دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آمریکا دسترسی چین به نرم افزار‌های هوش مصنوعی را محدود می‌کند

آمریکا دسترسی چین به نرم افزار‌های هوش مصنوعی را محدود می‌کند
آمریکا دسترسی چین به نرم افزار هوش مصنوعی موجود در پشت پرده برنامه‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی را محدود می‌کند.
کد خبر : 910229

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دولت بایدن در تلاش برای محافظت از هوش مصنوعی آمریکا در برابر چین برای قرار دادن نرده‌های محافظ در اطراف پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی و نرم‌افزار اصلی سیستم‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی، آماده است.

وزارت بازرگانی در حال بررسی یک فشار قانونی جدید برای محدود کردن صادرات مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی یا منبع بسته است، که نرم‌افزار و داده‌هایی که روی آن آموزش داده می‌شود، مخفی نگه داشته می‌شود.

این اقدامات  تکمیل کننده مجموعه‌ای از اقداماتی است که طی دو سال گذشته برای جلوگیری از صادرات تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی به چین و در تلاش برای کند کردن توسعه فناوری پیشرفته پکن برای اهداف نظامی انجام شده است. با این وجود، همگام شدن با تحولات سریع صنعت برای تنظیم کننده‌ها دشوار خواهد بود.

سفارت چین این اقدام را یک اجبار اقتصادی و قلدری یکجانبه توصیف کرد که چین قاطعانه با آن مخالف است و افزود که اقدامات لازم را برای حفاظت از منافع خود اتخاذ خواهد کرد.

در حال حاضر، هیچ مانعی وجود ندارد که غول‌های هوش مصنوعی آمریکا مانند اپن ای‌آی که توسط مایکروسافت حمایت می‌شود، گوگل دیپ مایند شرکت آلفابت و رقیب آنتروپیک، که برخی از قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی منبع بسته را توسعه داده‌اند، از فروش این مدل‌ها به هر کسی در جهان بدون نظارت دولت جلوگیری کند. محققان دولتی و خصوصی نگران هستند که دشمنان آمریکا می‌توانند از این مدل‌ها، که مقادیر زیادی از متن و تصاویر را برای خلاصه‌سازی اطلاعات و تولید محتوا استخراج می‌کنند، برای کشف حملات سایبری یا حتی ایجاد سلاح‌های زیستی قوی استفاده کنند.

یکی از این منابع گفت هرگونه کنترل صادرات جدید احتمالا روسیه، چین، کره شمالی و ایران را هدف قرار خواهد داد. 

برای توسعه کنترل صادرات در مدل‌های هوش مصنوعی، منابع گفته‌اند که آمریکا ممکن است به یک آستانه‌ای که در یک فرمان اجرایی مربوط به هوش مصنوعی که در ماه اکتبر گذشته صادر شده است، روی بیاورد. این آستانه بر اساس میزان قدرت محاسباتی که برای آموزش یک مدل نیاز است، تعیین می‌شود. وقتی این سطح به دست آید، یک توسعه‌دهنده باید برنامه‌های توسعه مدل هوش مصنوعی خود را گزارش دهد و نتایج آزمون را به وزارت بازرگانی ارائه دهد.

به گفته دو مقام آمریکایی و یک منبع دیگر این آستانه قدرت محاسباتی می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای تعیین مدل‌های هوش مصنوعی که مشمول محدودیت‌های صادراتی هستند، مورد استفاده قرار بگیرد. آنها از نام‌گذاری خودداری کرده‌اند، زیرا جزئیات هنوز منتشر نشده‌اند.

همچنین در صورت استفاده از این آستانه، احتمالاً فقط صادرات مدل‌هایی که هنوز منتشر نشده‌اند را محدود می‌کند،  زیرا گمان می‌رود هیچ کدام هنوز به آستانه نرسیده باشند، اگرچه طبق گفته «اپیک ای‌آی» (EpochAI)، یک موسسه تحقیقاتی که روند‌های هوش مصنوعی را دنبال می‌کند، جمنای اولترا گوگل به آن نزدیک است.  

منبع‌ها تأکید می‌کنند که این آژانس هنوز در حال نهایی‌سازی یک پیشنهاد قانونی است. اما اینکه چنین تصمیمی در دستور کار قرار دارد، نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش برای خنثی کردن جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی پکن است. علیرغم چالش‌های جدی در تحمیل یک نظام نظارتی قدرتمند بر این فناوری که به سرعت در حال توسعه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته