دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 00:41
آنا گزارش می‌دهد؛

استفاده از زالوهای طبی و بایدها و نبایدهای زالودرمانی

استفاده از زالوهای طبی و بایدها و نبایدهای زالودرمانی
مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه زالوی طبی باید از داروخانه و با برچسب اصالت مورد تأیید سازمان غذا و دارو تهیه شود، گفت: استفاده از زالوهای نامناسب و یا قرارگیری اشتباه زالو روی بدن می‌تواند برای فرد بیمار عوارض خطرناکی داشته ‌باشد.
کد خبر : 909508

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیش از ۶۰۰ نوع زالو در دنیا وجود دارد که بعضی از آن‌ها در آب‌های شیرین و بعضی در آب‌های شور رشد می‌کنند. از این ۶۰۰ مورد، فقط تعداد کمی برای درمان استفاده می‌شود، از ۲۵۰۰ سال پیش در کشورهایی همچون روم، یونان و ایران و سپس در اروپا، زالو برای درمان مورد استفاده قرار گرفته است.

چندی پیش رئیس اداره دارو سنتی اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در خصوص زالو‌های مورد تایید برای درمان بیماری‌‌ها اظهار کرد: صرفاً زالوی طبی عرضه شده در داروخانه واجد برچسب اصالت، مورد تائید سازمان غذا و دارو برای تجویز و استعمال خواهد بود، چرا که تحت نظارت مسئول فنی شخص حقوقی یا شرکت دارای مجوز بسته بندی و کد IRC است.

مژگان تن‌ساز، متخصص طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فروش زالو در داروخانه‌ها اظهار کرد: همه افراد نمی‌توانند از زالو برای درمان خود استفاده کنند و این درمان باید تحت نظر افراد متخصص و دارای مدرک قانونی باشد، همچنین فروش دارو باعث می‌شود افراد، دیگر از هر زالویی استفاده نکنند و این کالا با تأییدیه سازمان غذا و دارو بفروش برسد تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری وجود داشته باشد. 

تن‌ساز گفت: در دنیا کار‌های تحقیقاتی زیادی در استفاده از زالو صورت گرفته است و حتی در بعضی از اتاق عمل‌های پیوند در خارج و داخل کشور نیز از زالو استفاده‌ شده است.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زالو به دلیل داشتن آنزیم‌هایی مفید برای خون  در درمان انواع بیمارانی که مشکل خون‌رسانی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: از زالودرمانی برای بیماری‌هایی همچون سردرد، مشکلات بینایی، جوش صورت، کهیر، درد مفاصل، زخم‌، عفونت دندان، کمردرد و بعضی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

تن‌ساز گفت: زالو درمانی برای بیمارانی که خون رقیقی دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید تحت نظر پزشک انجام شود، همچنین استفاده از زالو برای بیمارانی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند ممنوع است.

متخصص طب سنتی ادامه داد: بیماران هموفیلی به دلیل مشکل انعقاد خون نباید از زالو درمانی استفاده کنند.

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:عموماً استفاده از زالو برای زنان باردار در نقاط حساس بدن مثل شکم و لگن ممنوع است، ولی در شرایط خاص و با نظر متخصص گاهی این درمان صورت می‌گیرد.

تن‌ساز ادامه داد: استفاده از زالوهای نامناسب و یا قرارگیری اشتباه زالو روی بدن می‌تواند برای فرد بیمار عوارض خطرناکی داشته ‌باشد. همچنین درد، ورم و خارش از عوارض دیگر این نوع درمان است.

وی افزود: حساسیت به نیش زالو برای برخی افراد موجب عوارض و خطرات مختلفی می‌شود و بیماران باید مراقب این حساسیت‌ها باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته