دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 11:15
آنا گزارش می‌دهد؛

مقابله با سوداگران پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ بازار ارز تحت کنترل است؟

مقابله با سوداگران پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور  بازار ارز تحت کنترل است؟
پس از انتشار اخبار حادثه بالگرد رئیس جمهور، سوداگران ارزی با سوءاستفاده از این خبر و ایجاد موج ناآرامی قیمت دلار را تا ۶۱ هزار تومان بالابردند و امروز قیمت این ارز به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت؛ اما نوسان قیمت دلار با توجه به خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان ادامه خواهدداشت؟.
کد خبر : 912431

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از انتشار اخبار حادثه بالگرد رئیس جمهور، سوداگران ارزی با سوءاستفاده از این خبر و ایجاد موج ناآرامی قیمت دلار را تا ۶۱ هزار تومان بالابردند و امروز قیمت این ارز به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت.

در پی شهادت رئیس جمهور دلالان ارز از این موضوع سوءاستفاده کرده و با نرخ سازی کاذب دنبال افزایش نرخ ارز در بازار هستند که این مسئله باید مورد توجه نهادهای امنیتی قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که نرخ بازگشایی دلار برای صبح امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز مبادله، ۴۱ هزار ۴۶۳ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز گذشته ۰.۱۳ درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد. این قیمت‌گذاری به این معناست که بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز در بازار مصمم بوده و اجازه سوءاستفاده به سوداگران را نخواهد داد. 

قیمت دلار صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار آزاد با ادامه روند نزولی به ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.  دلار در بازار آزاد با توجه به سیاست‌ها و اقدامات دولت و بانک مرکزی، روند کاهشی به خود گرفته بود و این سیر نزولی در بازار آزاد طی دو هفته گذشته این اطمینان را در بازار ایجاد کرده بود که نرخ ارز تحت کنترل و روبه کاهش است. این اقدامات کار دلار را به جایی رساند تا پیش از خبر حادثه برای بالگرد حامل رییس جمهور در روز گذشته، دلار در بازار آزاد کانال قیمتی ۵۷ هزار تومان را نیز از دست داد.

بر اساس مشاهدات میدانی روز شنبه هفته جاری، دلار در میدان فردوسی تهران عمده خریداران خود را از دست داده بود و معدود خریداران نیز قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار ارایه می‌دادند؛ اما به ناگاه با انتشار خبر حادثه هوایی برای بالگرد حامل مقامات کشوری در روز ۳۰ اردیبهشت که منجر به شهادت رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه وی شد، دلالان بازار ارز سعی در آشفته کردن بازار و افزایش قیمت داشتند.

این اقدامات سوءاستفاده گرانه منجر شد که ناگهان قیمت دلار در بازار آزاد از ۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان به بیش از ۶۱ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ اما با توجه به اقدامات و اخبار مطمئن کننده مسئولان به خصوص فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص عدم اختلال در مدیریت امور کشور، موج آفرینی اخلال گران در همان شب خنثی و قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان بازگشت.

در ادامه روند مدیریت بازار ارز، نرخ بازگشایی دلار صبح امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز مبادله در سقف ۴۱ هزار ۴۶۳ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به روز گذشته ۰.۱۳ درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد. این روند به این معنا است که بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز در بازار مصمم بوده و اجازه سوءاستفاده به سوداگران را نخواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته