خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی - آنا

درباره ما

بسم الله الرحمن الرحیم

خبرگزاری آنا در ابتدای تیرماه 1383 به عنوان سایت‌خبری دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد. با تغییرات مدیریتی دانشگاه و مدیریت خبرگزاری طی سال 1391 ، این خبرگزاری موفق به اخذ مجوز رسمی گردیده و در راستای بسط تعامل فضای دانشگاهی کشور و سایر عرصه‌های فرهنگی-سیاسی-اقتصادی و اجتماعی رویکرد جدیدی را درپیش گرفته و مطالبه خبری اقشار دانشگاهی کشور را در دستور کار خویش قرار داد. امید است با توکل به خداوند متعال و با تلاش روزافزون، این خبرگزاری سیر تعالی به خود گیرد.

صاحب امتیاز : دانشگاه آزاد اسلامی

 

اهداف، سياستها و اولويتهاي خبرگزاري آنا

  • - نگاه تحليلي و آسيب‌شناسانه به مسائل ايران و جهان
  • - بازتاب واقعي اخبار
  • - سرعت و دقت در انتشار اخبار
  • - پرهيز از افراط و تفريط
  • - توجه به مخاطب و ايجاد اعتماد پايدار بين رسانه و مخاطب
  • - صداقت و امانت‌داري در انتشار اخبار

دفاتر و رابطان استانی

کارشناسان روابط عمومی تمام واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، به عنوان رابط خبری خبرگزاری آنا مشغول به همکاری می‌باشند و دفتر آنان در واحد دانشگاهی مستقر است.

منشوراخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای‌ خبرگزاری آنا

  • خبرگزاری آنا علاوه بر آنکه خود را ملزم به رعایت قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای می‌داند، منشور اخلاقی‌ای را با هدف تعمیق ارزش‌های اخلاقی (دینی، عرفی و حرفه‌ای) در فضای رسانه‌ای جمهوری اسلامی و در چهار محور 1- عدالت‌گرایی 2- صداقت 3 - قانون‌گرایی 4- مسئولیت پذیری، برای خود تعریف کرده و همه همکاران خود را متعهد به رعایت آن می‌داند.
    برمبنای این میثاق‌نامه داخلی، همه نیروهای خبرگزاری‌ آنا در همه سطوح متعهد می‌شوند که:
  • 1. از تخریب سایر رسانه‌ها، کارشکنی و رقابت‌های مخرب در میان سازمان‌های خبری، پرهیز و تعامل سازنده و هم‌افزا را پیگیری کنند.
  • 2. از سرقت ادبي، تحریف متن‌های اقتباس‌شده از منابع خبری در قالب نقل غیرمستقیم پرهیز نمایند.
  • 3. از ضبط مخفیانه مصاحبه‌ها پرهیز کنند و فایل صوتی و تصویری افراد را فقط پس از اعلام رضایت کتبی افراد منتشر کنند.
  • 4. حقوق شخصی افراد تحت مدیریت (نظیر حفظ اطلاعات شخصی، پرداخت حقوق و مزایا، بیمه و ...) را مراعات کنند.
  • 5. از پذیرش هدایا و پاداش مادی غیرمتعارف پرهیز کنند.
  • 6. از نشر اطلاعاتی که شامل محتوای دروغ، شایعه پراکنی، تهمت، اهانت، فحاشی، تمسخر، هجو، افشای سر و اضرار به غیر باشد، جلوگیری کنند.
  • 7. از تضییع حقوق افراد و نقض حریم خصوصی و دامن‌زدن به اختلافات خانوادگی بپرهیزند.
  • 8. در صورت بروز خطا حتی بدون اعتراض فرد ذینفع، سریعا در جهت رفع آن بکوشند.
  • 9. با حضور در کلاس و کارگاه‌های آموزشی که توسط مدیریت خبرگزاری برنامه ریزی می‌شود، اطلاعات خود را درباره اطلاعات مختلف و حوزه‌های کاری به روز کنند.
  • 10. در انتخاب تیتر،‌ از اغواگری بزرگنمایی غیرواقعی، استنباط غیرمنطبق با متن خودداری کنند.
  • 11. هیچ خبر و گزارشی را پیش از اطمینان کامل از صحت آن منتشر نمی‌کنند.
  • 12. چنانچه مصاحبه‌شونده یا مرجع خبر، درخواست عدم انتشار مصاحبه یا خبری را داشته باشد، آن را محترم بشمارند.
  • 13. از خبرنگاران خواسته می‌شود با سازمانها و ارگانهایی که تحت پوشش خبری خود دارند بدون مجوز کتبی سازمانی که در آن شاغل هستند،‌همکاری و مشارکت نداشته باشند.
  • 14. هر پاسخ شامل توضیح، تکذیب و نظایر آن را که از سوی افراد ذینفع واصل می‌شود، منتشر کنند و چنانچه قرار است به آن واکنشی نداشته باشند، کاملا مودبانه و محترمانه باشد.
  • 15. از هرگونه مونتاژ، تغییر و روتوش عکس که منجر به گمراهی، اغوا و سردرگمی مخاطب می شود، پرهیز کنند. همچنین از تصاویر آرشیوی که ممکن است مخاطب را به اشتباه بیندازند، خودداری کنند.
  • 16. چنانچه مبادرت به نظرخواهی یا نظرسنجی از مخاطبان خود می‌کنند، اسناد و مدارک مثبته را در صورت درخواست مخاطبان به آنان ارائه کنند.
  • 17. تولید محتوای صورت گرفته توسط سرویس‌های مختلف به هیچ عنوان نباید ارتباطی با بنگاه‌های اقتصادی یا نهادهایی خارج از خبرگزاری داشته باشد.
  • خاطرنشان می‌شود مدیریت خبرگزاری آنا نیز خود را موظف می‌داند از خبرنگاران خود که موارد فوق را کاملا رعایت کرده‌اند، در برابر اعتراض و شکایتهای حقوقی سازمانها یا افرادی که ممکن است مدعی شوند اخبار منتشرشده توسط آن خبرنگار به منافع آنها لطمه زده، در چارچوب مقررات دفاع می‌کند و در صورت لزوم، فرد همکاری را که موارد فوق‌الذکر را در انتشار خبر و مطلب رعایت نکرده باشد، مورد بازخواست قرار می‌دهد.