پنجشنبه  02  خرداد  1398
پنجشنبه , 26 اردیبهشت 1398 ساعت 12:35

عباس علوی‌راد*

گسست میان کیفیت مراکز تحقیقاتی و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

دانشگاه آزاد اسلامی رسالت سنگینی برای از بین‌بردن گسست سنگین میان کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ در طبقه‌بندی پیلارهای دوازده‌گانه رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا توسط مجمع جهانی اقتصاد، مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در پیلار مهارت و انتشارات علمی با شاخص H - Index و کیفیت مراکز تحقیقاتی نیز دو مؤلفه مهم در پیلار نوآوری محسوب می‌شوند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد(۲۰۱۸) از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا، نکات قابل تأملی را در مورد وضعیت کشورمان در حوزه انتشارات علمی، کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشان می‌دهد. ابتدا وضعیت پنج کشور نخست دنیا در این حوزه‌ها را مرور می‌کنیم.

پنج کشور سوئیس، آمریکا، سنگاپور، هلند و ایرلند به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم جهانی در مؤلفه مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از پیلار مهارت‌ها را در اختیار دارند. این پنج کشور در دو مؤلفه انتشارات علمی با شاخص H - Index و کیفیت مراکز تحقیقاتی از پیلار نوآوری نیز رتبه‌های ۱ تا ۲۹ جهانی را در اختیار دارند.

نتیجه اینکه مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پنج کشور یاد شده شانه‌به‌شانه و هماهنگ با ارتقای مؤلفه‌های نوآوری شامل انتشارات علمی و کیفیت مراکز تحقیقاتی رشد یافته استایران در سال ۲۰۱۸ در شاخص H و کیفیت مراکز تحقیقاتی به ترتیب رتبه‌های جهانی ۴۲ و ۱۶ را در اختیار داشته اما در مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از میان ۱۴۰ کشور دنیا رتبه ۱۲۱ را کسب کرده است.

چرا میان مؤلفه های انتشارات علمی، کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور گسستی عمیق وجود دارد؟ این پرسشی است که همه زیر نظام‌های آموزش عالی کشور به‌طور عام و دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور خاص برای پاسخ دقیق به آن باید به میدان بیایند.

در واقع آسیب‌شناسی دقیق علت پدید آمدن این گسست و تدوین یک برنامه حل مشکل محور در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای عبور از این چالش اساسی، یکی از موارد اجتناب‌ناپذیر در گام دوم انقلاب است.

به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به میزبانی بخش قابل توجهی از کل دانشجویان کشور از یک‌سو و در اختیار داشتن تعداد زیادی از مراکز تحقیقاتی علوم مختلف در آمایش سرزمینی کشور از سوی دیگر، رسالت سنگینی برای از بین بردن این گسست در گام دوم انقلاب به عهده خواهد داشت.

*عضو انجمن اقتصاددانان ایران و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه

انتهای پیام/4121/

http://ana.ir/i/381772
جهانی‌سازی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کردستان برای تحقق گام دوم انقلاب

جهانی‌سازی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کردستان برای تحقق گام دوم انقلاب

دانشجویان دانشگاه آزاد بافق مهارت‌های ارتباطی را آموزش دیدند

دانشجویان دانشگاه آزاد بافق مهارت‌های ارتباطی را آموزش دیدند

تقویت نظام آموزشی با برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه کارکنان

تقویت نظام آموزشی با برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه کارکنان

مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در واحد خمینی‌شهر راه‌اندازی می‌شود

مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در واحد خمینی‌شهر راه‌اندازی می‌شود

عضو هیات رئیسه مجلس: سالانه 800 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه به بازار کار اضافه می‌شوند

عضو هیات رئیسه مجلس: سالانه 800 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه به بازار کار اضافه می‌شوند

سرپرست واحد گرمسار: هدف ما فارغ‌التحصیلی دانشجویان با بنیه علمی، فرهنگی و اعتقادی قوی است

سرپرست واحد گرمسار: هدف ما فارغ‌التحصیلی دانشجویان با بنیه علمی، فرهنگی و اعتقادی قوی است

تعداد اخبار امروز گروه : 0 خبر