دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 13:54
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی:

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت تجهیزات پزشکی سم است/ ناعدالتی در تخصیص ارز به تولیدکننده و واردکننده

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت تجهیزات پزشکی سم است  ناعدالتی در تخصیص ارز به تولیدکننده و واردکننده
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ارز یارانه‌ای همچنان یکی از مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت تجهیزات پزشکی سم است.
کد خبر : 910691

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا یعقوب زاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه ارز یارانه‌ای همچنان یکی از مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی است، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه اگر کالایی در داخل تولید شود نباید مشابه آن را وارد کرد، نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد بلکه از یارانه‌ای هم می‌گیرند و تولیدکننده ما باید در بازار داخلی با شرکت‌های چینی و کره‌ای رقابت کند.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت تجهیزات پزشکی سم است. ما هنوز درگیر این مسئله هستیم که به واردات کالای مشابه وارداتی یارانه می‌دهند در حالی که نباید این مورد وجود داشته باشد.

یعقوب‌زاده گفت: یک ناعدالتی بین ارز تخصیصی به تولیدکننده و ارز یارانه‌ای به واردکننده وجود دارد. در این حالت قیمت تمام شده برای تولیدکننده ایرانی دو برابر می‌شود.

وی بیان کرد: ما در صنعت تجهیزات پزشکی نخبگان را جذب می‌کنیم و این موجب افزایش کیفیت تولید داخل است.

این فعال صنفی حوزه تجهیزات پزشکی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱، ۶۵۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲، ۸۵۰ میلیون دلار ارز اختصاص داده شده است، این در حالی است  که ارز ترجیحی شیرخشک برداشته شده و امیدواریم این موضوع در حوزه تجهیزات پزشکی نیز برداشته شود.

احمد مسلمی رئیس انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی نیز با بیان اینکه این انجمن بزرگترین تشکل صنفی است، گفت: ۳۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی هستند که موضوع اشتغال آنها یکی از وظایف این انجمن است.

وی با بیان اینکه از نظر ارزش تجهیزات پزشکی، حدود ۵۰ درصد  بازار مصرف کشور توسط تولید کنندگان داخلی تولید می‌شوند، گفت: بیش از ۹۹ درصد صنعت دست بخش خصوصی است. بر عکس صنایع دیگر که عمدتا در دست دولت است.

مسلمی یادآور شد: مهمترین رقیب ما ترکیه است امابه لحاظ کیفیت، کیفیت محصولات ایران بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته