دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روایتی از آنچه که در روز اول جشنواره قرآن و عترت رخ داد؛

طنین صوت قرآن و مدح اهل بیت در دانشگاه کردستان

طنین صوت قرآن و مدح اهل بیت در دانشگاه کردستان
مرحله نهایی سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه کردستان در شهر سنندج برگزار شد.
کد خبر : 911813

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشجویانی که خسته از سفری طولانی ولی با دلی پرامید به شهر هزار تپه - سنندج - رسیده بودند با استقبال کادر اجرایی متشکل از دانشجویانی خوش‌ذوق و خوش‌لهجه اسکان داده شدند تا در رقابتی بگذارند که با سایر رقابت‌های دانشجویی کمی متفاوت است. در این آوردگاه دیگر صحبت از غرفه‌آرایی و ارائه دستاورد نیست اینجا صحبت از مراقبت از حنجره و مهم‌ترین دغدغه حافظه است و حفاظت از تار‌های صوتی. سبک زندگی شرکت کنندگان در بخش آوایی بیانگر اهمیت آن است و قرآنی در دست مأمن امنی است برای شرکت کنندگان در حفظ قرآن و محیط دانشگاه کردستان نیز انگیزه‌ای روح‌نواز شده برای آقایان تواشیح‌خوان و قاریان قرآن که هرازگاهی از گوشه‌وکنار فضای سرسبز دانشگاه صوت دلنشین قرآن و نوای گوش‌نواز مدح خاندان نبوت را به گوش جان سایرین برسانند.

بالاخره روز رقابت از راه رسید و دانشجویان در محل برگزاری این رویداد - سالن مولوی دانشگاه کردستان- گرد هم آمدند.

حجت‌الاسلام «محمود صفی‌زاده» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در آیین افتتاحیه این جشنواره گف: شما در سرزمین مجاهدت‌های خاموش، خطه‌ای که به رنگ شهدای گلگون‌کفن مزین شده است، سرزمینی که به‌واقع عجین شده با انس با قرآن و اهل‌بیت حضور دارید. کردستان سرزمین عشق، عرفان و اهل‌بیت به شما حاملان و تالیان قرآن خوشامد می‌گوید.
وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج فرهنگ قرآنی در بین دانشگاهیان و ارتقای سطح علمی و پژوهشی در زمینه قرآن و عترت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان تصریح کرد: بدون شک، قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و نور الهی، نقشه راه زندگی بشر و چراغ هدایت انسان در مسیر سعادت و رستگاری است و توجه به آموزه‌های نورانی قرآن و عمل به دستورات آن می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و کمال سوق دهد.
صفی زاده ادامه داد: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علم و دانش، نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان دارند و برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره قرآن و عترت می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشجویان باشد تا با آموزه‌های قرآن کریم بیشتر آشنا شده و در مسیر تعالیم آن گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه بخش معارف مهم‌ترین بخش رقابتی این جشنواره است، خاطرنشان کرد: در این بخش دانشجویان در رشته‌های تفسیر، حفظ و مفاهیم، سیره بزرگان دین، احکام، پرسمان معارفی، حفظ و مفاهیم دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، ۵۰۰ نفر از دانشجویان همه مراکز آموزش عالی کشور در سی‌وهشتمین دوره جشنواره قرآنی، در ۹ بخش و ۴۱ رشته به رقابت می‌پردازند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان همچنین از برگزاری بخش‌های پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری در این جشنواره خبر داد و گفت: در بخش پژوهشی دانشجویان در رشته‌های مقاله نویسی و نقد کتاب، در بخش فناوری در رشته‌های تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، در بخش ادبی در رشته‌های شعر، فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی و در بخش هنری در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، تذهیب، فیلم کوتاه و طراحی پوستر و معرق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آیین افتتاحیه به همراه برنامه‌های هنری و فرهنگی اش تمام شد و سرانجام لحظه موعود از راه رسید و در نخستین روز جشنواره دو روزه سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت، مسابقات به طور رسمی در دو بخش آوایی و مکتوب در دو نوبت صبح و عصر آغاز شد. در رقابت بخش آوایی مسابقات حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم سپری شد. همچنین مسابقات دعاخوانی، مداحی در دو گروه آقایان و بانوان و اذان و تواشیح ویژه آقایان نیز برگزار شد.

در کنار این رقابت‌ها که در دو نوبت صبح و بعدازظهر صورت گرفت، آزمون نهایی بخش کتبی جشنواره نیز در رشته‌های پرسمان معارفی، تفسیر و ترجمه قرآن کریم، احکام، نماز، معارف نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه، سیره معصومین، سبک زندگی ایرانی اسلامی، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حفظ و مفاهیم احادیث معصومین، حفظ فراز‌هایی از نهج‌البلاغه و حفظ فراز‌هایی از صحیفه سجادیه با حضور ۱۳۲ نفر انجام گرفت.

طنین دلنشین قرآن و بعدازظهر مدح اهل‌بیت در قالب تواشیح و مداحی و روضه‌خوانی به‌ویژه در رثای سیدالشهدا (ع) زینت‌بخش دانشگاه کردستان بود. دانشجویان از نقطه‌نقطه ایران‌زمین در شهر مناره‌ها - سنندج - گرد هم آمده بودند تا هم‌زمان با میلاد فرخنده ضامن آهو - امام رضا علیه‌السلام - یکدل و یک‌صدا همدلی و همراهی خویش در حفظ کرامت قرآن، سیره  نبوی، عشق به اهل‌بیت و از همه مهتر اتحاد و همراهی خالصانه خویش را در حفظ سنت و سبک زندگی ایرانی - اسلامی به نمایش بگذارند تا بار دیگر یادآور شوند که دانشگاه تبلوری است از جامعه‌ای که در آن زیست می‌کنیم و چه‌بسا بسیار پیشران‌تر در عبور و تغییر به سمتی نو و شکوفاتر و البته حفظ و غنای ارزش‌ها و سنت‌ها.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته