دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی| در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ارائه ۸ کتاب جدید از «انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی» در نمایشگاه سی و پنجم

ارائه ۸ کتاب جدید از «انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی» در نمایشگاه سی و پنجم
رئیس اداره انتشارات «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» از ارائه ۸ کتاب جدید این مجموعه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
کد خبر : 910528

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کنارغرفه‌هایی که به صورت تخصصی درغرفه ناشران دانشگاهی به ارائه آثارمرتبط با مباحث دانشگاهی می‌پردازند، برخی ناشران عمومی حاضر در شبستان مصلی نیز کتاب‌هایی در این دایره موضوعی را عرضه کرده‌اند.

یکی از این ناشران «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» است که امسال با هشت عنوان کتاب جدید در نمایشگاه حاضر شده است.

درهمین ارتباط، مینا عظیمی مدیر انتشارات «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» با اشاره به اینکه این پژوهشگاه یکی از نهاد‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محسوب می‌شود، گفت: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی ناشر تخصصی  آثار فرهنگی و اجتماعی در حوزه آموزش عالی است. از سال ۱۳۸۵ به صورت تخصصی وارد حوزه نشر آثار مرتبط با آموزش عالی  شدیم. از آن سال تاکنون بیش از ۵۰۰ اثر تألیف وترجمه از واحد انتشارات این پژوهشگاه، وارد بازار نشر شده است؛ البته ما منشورات دیگری همچون گزارش‌های راهبردی، نشریات علمی و پژوهشی و علمی تخصصی داریم  که در این آمار درنظر گرفته نشده‌اند.

رئیس اداره انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی ////

وی درباره شاخص‌ترین آثاری هم که در این انتشارات به چاپ رسیده است نیز گفت: از حدود هشت سال پیش مجموعه جدیدی تحت عنوان صاحبنظران علوم انسانی منتشر کرده‌ایم که تاکنون ۳۲عنوان از این مجموعه چاپ شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این مجموعه شامل رویکرد‌ها و دستاورد‌های جدید علوم انسانی است که در قالب سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها و مقالات اساتید برجسته علوم انسانی تدوین شده است.

عظیمی افزود: کتاب «استادان و نواستادان» با محوریت موضوع اخلاق در دانشگاه نوشته «استیون چان» هم از کتاب‌های پرفروش ما در حوزه ترجمه محسوب  می‌شود.

وی عنوان کرد: «نهاد‌های مدنی در ایران» و توسعه به معنای پرورش نخبگان معمولی از آثار دکتر محسن رنانی و کتاب «رویکرد‌ها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت» نوشته دکتر خسرو باقری هم از دیگر آثاری است که معمولا در نمایشگاه کتاب با استقبال خوب بازدیدکنندگان همراه شده است. این‌ها آثاری است که چاپ پنجم وششم را هم پشت سر گذاشته‌اند.

مدیرانتشارات «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» مهم‌ترین مسئله پیش‌روی فعالان نشر را بحث قیمت کاغذ دانست و افزود: سال گذشته قیمت کاغذ سه بار افزایش پیدا کرد وبه تبع آن قیمت کتاب هم زیاد شد. مخاطبان ما دانشجویان و اساتید هستند. این افزایش قیمت به ویژه برای دانشجویان، قابل‌توجه است و باعث ریزش مخاطبان کتاب‌ها می‌شود. از سوی دیگر، انگار ذائقه بازار نسبت به یک یا دودهه پیش تغییر کرده و بخش عمده دانشجویان ما آن علاقه و پیگیری مشتاقانه‌ای که قبلاً نسبت به کتاب‌های تخصصی و جدی داشتند را ندارند.

رئیس اداره انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی ////

عظیمی گفت: در این سه چهار روزی هم که ازنمایشگاه سی و پنجم گذشته، هم در غرفه ناشران عمومی و هم در غرفه ناشران دانشگاهی افت جمعیت بازدیدکننده محسوس بوده است. به ویژه روز پنجشنبه (روز دوم نمایشگاه) که انتظار می‌رفت به سبک ادوار قبلی راهرو‌ها پراز بازدیدکننده باشد که‌ این اتفاق نیفتاد. این یک آسیب است که به اسیب‌شناسی کارشناسان و متخصصان دلسوز این حوزه نیازدارد.

لازم به یادآوری است سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته