دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 10:51

وعده آمریکا به اسرائیل: راه پیدا کردن رهبران حماس را نشان می‌دهیم

وعده آمریکا به اسرائیل: راه پیدا کردن رهبران حماس را نشان می‌دهیم
خبر‌ها حاکی از آن است که آمریکا به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که در صورت جمع‌وجور نگه‌داشتن عملیات رفح، اطلاعات ارزشمندی را از محل اختفای رهبران حماس در اختیار این رژیم قرار خواهد داد.
کد خبر : 910838

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «واشینگتن پست» به نقل از چهار منبع آگاه، نوشت که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده که در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از حمله گسترده به رفح، کمک‌های ارزشمندی را به این رژیم ارائه کند که شامل ارائه اطلاعات حساس به ارتش اسرائیل برای تشخیص مکان رهبران حماس و شناسایی تونل‌های مخفی نیرو‌های مقاومت است.

همچنین، مقام‌های آمریکایی وعده تأمین هزاران پناهگاه به‌منظور برپایی اردوگاه را داده‌اند و می‌گویند در ساخت سیستم‌های توزیع غذا، آب و دارو هم مشارکت می‌کنند.

ادعا می‌شود که این پیشنهاد‌ها بخشی از تلاش دولت واشینگتن برای مجاب کردن اسرائیل به اجرای عملیاتی محدودتر و هدفمندتر در شهر رفح است.

مقام‌های دولت بایدن ازجمله کارشناسان سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا به اسرائیل گفته‌اند که چند ماه زمان نیاز است تا صد‌ها هزار فلسطینی که در رفح در شرایط نامساعدی به سر می‌برند، به مکانی دیگر جابجا شوند، اما رژیم صهیونیستی با این ارزیابی مخالفت کرده است.

به اذعان واشینگتن‌پست، اسرائیل بعد از ۷ ماه جنگ علیه غزه که به کشته شدن ۳۵ هزار فلسطینی منجر شده است، به‌شدت منزوی شده و بایدن نیز به‌نوبه خود به دلیل حمایت بی‌چون‌وچرا از این رژیم، با انتقاد‌های داخلی و بین‌المللی دست‌به‌گریبان است.

به گزارش آنا، از دوشنبه هفته گذشته که اسرائیل با تخلیه ساکنان شرق رفح، کنترل بخش فلسطینی این گذرگاه را به دست گرفت، «عملیات محدود و هدفمند» به کلیدواژه اصلی جنگ تبدیل شده است؛ چراکه به ادعای واشینگتن این اقدام آن‌قدر بزرگ نیست که به‌منزله عبور از خط قرمز آمریکا تلقی شود.

به ادعای «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، انجام عملیات بزرگ اسرائیل در رفح در جنوب غزه هدف اسرائیل و یا آمریکا برای شکست حماس را عملی نمی‌کند و در مقایسه با عملیات زمینی، راه‌های بهتری برای دنبال کردن آنچه از حماس در غزه باقی مانده است، وجود دارد.

هم‌زمان، بایدن وعده داده است که در صورت ورود ارتش اسرائیل به داخل شهر رفح، کمک‌های تسلیحاتی به این رژیم را به حال تعلیق درآورد.

 بااین‌حال، اظهارات بایدن و مقام‌های دولت او دوپهلو است؛ چراکه به‌رغم تهدید اعمال محدودیت تسلیحاتی، حق دفاع از خود را برای اسرائیل محفوظ می‌دانند و می‌گویند که به تأمین امنیت این رژیم متعهد هستند.

با همین رویکرد دوپهلو است که وزارت خارجه آمریکا گزارشی پر از تناقض را به کنگره ارائه داده و در آن مدعی شده که اگرچه به‌احتمال‌زیاد، ارتش اسرائیل به هنگام استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه مردم غزه، قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته است، ازآنجاکه راهی برای اثبات این قضیه وجود ندارد، نمی‌توان تل‌آویو را به قانون‌شکنی متهم و تأمین تسلیحاتی رژیم را متوقف کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته