دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سازنده بازی «پسرخوانده» در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

راه رشد صنعت بازی‌سازی چقدر هموار است؟/ از رفع فیلترینگ تا برگزاری نمایشگاه

راه رشد صنعت بازی‌سازی چقدر هموار است؟  از رفع فیلترینگ تا برگزاری نمایشگاه
محمد زهتابی سازنده بازی «پسرخوانده» گفت: بازی ساز‌ان ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما با فیلترشدن برخی پلتفرم‌ها مسیر رشد در این صنعت با مانع روبه‌رو می‌شود.
کد خبر : 909991

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت‌های بازی‌ساز ایرانی در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشتند و این صنعت در تمام دنیا در حال رشد است؛ اما با توجه به محدودیت‌های مختلف، هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و با وجود استعداد و خلاقیت بسیاری از بازی‌سازان، محدودیت‌هایی همچون محدودیت‌های مالی، فنی و بازاری موجب شده تا این صنعت هنوز به نقطه‌ی اوج خلاقیت و توسعه‌ی کامل نرسیده باشد. یکی از این بازی‌های پرطرفدار بازی «پسرخوانده» است که اخیراً توانسته جای خود را در میان نوجوانان باز کند. همچنین در فستیوال بازی منا دربخش «بومی‌سازی» نامزد دریافت جایزه شده است. در ادامه به گفت و گو با محمد زهتابی بازی‌ساز این بازی جذاب پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: درباره بازی پسرخوانده توضیح دهید، موضوع این بازی چیست؟

زهتابی: پسرخوانده یک بازی موبایلی آنلاین رقابتی و استراتژیک است که بازیکن باید از بین ۳۵ قهرمان بازی، ۳ قهرمان انتخاب کند و به مبارزه با بقیه بازیکنان برود.

پسرخوانده دورانی نامشخص از ایران قدیم را به نمایش می‌گذارد که دوره‌ای اغراق‌آمیز و فانتزی است و خانواده‌های مافیایی برای افزایش حوزه تسلطشان در شهر با یکدیگر مبارزه می‌کنند. شما «ننجون» سردسته‌ی یکی از همین خانواده‌ها هستید که باید برای بودن در مسند قدرت، با سایر خانواده‌ها مبارزه کرده و محدوده تحت نظرتان را گسترش دهید. این طرح اولیه‌ی بازی پسرخوانده است؛ مبارزه با سایر افراد برای ارتقای خانواده مافیا، ارتقای مهارت هر کدام از افرادتان، کسب مهارت‌های جدید و جذب نیرو‌های تازه نفس که سرپرستی آن را برعهده دارید.

استقبال خوب از بازی پسرخوانده

آنا: این بازی چقدر مورد استقبال قرار گرفته و چقدر توانسته کاربر فعال داشته باشد؟

زهتابی: بازی پسرخوانده در سال ۹۵ منتشر شد و که تاکنون بالای ۱۸ میلیون بار دانلود شده و بیش از۲میلیون کاربر فعال دارد و توانسته بالای ۵۰۰هزار بازخورد از بازیکنان دریافت کند.

آنا: اخیراً بازی پسرخوانده در بخش «بومی‌سازی فستیوال گیم منا» نامزد دریافت جایزه شده است لطفا درباره این مسابقه توضیح دهید.

زهتابی: جایزه صنعت بازی (MENA) «منا» به صورت انحصاری در اجلاس گیم اکسپو دبی برگزار می‌شود که برای تجلیل از بهترین مشاغل و افراد حاضر در بازی‌های منا شامل: بهترین بازی استارت اپی، بهترین ابزار و سرویس در اکوسیستم بازی، خلاق‌ترین‌ بازی، بهترین بومی‌سازی عربی، بهترین سرویس برای ورزش‌های الکترونیکی، بهترین تیم ورزش‌های الکترونیکی، بهترین بازی Web۳، بهترین سرمایه گذاری، بهترین توسعه دهنده، بهترین منتشر کننده، بازی سال منا و جایزه افتخاری برای فردی که در منطقه تلاش‌های زیادی داشته متاسفانه ما برنده جایزه نشدیم و فقط نامزد شدیم ولی همین که با بودجه حداقل یک دهم در کنار بازی‌هایی بزرگ بودن برایمان افتخار است.

به کارگیری نمادهای ایرانی در بازی پسرخوانده

آنا: چقدر در این بازی از نماد‌های ایرانی استفاده شده و دغدغه شما به عنوان بازی ساز مطرح کردن چه موضوعاتی بوده؟

زهتابی: شخصیت پردازی، مناطق و به طورکلی طراحی هنری بازی مجموعه‌ای از نمادهای ایرانی و خانواده‌های مافیایی در دوران کاملاً فانتزی‌ از ایران به تصویر کشیده شده، نگه داشتن همین چشم‌انداز و همچنین سرگرم کننده بودن بازی برای بازیکنان چه ایرانی چه خارجی جزء بزرگترین دغدغه‌های ما بوده که توانستیم در روسیه ارتباطات خوبی تشکیل دهیم، در این حد که از کاراکتر‌های بازی «کازپلی» (cosplay) «لباسی که برای همانند شدن به شخصیت فیلم‌ها و کارتون‌ها می پوشند» برگرفته از شخصیت‌های درست کنند.

راه چقدر برای رشد صنعت بازی سازی هموار است؟ /رفع فیلترینگ تا برگزاری نمایشگاه

بازی سازانی که دست از بازی‌سازی می‌کشند

آنا: وضعیت بازی‌های موبایلی در ایران به چه صورت است؟

زهتابی: وضعیت بازی‌های موبایل در ایران توی مسیر درستی نیست و متاسفانه هر روز این وضعیت بدتر می‌شود، خیلی از استودیو‌هایی که می‌شناختیم در صنعت بازی ایران از ساختن بازی خارج شدند و به سمت منتشر کننده بودن بازی رفتند، دلیل‌های زیادی وجود دارد و بزرگترینش این است که هر روز هزینه ساخت اثر جدید بیشتر می‌شود و دست انداز‌های کار کردن در این صنعت بیشتر و بیشتر می‌شود. 

دنیا متاثر از بازی سازان ایرانی

آنا: نقاط ضعف و قوت بازی‌سازی در ایران چیست؟ 

زهتابی: نقطه قوت صنعت بازی سازی ایران هزینه تولید و نیروی متخصص و ارزان در مقایسه با کشور‌های غربی است. ولی متاسفانه با بیشتر شدن مشکلات و هزینه‌های زندگی و وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی بسیاری از نخبه‌ها مهاجرت کردند یا به مهاجرت فکر می‌کنند. در حال حاضر همدلی افرادی که در این صنعت هستند و عشق و علاقه آدم‌هاست که باعث می‌شود افراد جدید به این صنعت رو بیاورند؛ چیزی که بین اکثر اعضا مشترک است همین علاقه به بازی سازی و پیشرفت این صنعت در ایران است. همچنین ما افرادی را در صنعت بازی داریم که در این حوزه در دنیا تاثیر گذار هستند.

با مسدود شدن پلتفرم‌ها کار کردن در حوزه بازی سخت‌تر می‌شود

در حال حاضر همدلی افرادی که در صنعت بازی سازی هستند و عشق و علاقه آنها باعث می‌شود افراد جدید به این صنعت رو بیاورند؛ چیزی که بین اکثر اعضا مشترک است همین علاقه به بازی سازی و پیشرفت صنعت و ایران است

آنا: چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت بازی سازی ایران چیست؟

زهتابی: چالش‌های موجود در این صنعت زیاد است، بزرگترین ضربه فیلتر شدن گوگل پلی است و دقیقا در صنعت بازی سازی برعکس تمام صنایع دیگر که به دنبال جلوگیری از واردات خارجی هستند، ما برعکس دوست داریم در یک بازار آزاد رقابت کنیم؛ چون معتقدیم رقابت باعث پیشرفت ما می‌شود. همچنین فیلتر شدن پلتفرم‌های مربوط به صنعت بازی مثل دیسکورد عواملی هستند که کار کردن و موفق شدن در این حوزه رو سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.

از طرف دیگر تحریم‌های جهانی باعث می‌شود سرعت تولید پایین بیاید؛ چون همیشه باید دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشیم و امکان تعامل و ورود به بازار جهانی را برای ما خیلی سخت می‌کند. در آخر تمام این مشکلات باعث می‌شود نیرو‌هایی که تجربه کاریشان باعث پیشرفت این صنعت می‌شود و به مهاجرت فکر کنند.همین مسئله باعث می‌شود تیم‌های تولید بازی در ایران ثبات نداشته باشند.

لزوم هموار کردن راه برای پیشرفت در بازی سازی/ از رفع فیلترینگ تا برگزاری نمایشگاه

آنا: برای بهبود وضعیت این حوزه چه باید کرد؟

زهتابی: هموار کردن مشکلاتی مانند فیلترینگ، کمک به مشکلات تحریمی و همچنین طرح‌های حمایتی که به متخصصین این حوزه کمک کند بتوانند راحت‌تر با بازار جهانی تعامل داشته باشند، از راه های بهبود شرایط برای بازی سازی‌سازی در ایران است. همچنین طرح‌هایی که کمک کند تیم‌های نوپا و افراد با استعداد و علاقه‌مند این حوزه شناخته شوند و با شرکت‌های بزرگتر و پیشرو ارتباط بگیرند، قطعا کمک کننده خواهد بود.از طرف دیگر برگزاری نمایشگاه و ایونت‌های داخلی می‌تواند مفید باشد.

آنا: آیا تولیدات صنعت بازی از لحاظ فرهنگی روی گیمر‌های کودک و نوجوان تاثیر گذار بوده‌اند؟

زهتابی: تاثیر بازی‌ها بر فرهنگ موضوعی است که می‌تواند دستمایه نگارش چندین و چند کتاب شود، هر رسانه‌ای مثل سریال، فیلم، کتاب و بازی قطعا بر روی  فرهنگ تاثیرگذار هستند. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشیم این است که هر بازی و هر نوع محتوایی مناسب همه نیست بعضی از بازی‌ها حاوی محتوا‌های خشن هستند یا صرفا برای گروه سنی خاصی ساخته شده‌اند، رتبه بندی اصولی و رعایت این رتبه‌بندی برای حفظ سلامت روان کاربر نیاز است و حتما باید مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته