزرگان سینما هستند. هدف ما نخبه‌گرایی و دعوت از سینماگران مهمی است که بتوانند تجربه‌ها‌شان را در اختیار ما قرار بدهند. همچنین اجازه بدهید اسامی مهمان‌ها را در زمان دیگری اعلام کنیم. هرچند تمام دعوت‌ها انجام شده و همه‌چیز آماده شده است.»


بدون توافق هیچ فیلمی را پخش نمی‌کنیم


دبیر جشنواره درباره ممیزی‌های اجباری که ممکن است فیلمساز را برنجاند هم گفت: «ما بدون توافق هیچ فیلمی را پخش نمی‌کنیم. فیلم‌هایی که خواهید دید با کمترین دخل و تصرف و تقریبا کامل نمایش داده می‌شوند. امسال بیشتر کارگردان‌ها با آثارشان در سالن حضور دارند و این نشان از رضایت‌شان است. میزان کم شدن زمان فیلم‌ها کمتر از یک دقیقه است.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته