35739
جمعه  27  مهر  1397

خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

پنجشنبه , 18 مرداد 1397 ساعت 13:30

ایده ارسال کاوشگر ناسا به خورشید غیرواقعی است

ناسا چند وقت پیش اعلام کرد که می‌خواهد کاوشگری را با نام پارکر برای مطالعه بیشتر به اتمسفر خورشید بفرستد. حتی روز دوشنبه تصاویری از این کاوشگر را منتشر کرد اما دانشمندان با محاسبات و مطالعاتی که انجام داده‌اند، این پروژه را دیوانگی محض خوانده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از سی‌نت، ناسا چند وقت پیش اعلام کرد که به‌زودی کاوشگری را برای لمس خورشید به این سیاره سوزان خواهد فرستاد. ناسا هدف از ساخت کاوشگر پارکر را شناسایی و بررسی اتمسفر خورشید اعلام کرد. برای این منظور نیز فضاپیمایی را در سایز و اندازه یک خودروی کوچک مستقیما به اتمسفر خورشید می‌فرستد. در همین راستا نیز ویدئویی از این کاوشگر را تحت عنوان «رفتن به خورشید به وضع تعجب‌آوری کار دشواری است» منتشر کرد.

حال دانشمندان می‌گویند که هیچ جای تعجبی وجود ندارد زیرا از ابتدا هم این مسأله مشخص بود چقدر دشوار است. خورشید بیش از حد تصور داغ است پس کار یک موشک نیست که وارد جو این سیاره سوزان شود.

ویدئویی که ناسا منتشر کرده است، به جزئیات بسیاری در این زمینه پرداخته است و می‌گوید که به طور غیرقابل باوری این کاوشگر 55 برابر میزان انرژی‌ای را که از سمت خورشید به مریخ می‌رسد، دریافت خواهد کرد. به این دلیل که کره زمین با سرعت 107 هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است و همیشه در معرض نور سوزان خورشید است. پس در نتیجه هر وسیله‌ای که می‌خواهد به سمت خورشید حرکت کند، باید این حرکت را متوقف کند.

دانشمندان می‌گویند که اما ناسا بدون توجه به این مسأله دارد پروژه پارکر را پیش می‌برد. به گفته خود ناسا، کاوشگر پارکر در مدار نهایی خود سرعتی معادل 1/6 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت که این میزان از دست‌ساخته‌های بشری که تاکنون به این نقطه سفر کرده‌اند، خیلی بالاتر است و به همین دلیل دانشمندان می‌گویند این طرح ناسا به طور کامل غیرواقعی و نشدنی است.

انتهای پیام/4056