دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هادی مرزبان در گفت و گو با آنا:

«بنگاه تئاترال» اثری تخت‌حوضی با اجرایی متفاوت است/ در اجرا تاکیدم بر آثار درام‌نویسان ایرانی است

هادی مرزبان نمایش«بنگاه تئاترال» نوشته علی‌ نصیریان را تیر و مرداد ماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد برد.
کد خبر : 169436

هادی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «نمایش «بنگاه تئاترال» اثری به سبک تخت حوضی است که من با برداشت جدیدی آن را اجرا خواهم کرد. اجرایی که تیرماه از این نمایش خواهم داشت کاملا متفاوت و متمایز از آن چیزی است که پیش از انقلاب اجرا شده بود.»


این کارگردان تئاتر در معرفی این اثر عنوان کرد: ««بنگاه تئاترال» نمایشی تخت حوضی است که به شکل طنز و کمدی اجرا می‌شود. این اثر نوشته علی نصیریان است که استاد تئاتر ایران است و به خوبی فضای تئاتر سنتی ایران را می‌شناسد. نوع پرداخت من به این اثر کاملا متفاوت است و در حقیقت اجرا در تمام ابعاد از جمله نوع اجرا، دکور و لباس متفاوت است.»


هدف من از اجرای این اثر این است که به دوستانی که فکر می‌کنند ما در داخل کشور نمی‌توانیم نمایش‌های اینچنینی را اجرا کنیم، بگویم که در ایران نمایش‌های سنتی و ارزشمند اجرا می‌شود.


وی که در کارنامه‌ هنری‌اش اجرای آثار زنده‌یاد اکبررادی دیده می‌شود درباره این‌که چرا به بازتولید نمایش دیگری از رادی نپرداخته، بیان کرد: «از رادی به جز تک‌پرده‌ای‌هایش، اثر دیگری باقی نمانده که کار نکرده باشم و حتی برخی از آثارش از جمله «شب روی سنگفرش خیس» و «پلکان» را دوبار کار کرده‌ام. ضمن این‌که پس از مطالعه نمایشنامه «بنگاه تئاترال» بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفتم و متن بر رویم اثرگذاری زیادی داشت. از سوی دیگر فضای کار به شکلی بود که دستم برای مانور و نوع متفاوت اجرا بیشتر باز بود.»


مرزبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: «چیزی حدود 30 سال است که بر روی متون ایرانی کار می‌کنم. اگر چه مخالفتی با اجرای نمایشنامه‌های خارجی ندارم اما تاکیدم بر این است که وقتی آثار نمایشی خوب داریم باید از کارهای درام‌نویسان و نویسندگان ایرانی استفاده کنیم .»


وی همچنین تاکید کرد: «گروه ما در اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» گروه تخت حوضی نیست، بنابراین ما در این اجرا گروهی را نشان می‌دهیم که کار تخت حوضی می‌کنند. من برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با مخاطب دیالوگ‌ها و حرف‌های خصوصی را وارد نمایش کردم که این نمایش، صرفا اجرای نمایش تخت‌حوضی نباشد.»


کارگردان «بنگاه تئاترال» گفت: «در این نمایش فرزانه کابلی با طراحی حرکات به برقراری ارتباط بیشتر کمک کرده است، به طوری که برخی از بخش‌های نمایش با اجرای حرکت بیان می‌شود.»


وی در خصوص مضمون این اثر تشریح کرد: «این اثر نمایشی درباره پهلوانی است که با جادو و وردی که برایش خوانده شده، خاری در سینه دارد. پهلوان دیگر دیگر داستان سعی دارد تا خار را از سینه پهلوان جوان بیرون بکشد اما این در حالی است که تلاش‌های وی مثمرثمر واقع نمی‌شود و ....»


مرزبان در معرفی بازیگران و عوامل این اجرا گفت: «داوود فتحعلی‌بیگی، ایرج راد، خسرو احمدی، امین زندگانی، محمود بصیری، سعید امیرسلیمانی و علی فتحعلی نقش‌آفرینان این اثر هستند. همچنین مهری آسایش و مجید غفاری دستیاران کارگردان، سعید ذهنی طراحی موسیقی، رضا مهدی‌زاده طراح صحنه و صدف شجاعی طراحی لباس این نمایش را برعهده دارند.»


نمایش «بنگاه تئاترال» تیر و مرداد سال جاری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته