دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۶۳)؛

مدل‌سازی جذب کربن از ۱۰۰ روز به ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد

مدل‌سازی جذب کربن از ۱۰۰ روز به ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد
یک پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است زمان مدل‌سازی جذب کربن را از سه ماه به یک روز کاهش دهد.
کد خبر : 912548

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، محققان دانشگاه هریوت وات (Heriot-Watt) در اسکاتلند موفق شده‌اند در پروژه‌ای که مبتنی بر هوش مصنوعی است و اِکو-ای آی (ECO-AI) نام دارد فناوری جذب و ذخیره‌سازی کربن را از ۱۰۰ روز به یک روز کاهش دهند.

این تلاش پیشگامانه در راستای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و برای سرعت بخشیدن به مدل‌سازی روش‌های ذخیره‌سازی کربن است. این پروژه علمی با دریافت بودجه‌ای ۳.۱۷ میلیون دلاری از مؤسسه تحقیقات و نوآوری بریتانیا در حال پیشرفت است.

به طور سنتی، مدل‌سازی فرآیند‌های پیچیده جذب و ذخیره‌سازی کربن متکی به شبیه‌سازی‌های ابررایانه‌ای بود که کاری زمان‌بر و محاسباتی است. اما پروژه اِکو-ای آی پروژه با استفاده از شبیه‌ساز‌های پیشرفته هوش مصنوعی توانسته است این فرآیند را متحول کند.

یکی از دستاورد‌های چشمگیر پروژه اکو-ای آی توانایی تسریع شبیه‌سازی‌های پیچیده است که برای درک و بهینه‌سازی فرایند‌های جذب و ذخیره‌سازی کربن که ضروری هستند.

کاهش قابل توجه زمان مدل‌سازی نه تنها پیشرفت تحقیقات را تسریع می‌کند، بلکه هزینه‌های مرتبط را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و جذب و ذخیره‌سازی کربن را در مقیاس بیشتر دسترس‌پذیر می‌کند و در نهایت انتشار کربن را کاهش می‌دهد.

پروفسور احمد  الشیخ، که رهبری موضوع تحقیق داده‌ها و هوش مصنوعی در این پروژه علمی را بر عهده دارد می‌گوید: «تحقیقات ما این توانایی را دارد که واقعاً جریان‌های تحقیقات علمی در خصوص ذخیره‌سازی کربن را بدون مصرف انرژی زیاد یا تحقیقات اکتشافی پرهزینه و زمان‌بر پیش ببرد.»

پیامد‌های این پیشرفت بسیار گسترده است، به ویژه برای صنایعی که در طول تاریخ برای کربن زدایی با چالش مواجه بوده اند، مانند فولاد، سیمان و مواد شیمیایی. این دستاورد همچنین به تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کمک می‌کند.

این پروژه همچنین یک چارچوب جامع برای بررسی پیامد‌های مالی فناوری جذب و ذخیره‌سازی کربن به دست می‌دهد. اطلاعات این پروژه به کسب‌وکار‌ها و سیاست‌گذاران قدرت می‌دهد تا با تصمیمات آگاهانه به سمت اقتصاد کم‌کربن پیش بروند.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته