دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی آنا با نائب رئیس کمیسیون اقتصادکلان اتاق بازرگانی مطرح شد؛

راز درآمدزایی کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان

راز درآمدزایی کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان
نایب رئیس کمیسیون اقتصادکلان اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ اکنون الگوی توسعه‌ای بسیاری از کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان پیاده‌سازی شده است. الگوی اقتصاد دانش‌بنیان تفاوت زیادی با الگوی اقتصاد سنتی دارد. در اقتصاد دانش‌بنیان بحث تخصص،‌مهارت و دانش به عنوان مهمترین عامل قدرت و درآمد کشورها تعریف و جا نمایی شده است.
کد خبر : 895317

امین شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره سهم اندک دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد ایران، اظهار کرد:‌ این یکی از کلیدی‌ترین سوال‌های مطرح در اقتصاد ایران است که باید به آن پرداخته شود به طور حتم ضعف‌ها یا نیاز به زیرساخت‌هایی موجب شده تا سهم اقتصاد دانش‌بنیان از سهم کل اقتصادی کشور ما اندک باشد.

رونق و شتاب در رشد اقتصادی با حضور دانش‌بنیان‌ها

اقتصاد دانش‌‌بنیان مفهوم جدید برای برخی از اقتصادها از جمله کشور ما است که می‌تواند رونق و شتاب در رشد اقتصادی را سبب شود. این مفهوم نو اقتصادی در کشور ما سالیان سال است که در اقتصادهای جهان به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی مطرح است.

وی افزود: اکنون الگوی توسعه‌ای بسیاری از کشورها بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان پیاده‌سازی شده است. الگوی اقتصاد دانش‌بنیان تفاوت زیادی با الگوی اقتصاد سنتی دارد. در اقتصاد دانش‌بنیان بحث تخصص،‌مهارت و دانش به عنوان مهمترین عامل قدرت و درآمد کشورها تعریف شده است.

اقتصاد دانش‌بنیان

دانش‌بنیان‌ها تاب‌آوری اقتصادی را افزایش می‌دهند

شاکری گفت:‌افرادی که به حوزه دانش‌افزارها و دانش‌بنیان‌ها تسلط دارند در اقتصاد دانش‌بنیان در این کشورها مورد توجه قرار گرفته‌اند. محور اقتصاد دانش‌بنیان فناوری و دانش است و اینکه این موضوعات منجر به آن می‌شود که تاب‌اوری اقتصاد کشورها افزایش یابد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادکلان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: مطابق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر بحث درون‌زایی اقتصادی و برون‌گرایی اقتصادی تاکید زیادی شده است و بسیاری از حوزه‌هایی که نیاز به فناوری، نوآوری و خلاقیت دارد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت می‌تواند تولید کشور را همگام با تکنولوژی و فناوری‌های روز همراه کند. می‌توان گفت که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه دانش‌بنیان‌های کشور حاصل شده است و دانشمندان جوان زیادی وارد عرصه‌های دانش‌بنیانی شده‌ و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان را شکل داده‌اند که این نوید را می‌دهد که در این حوزه در چند سال آینده به جایگاه واقعی خود خواهیم رسید.

شاکری با اشاره به کمک‌های مراکز علمی و دانشگاهی به این بحث اظهار کرد:‌ تمامی این موارد دلیل نمی‌شود که نسبت به این حوزه بی‌تفاوت باشیم، باید فعالیت‌های خود را دنبال کنیم تا به نقطه و جایگاه بهتری در این حوزه دست یابیم.

کسب وکارهای دانش‌بنیانی کشور نیازمند حمایت دولت هستند

اقتصاد دانش‌بنیان

نایب رئیس کمیسیون اقتصادکلان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: کسب وکارهای دانش‌بنیانی کشور نیازمند حمایت دولت هستند و با توسعه آنها می‌توان نقش دانش‌بنیان‌ها را در اقتصاد افزایش داد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت‌های دولتی اظهار کرد:‌ نیازمند بسترسازی و حمایت‌های دولت در این حوزه هستیم به این دلیل که شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و بلوغ خود همانند سایر شرکت‌های دانش‌بنیان در جهان به حمایت و برداشتن گام‌های والیه نیاز دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته