دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 14:25

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)
نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 910700

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید

 

***

تصویر روز ناسا

در حال حاضر، یک گروه لکه خورشیدی عظیم به نام منطقه فعال 3664 به دور خورشید در حال حرکت است. این گروه  نه تنها بزرگ است، بلکه خشن است و ابرهایی از ذرات را در فضا رها می‌کند! برخی از این ذرات، که به عنوان ذرات «خارج‌شده از جرم خورشیدی» (CME) شناخته می‌شوند، به زمین رسیده‌اند و ممکن است تعداد بیشتری نیز در راه باشند. این طوفان های خورشیدی پتانسیل ایجاد اختلال در ماهواره ها، تأثیر بر جو زمین و ایجاد مشکلات شبکه برق را دارند. از آنجایی که ذرات با اتمسفر بالایی زمین تعامل دارند، می توانند شفق های قطبی خیره کننده ای ایجاد کنند که برخی از آنها در جنوب دیده شده اند. این تصویر AR3664 و لکه های تاریک خورشیدی آن را نشان می دهد که در نور مرئی از رم ایتالیا ثبت شده اند. این گروه لکه های خورشیدی آنقدر بزرگ است که حتی با عینک خورشید گرفتگی هم دیده می شود. این آخر هفته، تماشاگران آسمان در سراسر جهان به دنبال شفق‌های قطبی دیدنی و منحصر به فرد در آسمان شب خواهند بود.

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس در Carlsbad، CA در 9 می 2024 گرفته شده است. تجهیزات مورد استفاده شامل Coronado SM60، دوربین ASI 174MM و Losmandy GM8 Mount است.

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

 

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

بقایای ابرنواختر ساختارهایی هستند که پس از مرگ ستارگان عظیم باقی می مانند. تصور می شود که بقایای ابرنواختر کهکشانی شناخته شده بسیار کمتر از حد انتظار است. یافتن افراد جدید برای پر کردن این شکاف مهم است. یک نامزد جدید باقیمانده ابرنواختر کهکشانی به نام رزبری توسط لازارویچ و همکاران کشف شد.

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

تصویر روز astronomy

این عکس توسط جاش جونز اهل پندلتون، اورگان ثبت شده است. مندل-ویلسون 1 (MW1) یک جرم منظم در اعماق آسمان نیست. در واقع این گاز بسیار کم رنگ در خارج از صفحه کهکشان ما قرار دارد. اگرچه به نظر می رسد نزدیک به پولاریس  اما بسیار دورتر است. این نوع اجرام به عنوان سحابی های شار یکپارچه شناخته می شوند و ابرهایی که آنها را تشکیل می دهند گاهی اوقات به عنوان سیروس کهکشانی نامیده می شوند. برای ثبت تصاویر MW1، عکاس از یک اخترشناس 11 اینچی f/2.2 Celestron RASA استفاده کرد و 12.75 ساعت را صرف جمع آوری داده ها با استفاده از فیلترهای RGB کرد.

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

تصویر روز earthsky

یک رویداد آسمانی نادر در 10 می 2024 در ساعت 11:15 شب در برلینگتون، ماساچوست، ایالات متحده رخ داد. یک طوفان خورشیدی باعث شد تا شفق قطبی در نیوانگلند قابل مشاهده باشد. جو براون با استفاده از دوربین نیکون Z6 با لنز 24-70 میلی متری f/4 عکس گرفت. او اندازه تصاویر را تغییر داد، یک واترمارک اضافه کرد و تنظیمات نوردهی جزئی را برای تصحیح نوردهی کم انجام داد.

تصاویر نجومی بیست‌ودو اردیبهشت (۱۱ مه)

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته