دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف بررسی نسبت دین، پلتفرم‌ها و رسانه‌های جدید؛

همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود

همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» با حضور صاحبنظران و کارشناسان رسانه و فرهنگ در قم و تهران برگزار می‌شود.
کد خبر : 911343

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پیش از ظهر امروز در دانشگاه صداو سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شهاب اسفندیاری رئیس این همایش ضمن تبریک ایام دهه کرامت به حاضران در این جلسه گفت: در دهه نود میلادی که نظریه‌های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده‌ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد. این وضعیت جدید، بیم‌ها و امید‌هایی را هم در پی داشت. در آن زمان بین خود کشور‌های غربی هم بر سر این که محصولات فرهنگی و رسانه‌ای چقدر می‌توانند مرز‌ها را پشت سر بگذارند هم اختلاف بود.

رئیس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: در  همان زمان یکی از پیشگامان طرح این نگرانی، مقام معظم رهبری بودند که بحث شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و از حدود بیست سال پیش هم نسبت به گسترش فضای مجازی هشدار داد ه و وضعیت فعلی را پیش بینی کرده بودند.

اسفندیاری اظهار کرد: امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کارکرد‌هایی دارد که حتی از دست اربابان قدرت و پایه گذاران این فضا هم خارج شده است. گذشت زمان نشان داد که چیرگی مطلق نظام‌ سرمایه داری بر افکار عمومی و فضای مجازی محقق نشده؛ وقایع این روز‌های دانشگاه‌های آمریکا و برخوردی که کنگره آمریکا با شرکت «تیک تاک» داشت، گواهی بر این مدعا است.

انتقاد از انفعال در مواجهه با فضای مجازی

وی افزود: در این بین، پرسش این است که ما چه کردیم؟ ما در همین بیست سال عملاً راه را برای همه شبکه‌های اجتماعی وابسته به دولت‌های متخاصم و کشور‌های غربی باز گذاشتیم. شبکه‌هایی که کاملاً در پیوند با سرویس‌های امنیتی آمریکا و کشور‌های غربی قرار دارد.

اسفندیاری گفت: امروز اگر یک جوان بخواهد یک فیلم کوتاه بسازد یا اگر یک استاد دانشگاه بخواهد یک پژوهشکده تأسیس کند، باید از فیلتر‌های فراوانی بگذرد تا مجوز بگیرد، اما در دولت قبل به راحتی به هر کسی مجوز تأسیس پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال داده می‌شد. نتیجه این روند هم این است که امروز می‌بینیم برخی تولیدات این رسانه‌ها با مبانی دینی، اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی کاملاً در تعارض است.

رئیس همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» عنوان کرد: در این رویداد علمی تلاش می‌کنیم تا حساسیت و دغدغه مسولان نسبت به رسانه‌های نوین و پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر بشود. این فضا‌ها و ابزار‌ها نباید قربانی اختلافات جناحی و نهادی بشود.

وی افزود: از تاریخ تصویب ماده واحده نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سال گذشته و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.  این که  گروهی جداگانه تنظیم مقررات و ضوابط را انجام دهند و نهاد یا گروه دیگری به صورت جداگانه بر اجرای درست این ضوابط نظارت کنند روند بسیار غلطی است.

اسفندیاری گفت: مدتی است که شبهه‌ای ایجاد شده  که صداو سیما نباید در این عرصه تنظیم‌گری کند. این دوستان فراموش کرده اند که صدا وسیما نهاد حکمرانی بخش فرهنگی و رسانه‌ای کشور است و نهاد خدمات رسانی نیست. این همایش اگر بتواند این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در افکار عمومی و ذهن مسولان مطرح کند قطعا توانسته به خب شمهمی از اهداف خود برسد.

در ادامه، کمال اکبری دبیر همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» نیز عنوان کرد: انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌ها و آوردن دین در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه دین با حوزه‌های جدید یک مسئله بنیادین است. یکی از این حوزه‌ها، رسانه‌های جمعی است. در این همایش به دنبال این هستیم تا ببینیم  خدمات متقابل رسانه و دین در چه عرصه هایی رقم می‌خورد؟

برگزاری ۱۸ پیش نشست با همکاری ۴۰  دانشگاه و مرکز علمی

وی افزود: ما باید به دنبال تولید ادبیات و محتوای مناسب در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های نوین باشیم و از سوی دیگر به صورت علمی به پاسخگویی به شبهات شکل گرفته در این حوزه بپردازیم.

اکبری گفت: فراخوان همایش یک سال پیش منتشر شد و پس از آن ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی اعلام‌ همکاری‌کردند. این نهادها  در تشکیل شورای علمیف پیش نشست‌های همایش و داوری و مقالات کمک‌ کردند که جا آرد از این عزیزان قدردانی کنیم. تا امروز ۱۸ پیش‌‌نشست برگزار شده و اطلاع‌رسانی لازم هم در این موضوع صورت گرفته است.

نسبت دین، پلتفرم‌ها و رسانه‌های جدید در همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» بررسی می‌شود

دبیر «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» اظهار کرد:  ۳۳۶ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و از این مقدار بعد از ارزیابی‌ها و اعلام پذیرش این موضوعات ۱۵۳مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که فرایند ارزیابی مقالات انجام شده که جای تشکر دارد. در روزهای هشتم و نهم خردادماه، ۴۹مقاله در قم و تهران ارائه خواهد شد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی و مباحث و سخنرانی‌های ویژه‌ای نیز در این همایش دوروزه ارائه خواهد شد. امید است که بتوانیم یک همایش خوب و عالمانه، مباحث کاربردی را عرضه کنیم که بخشی از شبهات جواب داده شود ضمن این که مقالات برگزیده نیز در اختیار علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه قرار خواهد گرفت.

سنت به خدمت گرفتن رسانه‌ها را جدی نگرفته‌ایم

محسن کرمی معاون پژوهشی دانشگاه صداوسیما و دبیر علمی «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» نیز عنوان کرد: در طول تاریخ،  پیامبران بزرگترین استفاده کنندگان از رسانه‌ و تولیدکنندگان محتوا بودند و با ابزارهای زمان خود پیام الهی را به گوش مردم جامعه خودشان می‌رساندند. گلایه‌هایی که وجود دارد شاید ناشی از این باشد که سنت به خدمت گرفتن رسانه‌ها و پرورش رسانه‌ها را جدی نگرفته‌ایم.

وی افزود: این همایش به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا می‌توان  از این رسانه‌های نوین که پیچیدگی‌های زیادی  نسبت به تلویزیون و رادیو دارند برای ارسال پیام‌های دینی کمک گرفت یا این که  یا این که نیاز به کنترل دارند؟ آیا این رسانه ها بیشتر فرهنگ گفتگو را گسترش می‌دهند و یا این که مروج خشونت کلامی هستند.این‌ها موضوعات مهم و قابل بررسی هستند.

نسبت دین، پلتفرم‌ها و رسانه‌های جدید در همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» بررسی می‌شود

وی افزود: ۱۰ پنل داریم که ۶ پنل در قم و چهار پنل در تهران برگزار می‌شود. ما یک‌ میزگرد نهایی هم داریم که  صاحبنظران و اهل نظر در آن حاضر خواهند بود. افتتاحیه همایش در روز هشتم خرداد در قم است و اختتامیه هم روز نهم در تهران برگزار خواهد شد از اندیشمندان مختلختلف بهره خواهیم برد. بخش هایی از این همایش و سخنران یها از طریق شبکه های تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد. ان شالله با کمک اهالی رسانه پوشش خبری خوبی را شاهد خواهیم بود.

لازم به یادآوری است، همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» هشتم و نهم خرداد ماه به ریاست شهاب اسفندیاری و دبیری کمال اکبری در قم وتهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته