دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید ربات خودران و هوشمند با قابلیت حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار

تولید ربات خودران و هوشمند با قابلیت حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه هوافضا با به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی موفق به طراحی و ساخت ربات هوشمند و خودران حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم شدند.
کد خبر : 911236

وحید محراب مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: توسعه سیستم‌های هوشمند، صنعت چهارم و اینترنت اشیاء بستری مناسب برای به‌کارگیری ربات‌های هوشمند در صنایع مختلف ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ربات هوشمند و خودران TBOT-۵۰۰ با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های صنعت رباتیک، طراحی و تولید شده تا با کمترین میزان تغییرات محیطی، کارایی فرآیند‌ها را افزایش دهد. این ربات از دسته ربات‌های AMR بوده که بر خلاف انواع AGV که به روی خطوط از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند، به صورت خودکار مسیر خود را در محیط مشخص می‌کند.

وی گفت: نسل قدیم ربات‌هایی که در کشور به‌کار می‌روند از نوع ربات‌های AGV (هدایت اتوماتیک) هستند، اما این رباتی که ساختیم از نسل جدید ربات‌های AMR (هوشمند خودران) است.

محراب گفت: نسل ربات‌های AGV تنها روی خطوط مغناطیسی حرکت می‌کنند و باید از قبل زیرساختی آن روی زمین یا انبار تهیه شده باشد؛ اما ربات‌های AMR به تنهایی با استفاده از سنسور‌هایی که دارد، مسیر حرکت خود را پیدا می‌کند.

این پژوهشگر افزود: در ساخت این ربات از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است؛ بنابراین می‌تواند به طور هوشمند بهینه‌ترین مسیر را برای حرکت خود انتخاب کند، بار مورد نظر را پیدا و به مقصد برساند.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی هم برای مسیریابی این ربات وجود ندارد. ناوگان این ربات هم به واسطه هوش مصنوعی کنترل می‌شود. یک سرور بالادستی در این ربات تعبیه شده که ناوگان ربات‌ها و چگونگی حرکت آنها را مدیریت می‌کند.

وی عنوان کرد: این ربات سه‌لایه هوش دارد. هوش اول آن نرم‌افزار دستی است که با جوی استیک قابل کنترل می‌شود. هوش دوم نیز داخل ربات بوده و مجهز به یک کامپیوتر پیشرفته است که می‌تواند مسیریابی را براساس سنسور‌های لیزری و سنسور‌های مغناطیسی و دوربین‌ها پیدا کند. لایه سوم نیز سرور بالادستی است که ربات را کنترل می‌کند.

محراب اظهارکرد: مسیریابی و حرکت کاملاً خودران در محیط، دقت بالا در حرکت به کمک حسگر رادار لیزری (لیدار) و دوربین سه بعدی، نیاز نداشتن به هیچگونه تغییرات محیطی و نصب علائم جهت مسیریابی، مجهز به سیستم تشخیص هوشمند افراد، موانع و جلوگیری از برخورد با آنها از ویژگی های ربات به شمار می رود.

وی اضافه کرد: مجهز به سیستم شارژ (باسیم/ بی‌سیم) و بارگیری خودکار، قابلیت تغییر سریع کاربری ربات با بهره گیری از طراحی ماژولا، بیش از ۸ ساعت کارکرد مداوم با کمتر از ۲ ساعت شارژ، عملکرد مستقل یک ربات به تنهایی یا ناوگان رباتیک تحت کنترل سامانه هوشمند مدیریت ناوگان، مجهز به نمایشگر لمسی به منظور کنترل وضعیت و هدایت دستی ربات ازجمله ویژگی‌های این ربات محسوب می‌شود. 

محراب بیان کرد: این ربات در کلاس ۵۰۰ کیلوگرمی تولید شده و می‌تواند در خط تولید حوزه خودروسازی، انبارداری، حمل پالت و بنادر، پارکینگ‌های هوشمند (برای انتقال هوشمند خودرو‌ها)، بیمارستان‌ها (جابه جایی تخت‌ها یا دستگاه‌ها)، و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته این پژوهشگر، همچنین با قراردادن یک صندلی روی این ربات می‌توان از آن به عنوان ویلچر هوشمند استفاده کرد.

وی یادآورشد: تاکنون هیچ نمونه‌ای از ربات‌های AMR نداشته‌ایم و این اولین نمونه‌ای محسوب می شود که ساخته شده است.

این محقق افزود: اکنون فقط دو شرکت بزرگ آمریکایی این نوع ربات را تولید کرده‌اند. ربات تولیدی شرکت ما مشابه ربات «میر ۵۰۰» اتحادیه اروپاست. قیمت این محصول تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد نمونه‌های مشابه خارجی است و همراه با نرم افزار آن فروخته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته