دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چند ماه قبل از انتخابات؛

ترکیه استفاده از «وی‌پی‌ان‌» را محدود می‌کند

ترکیه استفاده از «وی‌پی‌ان‌» را محدود می‌کند
ترکیه چند ماه قبل از برگزاری انتخابات مهم خود، اعمال محدودیت‌ و سانسور بر اینترنت را با مسدودکردن «وی‌پی‌ان»‌ها تشدید می‌کند.
کد خبر : 891934

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فاینشنال تایمز، ترکیه چند ماه قبل از برگزاری انتخابات مهم خود، اعمال محدودیت‌ و سانسور بر اینترنت را تشدید می‌کند.

اسناد مشاهده شده توسط فایننشال تایمز نشان می‌دهد که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) یک ماه پیش به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی گفته بود که دسترسی به بیش از دوازده سرویس محبوب شبکه خصوصی مجازی یا «وی‌پی‌ان» (VPN) را محدود کنند.

در عین حال، سایت شبکه اجتماعی ایکس این هفته اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاه، علیه ۱۵ پست منتشر شده در این شبکه اجتماعی اقداماتی انجام داده است. ایکس گفت که اگر این دستور را رعایت نمی‌کرد، در ترکیه با ممنوعیت مواجه می‌شد.

آخرین مداخلات علیه محتوای آنلاین، که پیش از انتخابات محلی در ماه مارس صورت گرفت، به این نگرانی دامن زده است که دولت در حال سرکوب کردن منابع مستقل اخبار و اطلاعات در یک کشور ۸۵ میلیون نفری است. گروه‌های حقوق بشر و متحدان غربی ترکیه می‌گویند از این می‌ترسند که اردوغان، رهبر ترکیه در دو دهه گذشته، از هنجار‌های دموکراتیک عقب نشینی کند.

براساس این اسناد، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه به ارائه دهندگان اینترنت گفته است دسترسی به ۱۶ سرویس «وی‌پی‌ان» از جمله سرف شارک، تونل بر و سایبرگوست را مسدود کنند و به طور منظم پیشرفت آن‌ها را به رگولاتوری گزارش دهند.

وی‌پی‌ان‌ها که به کاربران اجازه می‌دهند ترافیک آنلاین را از طریق یک تونل مجازی رمزگذاری شده هدایت کنند به طور گسترده‌ای در ترکیه و بسیاری از کشور‌های دیگر برای دور زدن سانسور استفاده می‌شوند و ردیابی فعالیت‌ها را برای دولت‌ها، شرکت‌ها و افراد دشوارتر می‌کنند.  

در حالی که وی‌پی‌ان‌ها در بخش‌های تکنولوژیکی جامعه ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیاری از ترک‌ها هرگز از چنین سرویس‌هایی استفاده نخواهند کرد و به رسانه‌های خبری آنلاین و تلویزیون که عمدتا تحت کنترل دولت هستند یا با دولت همسو هستند، تکیه می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته