دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 911864

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۹ اردیبهشت برابر ۱۸ می را ورق می‌زنیم.

***

پرتاب آپولو ۱۰

۱۸ می ۱۹۶۹ میلادی برابر با ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۸ خورشیدی، آپولو ۱۰ به فضا پرتاب شد تا مرحله کاملی از ماموریت آپولو ۱۱ را  بدون فرود واقعی روی ماه به سرانجام رساند. این ماموریت دومین ماموریتی بود که دور ماه چرخید و اولین ماموریتی بود که با کل پیکربندی فضاپیمای آپولو به ماه سفر کرد. این ماموریت به‌ویژه با هدف تمرین هشت روزه با لباس فضانوردی برای اولین فرود انسان روی ماه انجام شد. فضانوردان توماس استافورد و یوجین سرنان داخل ماژول ماه تا ۱۴ کیلومتری سطح ماه فرود آمدند که نزدیک‌ترین فاصله به ماه قبل از فرود آپولو ۱۱ بود که ۲ ماه بعد رقم خورد. آپولو ۱۰ در ساعت ۱۲:۵۲ بعد از ظهر روز ۲۶ می در فاصله کمتر از ۶.۴ کیلومتری از نقطه هدف در آب فرو افتاد.

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

استون‌هنج

۱۸ می ۱۹۵۲ میلادی برابر با ۲۹ اردیبهشت ۱۳۳۱ خورشیدی، پروفسور ویلارد اف. لیبای، سن استون‌هنج را واقع در دشت سالزبری، انگلستان را با تحلیل ایزوتوپ رادیویی کربن ۱۴ در بقایای زغال چوب حفاری‌شده در آنجا حدود سال ۱۸۴۸ پیش‌ازمیلاد (275+/- سال) تعیین کرد. با مرگ گیاه یا جانور، به‌روزرسانی کربن-۱۴ متوقف می‌شود و نسبت موجود آن در بقایای مواد آلی به‌طور پیوسته ازطریق واپاشی رادیواکتیو کاهش می‌یابد. ازآنجایی‌که نیمه عمر کربن-۱۴ حدود ۵هزارو۶۰۰ سال است، اندازه‌گیری نسبت باقی‌مانده در مواد آلی مرده، سن آن نمونه را نشان می‌دهد. اخترشناس انگلیسی، سر جوزف نورمن لاکیر قبلاً محاسبه کرده بود که در روز نیمه تابستان، سال ۱۶۸۰ پیش‌ازمیلاد، خورشید مستقیماً از روی یک بریدگی علامت‌گذاری خاص طلوع کرد که هنوز روی سنگ پاشنه استون‌هنج دیده می‌شود. اندازه‌گیری‌های لیبای این تخمین را تایید کرد.

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

ماشین چمن‌زنی

۱۸ می ۱۸۳۰ میلادی برابر با ۲۹ اردیبهشت ۱۲۰۹ خورشیدی، مکانیک و مخترع انگلیسی ادوین بِر‏ِد بادینگ مخترع ماشین چمن‌زنی، قراردادی تولیدی را با جان فِرابی از شرکت آهن‌کاری فونیکس امضا کرد. بادینگ طراحی خود را براساس تیغه‌های برش مارپیچی که روی استوانه‌هایی که روی پارچه‌های تازه بافته‌شده برای پرداخت نهایی پارچه دیده بود، طراحی کرد. حق اختراع او در آگوست ۱۸۳۰ ماشین چمن‌زنی را به‌‌عنوان جایگزین داس‌های دستی برای بریدن یا سرچینی سطح چمن‌ها، چمنزارها و زمین‌های تفریحی توصیف می‌کرد. این دستگاه قابی چدنی با غلتکی بزرگ داشت که یک سری دندانه را می‌چرخاند و این دندانه‌ها به نوبه خودشان تیغه‌ها را می‌چرخاندند.

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

برتراند راسل

۱۸ می ۱۸۷۲ میلادی برابر با ۲۹ اردیبهشت ۱۲۵۱ خورشیدی، برتراند آرتور ویلیام راسل، منطق‌دان ریاضی، فیلسوف تحلیلی و نویسنده ولزی به‌دنیا آمد. او برای ایجاد پایه‌های ریاضیات و توسعه منطق رسمی معاصر کار کرد و برای تناقض راسل و نظریه انواع و مشارکت‌هایش در حساب گزاره‌ای مرتبه اول شهرت دارد. راسل، با ارائه مجموعه همه مجموعه‌هایی که عضو خود نیستند، این فرض را که مجموعه‌ها می‌توانند به صورت آزاد و بدون هیچ قید و بند و معیاری تعریف شوند، باطل اعلام کرد. تناقض راسل در ریاضیات درنهایت به گسترش نظریه مجموعه‌ها انجامید. او به منطق‌گرایی اعتقاد داشت و جنبش فلسفی مخالفت با اید‌ئال‌گرایی را در آغاز قرن بیستم هدایت می‌کرد. او همچنین در مبارزات اجتماعی و سیاسی فعال بود و از صلح‌طلبی و خلع سلاح هسته‌ای حمایت می‌کرد. جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۵۰ به راسل اعطا شد.

۲۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته