دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چین تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند؛

افزایش ۱۰ برابری ورود تجهیزات نیمه هادی به چین

افزایش ۱۰ برابری ورود تجهیزات نیمه هادی به چین
گزارش منتشر شده از میزان واردات تجهیزات لیتوگرافی به چین، از افزایش ۱۰ برابری این تجهیزات با وجود تحریم‌های آمریکا خبر می‌دهد.
کد خبر : 887105

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گیزمو چاینا، چند سالی است که دولت آمریکا عرضه تجهیرات مربوط به محصولات نیمه هادی به چین را تحریم کرده و شرکت‌های چینی فعال در این زمینه مجبور به خریداری لوازم خانه از کشور‌های دیگر و یا به صورت قاچاق هستند.

به تازگی گزارشی از میزان واردات لیتوگرافی یا همان تجهیزات مربوط به تولیدکنندگان نیمه هادی منتشر شده که نشان می‌دهد چین در سال ماه اکتبر روی هم رفته ۲۱ سیستم لیتوگرافی خریداری کرده است که حدود ۶۷۲.۵ میلیون دلار قیمت دارد و در ماه نوامبر نیز با خرید ۱۶ سیستم لیتوگرافی ۷۶۲.۷ میلیون دلار هزینه کرده است.

این میزان هزینه توسط چین نشان از دور زدن تحریم‌های آمریکا در چین دارد و ظاهرا آمریکا نتوانسته هم‌پیمانان خود را راضی کند تا از فروش تجهیزات به چین خودداری کنند. شرکت هلندی «ای اس ام ال» (ASML) نیز که از تولیدکنندگان بزرگ صنایع لیتوگرافی در جهان محسوب می‌شود در ماه نوامبر سال جاری بالاترین میزان صادرات خود را به چین داشته است.

از طرفی هم هلند و ژاپن که مسئول اصلی تامین قطعات لیتوگرافی در چین هستند، دستورالعمل‌های جدید را برای صادرات خود وضع کرده‌اند که انتظار می‌رود این دستورالعمل‌ها فعالیت چین را مختل کند؛ اما نباید فراموش کرد که چین به طور جداگانه نیز توانایی تولید تجهیزات لیتوگرافی را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته